Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-21-2016, 06:59 PM   #151
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Skam den som ger sig... Nu gäller det bara att få fram en bra wav fil med dörr stängning.
Det gick inte att konvertera den danska mp3 filen till wav...
Såå, jag tog en wav fil med ett signalhorn för att testa och det funkar ju...
Nu är det bara att byta ut den ljudfilen senare... Allt i .sms filen är klart.
Ha, det tog tre timmar innan jag fattade att .wav filen inte funka. All programmering i .sms filen var rätt från början...

http://www.simworld.se/video/RunActi...2018-22-56.mp4 Med första ljud.

Edit: http://www.simworld.se/video/RunActi...2019-00-28.mp4 Med dörr ljud, danska ljudfilen.

.

Last edited by wase; 02-21-2016 at 08:26 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-21-2016, 07:21 PM   #152
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

konverterad från mp3 till wav
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-22-2016, 12:53 AM   #153
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

-Ja, då har vi fått till dörrarna med rätt ljud. Många timmars arbete med samarbete mellan Wase och Mikban och så här ser BC2 Inlandsbanan vagn ut!

http://www.simworld.se/video/RunActi...2000-16-58.mp4

Last edited by wase; 02-22-2016 at 12:55 AM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-24-2016, 08:39 PM   #154
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Nu har vi så fått till utrop till Pendeltågen med bakgrundsljud. Efter timmars samarbete mellan Wase och Mikban har stationsmiljön fått ett lyft, och såhär låter det!

http://www.simworld.se/video/RunActi...4 19-47-02.mp4

mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-27-2016, 03:56 PM   #155
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

OK, håller då på med Leksand bland annat. Tänkte göra hela stationsområdet som ett objekt (hitintills 9944 poly) men det sa MSTS RE ifrån... (tänk när OR RE kommer, vilket lyft...). Såå, vad göra?
-Jo, jag gör plattform 1 södra, plattform 1 norra, plattform 2 och själva stationsbyggnadsområdet med prylar som egna objekt. Då blir Leksand stn i fyra delar att sätta ihop i MSTS RE. Allt detta för att underlätta för ruttbyggaren och hålla ner antalet objekt eftersom jag slår ihop härligheten till fyra delar...
Men det ställer högre krav på mig som 3D byggare. Jag måste veta hur långt det är mellan vagnlägesskyltarna exempelvis, nu har jag satt skyltarna med 48 m mellanrum, två normala vagnslängder... Rätta mig om jag har fel. Bönan, du får skrika till om Du ser något fel.
-Ja, då kan det se ut så här under byggnation... Bilden visar ett objekt men skall delas till fyra... förutom trädet som är ett eget objekt, måste ha en referens...
.
Attached Images
File Type: jpg Leksand1.jpg (169.5 KB, 114 views)

Last edited by wase; 02-27-2016 at 04:02 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-27-2016, 08:47 PM   #156
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Jag ser fram mot att se detta på natten
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-28-2016, 10:32 PM   #157
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Nya objekt vid Leksand station, bygget går vidare...
.
Attached Images
File Type: jpg Leksand9.jpg (124.4 KB, 97 views)

Last edited by wase; 02-28-2016 at 10:35 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-29-2016, 07:32 PM   #158
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Bjuder på ännu en bild på natt texturer, ljus i msts är allmänt svårt att jobba med. Wase har lyckats inte bara med detta, utan också att skapa själva ljusröret. Bilden nedan visar själva ljusröret plus natt texturen

Attached Images
File Type: jpg Ljus 1.jpg (18.7 KB, 85 views)
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-29-2016, 07:46 PM   #159
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Jag blir just nu upplärd av Wase i objekt byggande, visar här försiktigt fram mina första kreationoner i beta. Den ena bilden är en spårskylt (en U- tavla med pil) och den andra är en skylt med ett stationsnamn samt U- tavla. Detta hade aldrig varit möjligt utan Wases hjälp!
Attached Images
File Type: jpg U-skylt 1jpg.jpg (7.4 KB, 84 views)
File Type: jpg U-skylt 2.jpg (9.5 KB, 84 views)
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 03:32 AM   #160
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

En bild från nytillverkade Centralbron i Stockholm på natten & dagen.
Gamla stan och Slussen på vänster sida och Södermalm i fonden.
Skall ingå i Stockholmsrutten.
.
Attached Images
File Type: jpg Untitled-1.jpg (205.0 KB, 68 views)
File Type: jpg Untitled-2.jpg (213.3 KB, 68 views)

Last edited by wase; 03-06-2016 at 03:41 AM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-09-2016, 05:05 AM   #161
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Till Stockholmsrutten, Stockholm Central

Vilka platformer är det vi kör förbi i denna korta videon

i början, och ca. 1 minut inne i videon?

https://www.youtube.com/watch?v=XSbgghU5qq4

mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-09-2016, 10:02 AM   #162
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default

I början är det norra bantorget, söderut på det västligaste spåret. Pendeltågstunneln kommer upp till höger samtidigt som vi möter X2an. X60n som kommer strax efter är på väg ner i tunneln. Vid 1.10 "snuddar" vi vid spår 8, svänger höger och kommer in på spår 12. Notera att spår 8 är det lägsta, och längsta, genomgående spåret och blir spår 10 ungefär halvvägs ner längs plattformen. Det finns en dubbel kryssväxel som delar spåret.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-09-2016, 10:46 AM   #163
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Filmens tåg stannade på spår 12. Spår 10 är den längsta.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-09-2016, 02:08 PM   #164
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Tackar för info
Tåget passerar dock också en platform ca. 1 minut inne i filmen, syns längst ute i höger kanten av filmen

Ett södra bantorg kanske?
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-09-2016, 02:15 PM   #165
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Quote:
Originally Posted by mikban View Post

Ett södra bantorg kanske?
Stockholms Södra menar du väl?
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:06 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009