Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-03, 18:37   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Tänker man på ett svenskt ånglok så tror jag många då väljer B loket. Eftersom jag har en bra ritning och många foton, så har jag då och då
byggt vidare på mina B ånglok och då valt de SJ nummer som jag vet min far kört.
Undantagen är B1026 och B1082 som jag ändå tog med eftersom B1026 (byggt 1909) är det först tillverkade B loket och B1082 är
vedeldat.



B1026 med öppen hytt och i ursprungligt utseende (nästan):







B1319 koleldat och 4 axlig tender:






B1082 med öppen hytt och ved eldat:






B1321 olje eldat:






B1034 med 3 axlig tender:





Planen är att anpassa dessa till TANE och med versionsnummer 4.3.


Homesite:
jocomms.webs.com
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 18:50   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Nu så fungerar Trainz build 4.3 igen i TANE beta test nr 82718
Med andra ord så fungerar animeringen igen.
Det var i TANE beta test nr 82340 animeringen sprack.....

Har anpassat TGOJ turbinloken 71, 72 och 73 till TANE med tillhörande
egenskaper, dvs samma som övriga ånglok i TANE.
Ett undantag: Naturligtvis finns ingen pyskran funktion.




M3t 71 Detta lok kommer att vara under ånga nästa år, så det kommer att bli ett besök på museet i Grängesberg!



M3t 72




M3t 73



Målet är att snart släppa dem, förhoppningsvis.

Homesite:
http://jocomms.webs.com
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 08:45   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard TGOJ lok M3a 101

Har fått en bra ritning + lite bilder + lite anvisningar.

Så, här är det:






Denna 3 cylindriga typ av tank ånglok byggdes i 4 exemplar med början 1928 och beställdes av FLJ(Frövi-Ludvika Järnväg).
De sattes främst in i malmtrafiken mellan Grängesberg och Frövi. Senare kom de att även användas i godståg och persontågs trafik.
De var i trafik framtill slutet av 1950-talet.
3 av loken hyrdes ut under 1949 till SNJ(Stockholm-Nynäs Järnväg).
Modellerade lok, TGOJ M3a 101, byggdes 1928, och kan studeras på järnvägsmuseet i Grängesberg.

Ett speciellt drag är att smörjpressen (Åssa) sitter på gångbordet strax bakom vänster cylinder och drivs av kulissen via 2 hävarmar.

Loket tas fram för endast TANE.

Intressant är också att maskineriet (drivhjul+ vevstakeriet)kan användas till TGOJ M3 (SJ E12), SJ N5 och NBJ 16.

Homesite:
http://jocomms.webs.com
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-24, 11:38   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard Pann explosion

Jag håller på och experimenterar med pann explosion och det går sakta framåt....

Explosion med LJUD:



Kanske skulle animera när pannan flyger iväg????

Rök efter smällen:



Resultatet:



Jag har alltså flytta några meshar från "kind bogey" till main body, men som ni kan se så är hjul, vevstakar och bromsar opåverkade så:

Frågor:
1. Kan du använda script i "kind bogey"
Har även frågan ute i N3v forumet

2. Naturligtvis så kan jag även göra hjulen rostiga på ett "fult" sätt, men jag föredrar faktiskt punkt 1 ovan, om det går.

Bogsera vraket till verkstad:




Efter verkstads besök:





Ovan åstadkoms genom att trycka på 2 unika tangentbords kombinationer(kind controlset) :
A Pann explosion
B Reparation
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-29, 16:43   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Nu blir även hjul och vevstakar rostfärgade efter explosionen:



För den som vill veta så finns det i scriptbiblioteket (Fick infon på N3v:s forum):

Bogey[] bogies = GetBogeyList();

vilket alltså ger ett ID till alla bogeys som ingår i loket.

Detta har gett mig lite mer idéer om bogeys såsom att t.ex. avmontera vissa vevstakar på lok som har yttercylindrar under transport i kallt skick.



Så här kan det se ut efter pannexplosion i verkligheten:



Men, i N3v:s forum blev det en negativ kommentar (prestandan på loket) om att göra så här. Jag har inte märkt nån skillnad!
I vilket fall som helst så gör jag klar pannexplosionen kompletterad med sprakande eld och ännu mer demolerad panna med utstickande tuber.
Nu ser det mer ut som att ha legat på sjöbotten en längre tid.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-29, 17:55   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Pang Bom....

...har du sluta bygga ånglok och börjat spränga dom i luften istället.
Dom spretande tuberna på den lilla bilden är en sorglig syn med tanke på vilket jobb det är att montera dom! Det slipper vi ju än så länge i Trainz
(tills Korvtiger får för sig att vi skall ha en kamera i pannan. Häpp)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 08:43   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Här är en ny version av pann explosion:








Nästa steg blir att försöka sända en indikation från lok skriptet till tender skriptet, då även tendern bör bli lite skadad.



Nädå, jag ägnar mig inte bara åt destruktiva gärningar utan här finns:






Jätteloket BJ H3s, som det filas på lite då och då......
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009