Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-29, 20:04   #1
bastuträsk
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard Harva ?

Hej
Bönder harvar ... men knappast en pensionerad linjearbetare. Ändå kan jag förstå vad du menar. Orsaken var att jag valde vad andra proffs ansåg var det bästa, om man nu ville köra svenskt 60-70 tal med tanke på både vagnar och lok.
I och för sig valde jag själv trainz 2010, men någonting om "energiproblem" och "gravar" har jag inte hört talas om förut. Menar du att det finns goda förutsättningar att bygga upp realistiska bandelar från 60-talet med de dåtida lok, vagnar och hus, alltså miljöer som påminner om just den tidsepoken.
Är det lättare att hantera TANE än trainz 2010 att bygga järnvägsmiljöer ?
När man arbetar med TANE är det smidigare och framför allt ..... ger det ett bättre resultat?
Jag har ju så smått börjat lägga ut lite räls, men känner att vissa detaljer inte känns ok t.ex. växlar när man gör bangårdar och där växlarna kommer tätt.
Register på hus och byggnader -inte minst- upplever jag inte är i överensstämmande med vad en svensk tågrallare är bekväm med och vad man helst vill ha. Så jag kan känna en vis besvikelse hittills ... men TANE kanske har ett bättre urval ?!
Men nu har jag alltså en "springare ute" och funderar om han kan haka på i denna konversation ..... jag är väldigt tacksam för all konstruktiv konversation, vad än det må vara, och oavsett vem som skriver. Hittills har jag fått bra respons och hjälp.
TANE - Trainz 2010

MVH Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-29, 22:27   #2
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Med risk att drabba LAns förbannelse:

Du skriver "Är det lättare att hantera TANE än i Trainz 2010 att bygga järnvägsmiljöer".

Nej, det är det inte - men det kanske blir. I 2010 har man tillgång till nästan allt producerat svenskmaterial. Till TANE är vägen lång även om LAn gör att fantastiskt arbete.

Det finns mycket hjälp att få genom Forum. Ett lysande bra exempel är Korvtigers genomgång ovan. Ibland finns det frågor man tvekar ta upp i Forum. Pröva att skicka ett mail - exempelvis till mig. Gå in i medlemslistan. Genomårens lopp har jag fått massor av hjälp den vägen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-29, 22:42   #3
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Ladda ner Kernell 3.1 och installera samtliga filer. Dom här behövs för att de flesta loken, vagnarna, signalerna m m ska fungera.

https://www.dropbox.com/s/ue5bys3ap1...203.1.rar?dl=0

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 18:37   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Unknown Location: <kuid:36713:50140>
Unknown Location: <kuid2:30671:9440690:1>
Unknown Location: <kuid2:30671:94407110:1>
Unknown Location: <kuid2:30671:94407111:1>

Borde finnas någonstans på Svenska Tåg skivorna. Den första är hjulaxlar och de övriga är laster. http://banbyggarna.se/trs06/trainz.htm (De som heter ST 2004 och ST 2005 längst ned)

Unknown Location: <kuid:328014:1026>
Är min engineconfig för tvåaxliga godsvagnar, det är den som jag länkade till i förra posten. Här kommer den igen: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27936

Unknown Location: <kuid:67375:1021> är STL-koppel, den länkade jag också till i min förra post: https://www.dropbox.com/s/y79tjyyi7e...203.1.rar?dl=0

Resterande grejer borde också återfinnas på Svenska Tåg-skivorna.

Byggnader kan vara svårt att hitta, men en hel del svenska torp finns det på ST-skivorna, annars är nog TANE lika fattigt på svenskliknande byggnader som TS2010.
Gammal 2016-03-03, 16:35   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tror mig ha kommit på förklaringen, till att många av dina vagnar är rödmarkerade.

Om jag inte minns fel, så är Trainz-builden 2.9 utav din version av 43361.

Så jag kollade upp en av vagnarna i din lista.

SJ BR3 Godsvagn Kuid 2:67375:1056:1

Tre utav vagnens tillbehör, har Trainz-build 3.1 och ett tillbehör har Trainz-build 3.3.

Så du måste uppdatera, så att Trainz-builden blir 3.3 för att denna vagn ska fungera.

Så ja, så ja, ta det nu lite lugnt nu

Du kan ju ta och fuska lite, men det kan bli en hel del jobb att göra först.

Återkommer, när jag har tagit lite bilder på hur du kan fuska till det.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (157.4 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (187.6 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (202.5 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (183.1 KB, 108 visningar)
Gammal 2016-03-03, 17:16   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Här kommer fusket med lite bilder, hur du kan göra.

Jag vågar inte lova, att det fungerar till 100%. Men vad har du för alternativ, då du inte kan uppdatera 43361 till en högre build om du nu vill köra svenskt.

Det blir mycket jobb för dig, då du måste öppna upp varje objekt som har högre Trainz-build än vad ditt Trainz sparar i.

Det här är inget jag rekommenderar till att göra, om man har möjlighet att uppdatera sitt Trainz till en högre Build.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image5.jpg (196.9 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg Image6.jpg (238.2 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Image7.jpg (283.2 KB, 104 visningar)
Filtyp: jpg Image8.jpg (274.9 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg Image9.jpg (277.4 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg Image10.jpg (243.0 KB, 103 visningar)
Gammal 2016-03-03, 18:50   #7
bastuträsk
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Unhappy

Hej
Nu har jag lugnat ned mig efter chocken ( första i raden ) .

Det jag kan konstatera först av allt är att min Content manager är V 3.3 , alltså det som står överst på första sidan.
Sen ser jag att du är inne i fliken Current search, och under den har vi raden type, status, build version, intall. time och modification time. Build version, Install time, Modification time finns inte på min assets ( text view ). Hur än jag än gör och trycker på olika flikar kommer det inte fram något som säger att jag har installerat något.
Kan man göra fel när man installerar något från Banbyggarna, vad jag ser kommer det ju in på Content fast med dom där "dumma"gula pusselbitarna.

Kanske jag skulle stanna där ... det känns som jag backar tillbaka till ruta minus 1.
MVH Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.