Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-04, 04:05   #16
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 837
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bastuträsk Visa inlägg
Ok, nu har jag fått fram det jag saknade senast och bockat för på samma sätt som du gjort för säkerhets skull. Många har build version 2.9 av godsvagnarna och da loket och turntable har 1.3, lite annat har 2.5
När jag sedan skall klicka på My Content finns inget registrerat ( there are no items to display ). Däremot finns allt jag laddat ner under andra flikar som bl.a. Missing dependencies.
Än en gång
MVH Kenneth
Finns de under fliken "Missing dependencies" så är det som är felet! De saknar några tillbehör Leta upp det som inte fungerar inne i Trainz och leta sedan upp det i Content Manager, högerklicka på de och välj "View dependencies", då kommer det som saknas för att få vagnen att fungera antingen vara märkt med "?" eller "DLS". Står det DLS finns det på Download station (DLS), och står det "?", så kopiera in dessa kuids här så ska vi nog lösa problemet

(Och att My Content är tomt kan bero på att du inte skapat något i Trainz)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 04:45   #17
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Finns de under fliken "Missing dependencies" så är det som är felet! De saknar några tillbehör Leta upp det som inte fungerar inne i Trainz och leta sedan upp det i Content Manager, högerklicka på de och välj "View dependencies", då kommer det som saknas för att få vagnen att fungera antingen vara märkt med "?" eller "DLS". Står det DLS finns det på Download station (DLS), och står det "?", så kopiera in dessa kuids här så ska vi nog lösa problemet

(Och att My Content är tomt kan bero på att du inte skapat något i Trainz)
Men om Bastuträsk har byggt lite på en bana, så ska ju den sparas och då sparas ju den med hans kuid och borde ligga under My Content.

Edit: Starta upp Trainz och skapa en helt ny bana. Du behöver inte bygga något, utan det går bra med ett helt rent basebord och spara den sedan med valfritt namn. Då ska den hamna under My Content hos dig.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-03-04 klockan 04:49.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:03   #18
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 805
Standard

Har nu köpt Trainz A New Era.
vad behöver jag INSTALERA för att kunna använda det svenska fordon och vagnar att fungera.
Började prova installera STL Source - Kernel 3.1 men fick bara rödfärgade felmarkeringar
i faulty.

<kuid:67375:100437> STL NGKoppel 3.11
<kuid2:177292:209010:2> STL Signal Source 3.12.3
<kuid2:177292:209030:1> STL Auto Library 3.11.b21
<kuid2:177292:209001:1> STL Common Source 3.11.2
<kuid2:177292:204024:2> STL Osynlig klarerare 3.12
<kuid2:177292:204021:2> STL Osynlig master 3.12
<kuid2:177292:209011:2> STL Signal Library 3.12
<kuid2:177292:204025:1> STL Signal Marker 3.11.2
<kuid:36713:1067> svs-fsig-R
<kuid:36713:1084> svs-fsig-L
<kuid:36713:1082> svs-rdtr
<kuid:36713:1066> svs-vsig-R
<kuid:36713:1085> svs-vsig-L
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:22   #19
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

STL Signal Source fungerar inte i TANE än, men vi jobbar på att få det att fungera!

Den första av sakerna i listan (STL NGkoppel) borde du dock kunna åtgärda:
Högerklicka på den och välj "Open for Editing and>Edit Config File Text"
Då kommer en texteditor att dyka upp. Scrolla ned längst ned i filen och lägg till följande:

Kod:
mesh-table {
}
Spara och stäng editorn, tillbaka i Content manager, högerklicka på den igen och välj "Submit Edits" (det är det som förut hette Commit)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:34   #20
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 805
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
STL Signal Source fungerar inte i TANE än, men vi jobbar på att få det att fungera!

Den första av sakerna i listan (STL NGkoppel) borde du dock kunna åtgärda:
Högerklicka på den och välj "Open for Editing and>Edit Config File Text"
Då kommer en texteditor att dyka upp. Scrolla ned längst ned i filen och lägg till följande:

Kod:
mesh-table {
}
Spara och stäng editorn, tillbaka i Content manager, högerklicka på den igen och välj "Submit Edits" (det är det som förut hette Commit)
Det fungerade.
Har även provat installerad dom Fyra D-loken och T23-Loken utan resultat
allt blir rödmarkerat
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:44   #21
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

Vad har de för status, faulty, eller missing dependencies?

Jag antar att det är missing dependencies. Då kan du se vilka saker som saknas genom att högerklicka på den och välja "List Dependencies". Markera de som listas som <unknown asset>, tryck Ctrl-C för att kopiera dem och klistra in dem här på forumet med Ctrl-V.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 20:04   #22
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 805
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad har de för status, faulty, eller missing dependencies?

Jag antar att det är missing dependencies. Då kan du se vilka saker som saknas genom att högerklicka på den och välja "List Dependencies". Markera de som listas som <unknown asset>, tryck Ctrl-C för att kopiera dem och klistra in dem här på forumet med Ctrl-V.
Instalerde Fyra D-loken och fick detta via faulty - List Dependencies.

SJ Da STL

<kuid:67375:1021> STL Koppel 3.11
<kuid:-25:144> electric
<kuid:396831:1377> corona rot stl mm
<kuid:67375:100005> gnista
<kuid:67375:100969> SJ Du Stål FHytt 3.12.2
<kuid:67375:101869> SJ_Da_lok_texturegroup
<kuid:67375:102223> ASEA_LLXJ135_Da_pantograph Grey
<kuid:328014:100025> da_du_engine
<kuid:67375:100970> Sj Du Tyfon
<kuid:67375:100964> SJ_Da_main_Eker_bogey
<kuid:67375:100965> SJ_Da_single_Eker_bogey
<kuid2:177292:209000:2> STL Script Library 3.12.4.b6
<kuid2:177292:204091:2> STL Trainz Monitor 3.12.4.b3

SJ Ds Snälltågslok STL

<kuid:67375:1021> STL Koppel 3.11
<kuid:67375:100005> gnista
<kuid2:122285:79050:1> AJS Groundplane Mesh Library
<kuid:67375:102224> ASEA_LLXJ135_Du_pantograph Grey
<kuid:112820:10101> corona rot
<kuid:328014:100026> ds_engine
<kuid:448495:3174> EL D vissla 2Phase
<kuid:448495:50121> Elektriskt lok ljud
<kuid:67375:100967> SJ Ds Trä FHytt 3.12.2
<kuid:67375:100039> SJ Ds Trä texturegroup
<kuid:67375:100962> SJ_D_main_bogey
<kuid:67375:100936> SJ_D_single_bogey
<kuid2:177292:209000:2> STL Script Library 3.12.4.b6
<kuid2:177292:204091:2> STL Trainz Monitor 3.12.4.b3

SJ Du Stål STL

<kuid:67375:1021> STL Koppel 3.11
<kuid:-25:144> electric
<kuid:67375:100005> gnista
<kuid:67375:100969> SJ Du Stål FHytt 3.12.2
<kuid:67375:102224> ASEA_LLXJ135_Du_pantograph Grey
<kuid:112820:10101> corona rot
<kuid:328014:100025> da_du_engine
<kuid:67375:100040> SJ Du texturegroup
<kuid:67375:100970> Sj Du Tyfon
<kuid:67375:100961> SJ_Du_main_modul_bogey
<kuid:67375:100952> SJ_Du_single_bogey
<kuid2:177292:209000:2> STL Script Library 3.12.4.b6
<kuid2:177292:204091:2> STL Trainz Monitor 3.12.4.b3

SJ Da SAB STL

<kuid:67375:1021> STL Koppel 3.11
<kuid:-25:144> electric
<kuid:67375:103424> ASEA_LLXJ135_Da_pantograph Red
<kuid:396831:1377> corona rot stl mm
<kuid:67375:100005> gnista
<kuid:67375:100939> SJ Da SAB main_bogey
<kuid:67375:100940> SJ Da SAB single_bogey
<kuid:67375:100969> SJ Du Stål FHytt 3.12.2
<kuid:67375:101869> SJ_Da_lok_texturegroup
<kuid:328014:100025> da_du_engine
<kuid:67375:100970> Sj Du Tyfon
<kuid2:177292:209000:2> STL Script Library 3.12.4.b6
<kuid2:177292:204091:2> STL Trainz Monitor 3.12.4.b3
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 20:20   #23
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

Här är det inga saker som är saknade! Men du sade att det var faulty?

Högerklicka och välj "View Errors and Warnings" istället!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 20:45   #24
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 371
Standard

Är det inte

<kuid2:177292:209000:2> STL Script Library 3.12.4.b6

som gör att resten blir rödmarkerat.

EDIT: Feltänk från min sida.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-03-04 klockan 20:51.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 18:08   #25
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 805
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Här är det inga saker som är saknade! Men du sade att det var faulty?

Högerklicka och välj "View Errors and Warnings" istället!
Då blev det så här.

SJ DA SAB STL

! VE48: This asset uses an obsolete trainz-build number. Trainz-build numbers below 3.5 are no longer supported.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'sj_da_body/sj_da_body.im' to a .lm file.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'sj_da_body/night.im' to a .lm file.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'sj_da_body/plog.im' to a .lm file.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'sj_da_body/plog.im' to a .lm file.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'sj_da_body/gallerplog.im' to a .lm file.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'sj_da_body/gallerplog.im' to a .lm file.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
- VE35: Required alias mesh asset <kuid:67375:1021> is missing and cannot be validated.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'drivercharacter/tchm_body.im' to a .lm file.
! VE82: High-detail .im files are not supported for traincar assets, as they are likely to perform poorly. It is recommended that you upgrade 'drivercharacter/tchm_body.im' to a .lm file.
! VE39: The texture 'drivercharacter/head1.jpg' is a uniform color.
! VE39: The texture 'drivercharacter/skin.jpg' is a uniform color.
! VE109: The low-detail meshes total more than 500 polygons. This may have a negative impact on performance: 0: 44346
! VE94: This asset requires a shadow mesh, but the mesh table does not contain one.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 20:07   #26
bastuträsk
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2015
Ort: Vilhelmina
Inlägg: 22
Standard Spara!

Nu hoppar jag in i leken igen.

Så där nu har jag öppnat ett nytt basebord med ny bana och har sparat det efter Fredriks anvisningar i starthjälp, även om fönsterna på route / session inte riktigt ser ut på samma sätt som min. Inget kommer fram på My Content.
Däremot finns kuid nr för Bastuträsk under fliken Open for edit ( ett kortare nr ). Jag sparade routen med Bastuträsk - Skellefteåhamn .... kan ä och å i ortsnamnen ha någon betydelse i sammanhanget ?

Senast var vi på ruta minus 1 och nu har vi nog hamnat på ruta minus 2 ....känns det som.
Kan inte förstå om man gör något fel i samband med spara route och session när man startar upp en bana.

MVH Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 21:12   #27
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 837
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bastuträsk Visa inlägg
Nu hoppar jag in i leken igen.

Så där nu har jag öppnat ett nytt basebord med ny bana och har sparat det efter Fredriks anvisningar i starthjälp, även om fönsterna på route / session inte riktigt ser ut på samma sätt som min. Inget kommer fram på My Content.
Däremot finns kuid nr för Bastuträsk under fliken Open for edit ( ett kortare nr ). Jag sparade routen med Bastuträsk - Skellefteåhamn .... kan ä och å i ortsnamnen ha någon betydelse i sammanhanget ?

Senast var vi på ruta minus 1 och nu har vi nog hamnat på ruta minus 2 ....känns det som.
Kan inte förstå om man gör något fel i samband med spara route och session när man startar upp en bana.

MVH Kenneth
Är du inloggad i Trainz? Rutten kan sparas med någon annan som skapare annars vill jag minnas, kolla under "Today" och leta upp rutten du skapade, alternativt sök helt enkelt bara efter ruttens namn i CMP
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-06, 00:14   #28
bastuträsk
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2015
Ort: Vilhelmina
Inlägg: 22
Standard

Jo , där ligger 2st kuid. Det är inte Bastuträsk som jag skapade för några månader sedan, utan jag blev anmodad att börja med en helt ny basebord med Route Umeå - Vännäs .och session Holmsund vilket jag gjort nyligen. Dom har var sitt kuid nr. och ligger på Today. Allt jag gjort har jag sparat i spelmenyn varje gång jag utfört någon förändring.
Hoppas du förstår ... vad kan nästa steg bli ?
Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 19:50   #29
bastuträsk
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2015
Ort: Vilhelmina
Inlägg: 22
Standard

Jag har ju nu försök efterfölja det som har anvisats för mig om här ovan, och ändrat Trainz-biuld till 3.3 som min content manager är.
Vad som har hänt, är att mycket av dom godsvagnar som jag laddade ned har nu kommit på plats i Trains - add även fast dom har röd text. Däremot lok ( svenska Du , T 43 bl.a. ) finns där men går inte att öppna upp och använda i spelet. I My content finns inget lagrat men däremot i Installed och missing dependencies med pusselbiten på både godsvagnar och lok.
Jag har nyss installerat Window 10.
Har en annan fråga också. Om man nu har startat upp en bana i Trainz (2010) och sparat den. När man senare upptäcker att den rälstypen man använd först inte blev bra utan man vill byta till något mer t.ex svenskliknande.
Istället för att ändra mellan varje " ringavsnitt ", kan man gena och få hela bansträckan ändrad .... och hur går det till i så fall ?
MVH Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 20:56   #30
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 837
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bastuträsk Visa inlägg
Jag har ju nu försök efterfölja det som har anvisats för mig om här ovan, och ändrat Trainz-biuld till 3.3 som min content manager är.
Vad som har hänt, är att mycket av dom godsvagnar som jag laddade ned har nu kommit på plats i Trains - add även fast dom har röd text. Däremot lok ( svenska Du , T 43 bl.a. ) finns där men går inte att öppna upp och använda i spelet. I My content finns inget lagrat men däremot i Installed och missing dependencies med pusselbiten på både godsvagnar och lok.
Jag har nyss installerat Window 10.
Har en annan fråga också. Om man nu har startat upp en bana i Trainz (2010) och sparat den. När man senare upptäcker att den rälstypen man använd först inte blev bra utan man vill byta till något mer t.ex svenskliknande.
Istället för att ändra mellan varje " ringavsnitt ", kan man gena och få hela bansträckan ändrad .... och hur går det till i så fall ?
MVH Kenneth
Har för mig det är såhär: Klicka på "Menu" och sedan "Replace assets", och välj sedan det spår du har lagt ut, det drar du till rutan som säger "Assets to replace", leta sedan upp det spår du vill ha istället, och dra till den andra rutan, "Assets to replace with", och sedan knappen "Replace". Då ska du se att alla spår du lagt ut byts ut!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009