Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-06, 09:03   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

OK, Korven. Då har jag missat att se dom i listan.

Gjort ett snabbtest, innan jag drar iväg till jobbet.

Byte ut manövervagnen mot manövervagn X9.

Xoa7 drar iväg tillsammans med manövervagnen utan problem. Har dock inte ändrat på boggien på Xoa7 från 0 till 1, så ena hjulparet snurrar åt fel håll.

Vad är det då, som felar mellan manövervagn Cox7 och manövervagn X9?

Det kanske ni finner i configen mellan dom två, ni som vet vart man eventuellt ska leta efter och kolla upp, själv vet jag inte riktigt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-04-06 082215.jpg (281.3 KB, 125 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 11:42   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mysteriet med åsnan Cox7 löst !

I config finns denna lilla container:


extensions
{
family "X7"
pantograph 0
}

skall vara så här:

extensions
{
family "X7"
pantograph 1
}

Hur Svenolovs skript hanterar denna tag vet jag inte men det gör att åsnan nu rör på sig !

om man försöker köra åsnan ensam så rycker det bara lite i den - men om man trycker på End så används piskan och åsnan springer!

Bengan, vilka mellanvagnar och manövervagnar har detta åsnesyndrom ?

åsnefösare LAn
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 12:14   #3
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Har inga problem med xo7 men därimot med X5 som inte vill röra sig
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 13:33   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I manualen till Vägskydd anges inte HUR man kopplar mastern/klareraren till vägskyddet. Minns att det var problem när den här versionen presenterades för drygt två år sedan. Med anledning av detta gjorde jag en utförlig manual. Länken finns kvar - men manualen är borta. Och jag kommer inte ihåg ett dugg!

Alltså hur gör man? Hjälp på traven efterlyses.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 20:22   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
I manualen till Vägskydd anges inte HUR man kopplar mastern/klareraren till vägskyddet. Minns att det var problem när den här versionen presenterades för drygt två år sedan. Med anledning av detta gjorde jag en utförlig manual. Länken finns kvar - men manualen är borta. Och jag kommer inte ihåg ett dugg!

Alltså hur gör man? Hjälp på traven efterlyses.

Nisse
På exakt samma sätt som för vanliga signaler:
1. Sätt ut en STL Osynlig Master signal
2. Sätt ut en scenery-signal
3. Namnge mastern ex "abc Vs01" (utan citattecken givetvis)
4. Namnge scenery-signalen samma namn men med parentes runt, ex "(abc Vs01)"

De skall alltså ha exakt samma namn, men slaven ska ha en parentes runt sitt namn.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 20:37   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Manövervagn Cox7 boggie.

Här är reversed 1 på boggie 0 och 0 på boggie 1.
Ska det inte vara 0 på 0 och 1 på 1 eller har det att göra med, att det är en manövervagn och att vagnen vänds för att hytten hamnar åt rätt håll och att det då ska vara spegelvänt på boggien?

bogeys
{
0
{
bogey <kuid:67375:1005>
reversed 1
}

1
{
bogey <kuid:67375:1005>
reversed 0
}
}
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 22:17   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
På exakt samma sätt som för vanliga signaler:
1. Sätt ut en STL Osynlig Master signal
2. Sätt ut en scenery-signal
3. Namnge mastern ex "abc Vs01" (utan citattecken givetvis)
4. Namnge scenery-signalen samma namn men med parentes runt, ex "(abc Vs01)"

De skall alltså ha exakt samma namn, men slaven ska ha en parentes runt sitt namn.
Borde vara självklara saker för mig som har installerat tjogtals med semaforer och försignaler, Men skillnaden är nu att jag inte kan gå vidare trots flertal tester.

Men utifrån ditt svar går jag nu vidare på det rätta spåret. Förr eller senare hittar jag buggen, som förmodligen är skapad av undertecknad.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 16:24   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Borde vara självklara saker för mig som har installerat tjogtals med semaforer och försignaler, Men skillnaden är nu att jag inte kan gå vidare trots flertal tester.

Men utifrån ditt svar går jag nu vidare på det rätta spåret. Förr eller senare hittar jag buggen, som förmodligen är skapad av undertecknad.

Nisse
Om det verkar allt för krångligt, så har du ju exempelbanorna där du kan ta en snabbtitt på. Har för mig, att korven bifogade några manualer också.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 13:33   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja,
det är samma sak med Xoa5orna !

taggen pantograph 3 i extension och mellanvagnarna samma enginespec som motorvagnarna så funkar det.

Det här blir en god korv för korvtiger att bita i ! Det finns säkert en förklaring djupt ner i skripten !?

Tänk på att ni måste deleta mellanvagnarna och sätta dit dom igen i Surveyor annars tar inte ändrinarna !!!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-04-06 klockan 13:51.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 20:39   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

[quote=lan;301498
skall vara så här:

extensions
{
family "X7"
pantograph 1
}

Hur Svenolovs skript hanterar denna tag vet jag inte men det gör att åsnan nu rör på sig !

om man försöker köra åsnan ensam så rycker det bara lite i den - men om man trycker på End så används piskan och åsnan springer!

Bengan, vilka mellanvagnar och manövervagnar har detta åsnesyndrom ?

åsnefösare LAn[/QUOTE]

Testade att sätta pantograph till 1, men fick inte att det gjorde någon som helst skillnad mot tidigare, den sniglar sig fortfarande. Men om man har en ensam manövervagn så kan man efter att taggen ändrats höja pantografen (knappen är inte grå) vilket gör att DCC-reglaget går att vrida. Dock så står vagnen helt still. (eftersom den inte har någon motor, bara en vagnsengineconfig)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 22:17   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Det är inte bara Cox7 som strular, det är tyvärr alla manövervagnar.
Har satt ut alla manövervagnar kopplade till Xoa7 och då blir det ingen fart på henne. Därefter gjorde jag test med BJ motorvagn till samtliga manövervagnar med samma resultat. Efter detta, så satte jag ut BJ Ds och BJ O framför manövervagnarna och då blev även dom bromsade.

Testade på en annan testbana och då drog Xoa7 iväg med manövervagnen till X9 utan problem, men en annan motorvagn fick problem med en annan manövervagn. Lätt även ett utomstående lok få dra en av motorvagnarna, samma problem där.

Så något knas är det med manövervagnarna i denna serie.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-04-06 212529.jpg (226.6 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-06 212542.jpg (228.7 KB, 200 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-06 213113.jpg (243.4 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-06 213132.jpg (224.4 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-06 213143.jpg (237.5 KB, 203 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 22:36   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Vi kan nog utesluta Engineconfig 4 axlar bromsad KKP.

För jag provade att sätta ut andra vagnar med samma enginefile och då drog dom iväg.

Vad är det för något som skiljer manövervagnen till X9, mot dom andra manövervagnarna? Motorvagnarna fungerar ju tillsammans med henne.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-04-06 220043.jpg (233.1 KB, 201 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009