![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du kan inte ha en Osynlig klararare om du ska ha visuell VSI!
Om du ska ha en VSI åt varje håll så måste du ha två osynliga mastrar, inga klarerare! Osynliga klarerare är till för att ersätta signaler som inte har någon visuell signal, till exempel om du bara vill ha en VSI åt ena hållet så ska du använda en osynlig klarerare åt det andra hållet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 23
|
![]()
Men ingår inte VSI i signalsystemet om du använder en osynlig master?
För vägskydden ska inte vara kopplade med signalsystemet, det blir fel då. Det var väl det som var den stora fördelen med STL-X skyddet att de inte påverkade signalsystemet och tvärtom. Eller har jag missat något i Tane-versionen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nja. De övriga signalerna i Svenolovs signalsystem ser inte VSIs (Precis som i verkligheten) om du inte specifikt förreglar en VSI mot en signal. I gamla signalsystem (semaforer) så var ofta vägskydd som korsade infarts/utfartstågvägar förreglade i tågvägen, så att signalen inte kunde sättas till kör utan att vägskyddet var stängt och förreglat. Men detta är alltså inte standardbeteendet. Jag hade en del önskningar till Svenolov om manuell stängning av vägskydd, för det var vanligt på obevakade stationer med en närliggande övergång att man var tvungen att aktivera vägskyddet för att bommarna skulle fällas så att dessa inte fälldes när tåget stod inne vid plattformen, utan när det skulle avgå. En sådan anordning finns att beskåda på ULJ för både Tycho Hedéns väg och Fyrislundsgatan som har en liten hållplats liggande mitt emellan dem.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
|
![]()
Hur får jag signalerna under att fungera?
![]() ----------------------- ArvidG03SWE Projeckt: (Trainz12) Repaint y31 Linköping - Norrköping Skogsbanan (påhittad) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
På samma sätt som alla andra masterstyrda signaler i Svenolovs signalscript.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
|
![]()
Ibland så är det en "Dvsi" under "Hsi:n", hur gör man då?
![]() Sen undrar jag var jag kan hitta den här tavlan: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Den lilla bilden visar en rätt ovanlig tavla, som populärt kallas för Tioöringen. Den betyder i princip "om 1000 m". Tillsammans med en msi jämte stationsbeteckning kan den i sällsynta fall användas som försignal. Om du skickar mig ett mail kan jag ordna den. Använd medlemslistan.
Du får svar fredag om en stora bilden. Nisse |
![]() |
![]() |