Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-03, 17:43   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Prövade precis dessa varianten med vredet och kom fram till samma sak.

5. Jag väljer DCC-mode i menyn
6. Försöker köra enbart manövervagnen (som har blivit tilldelad en förare) Men reglaget hoppar tillbaka till 0 så fort jag försöker vrida på det för att jag inte har någon tillkopplad motorvagn -> släpvagnen går inte att flytta ur fläcken. Strömavtagaren går inte att fälla upp då manövervagnen saknar sådan.
7. Försöker nu flytta Xoa7+Cox7 tåget. Samma sak som på Cox7:an. Fäller sedan upp Strömavtagaren, DCC-kontrollen går nu att vrida runt utan att den hoppar tillbaka till 0, så långt helt korrekt. Men tåget kommer bara upp i 2km/h
8. Jag kopplar ifrån Cox7 från Xoa7:an och motorvagnen sticker iväg som en pil.
9. Den frånkopplade manövervagnen står där den står, går inte att rubba, ens efter att en lokförare tilldelats den.

Men när jag ger AI-förarna kommandot Drive to Trackmarker (X). Då kör manövervagnen dit med AI-förare utan motorvagn.

Manövervagn X31 går att köra om man fäller upp strömavtagare, fast denna saknas på manövervagnarna.

EDIT: X31 mellanvagn går att köra, när strömavtagare fälls upp, fast manövervagn saknas. X5 mellanvagn. Strömavtagare går inte att fälla upp utan manövervagn, så X31 mellanvagn borde ha samma funktion.

Senast redigerad av Bengan den 2016-04-03 klockan 17:48.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 00:42   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Vad är det för versioner och build-nummer på Trainz ni har testat det här på, Bengan och Jockes? Har ni båda laddat ned STL Source från hemsidan?

Dagens nyheter på hemsidan:
* STWs spårpaket (vill minnas att jag uppdaterade detta till TS2010)
* Mitt smalspårspaket + två rail-only spår för 1435mm spårvidd
* LAns uppdaterade växelklotspaket
* Malmlokshytt
* Malmtågsväxellok littera Od
* Det avskydda persontågsloket Pb
Gammal 2016-04-04, 04:24   #3
Bengan

Standard

Tane. Build 81296, 4.3.

Provade i DCC precis som du. Hastighetsvredet fjädrar tillbaks direkt på manövervagnen utan motorvagn. Går inte att fälla upp strömavtagaren, då det inte finns någon att fälla upp.

Så vagnarna fungerar helt OK, så långt. Men så fort vagnen har en AI-förare och denne får en order till att köra hit eller dit, så struntar vagnen i om den har en strömavtagare eller motorvagn tillkopplad.
Gammal 2016-04-04, 07:00   #4
Bengan

Standard

Önskemål till smalspårspaketet.

Gatuspår 891mm. Tänkt försöka mig på Roslagsbanan och då ska den gå hela vägen ner till Humlegården från Östra och då behöver jag gatuspår.
Gammal 2016-04-04, 14:12   #5
Bengan

Standard

Såg att Vovven47 hade fixat Lod på STL kopplet. Kanske något för kommande vagnar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image3.jpg (60.6 KB, 144 visningar)
Gammal 2016-04-04, 17:46   #6
Bengan

Standard

Nu begriper jag ingenting alls.

Gjorde en ny bana för testet med manövervagnen och tog bild på varje steg jag gjorde för att visa korven. Då fungerade allt som det skulle, bortsett från att Xoa7 blev bromsad när den var ihopkopplad med Cox7 och kröp fram i någon km som korven också upptäckte. Då såg jag, att hjulen på Xoa7 snurrade emot varandra och att hjulen inte alls snurrade på Cox7.

Då allt fungerade på den nya testbanan bortsett från det sistnämnda, så gick jag över till min gamla testbana. Då fungerade det även där, med skillnad att Xoa7 med tillkopplade Cox7 drog iväg som vanligt och alla hjulen snurrade och även åt rätt håll.

En Cox7 singel, som jag hade ställt ut med förare i. Gjorde som den skulle, reagerade inte på något kommando eller vridning på vredet (fjädrade tillbaka).

När jag flyttade över föraren till en annan manövervagn. Då svarade denna vagn inte på kommandot Drive to Trackmarker, men däremot så drog den iväg vid kommandot Drive. Då stoppade jag manövervagnen och flyttade tillbaka föraren till Cox7. Den här gången, så svarade den inte på något av dessa kommandon och gjorde precis som den skulle utan motorvagn.

Fattar inte ett dugg av det hela. Ena stunden fungerar det inte alls och i nästa stund, så fungerarar det.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 10x.jpg (291.4 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg 22x.jpg (226.3 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg 23x.jpg (209.5 KB, 137 visningar)
Filtyp: jpg 25x.jpg (286.6 KB, 137 visningar)
Filtyp: jpg 26x.jpg (301.4 KB, 138 visningar)
Gammal 2016-04-04, 19:01   #7
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Önskemål till smalspårspaketet.

Gatuspår 891mm. Tänkt försöka mig på Roslagsbanan och då ska den gå hela vägen ner till Humlegården från Östra och då behöver jag gatuspår.
Ska redan finnas i paketet:
<kuid:328014:1153>
Gammal 2016-04-05, 08:48   #8
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ska redan finnas i paketet:
<kuid:328014:1153>
Var dom med i ditt gamla paket?
i.s.f. har jag helt missat dom tidigare.
Gammal 2016-04-05, 10:24   #9
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Att det är nåt galet med Cox7 är helt klart!!!
Att hjulen snurrar fel är lätt fixat på både Xoa7 och Cox7 - bogey0 skall ha reversed 0 och bogey1 reversed 1.

Att Xoa7 fungerar ensam är klart, men när man kopplar till Coa7 så maxar hastigheten till 0,3 kph !!!!????

På prov satte jag engine 0 i Cox7's config och då fungerar det som det skall hastighetsmässigt - MEN:

Cox7ans hytt är borta och det genereras för mig obegripliga skriptfel, det verkar som all funktionalitet är bortblåst - "veck med pusta!" på Svenolovs andraspråk.

Bilder på eländet:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg engine0err1.jpg (109.4 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg engine0err1more.jpg (95.1 KB, 122 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.