Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-14-2016, 07:31 PM   #121
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Vagnen eller damen?????
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-14-2016, 08:54 PM   #122
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Båda för den delen!

Ska jag forsöka hitta fler bilder?

En interiör bild kanske?
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-15-2016, 01:05 AM   #123
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Ändrade destinationsskyltar... NÄÄÄSTA Röjan...
Fipplat med långsides texturen så nu är vagnarna vitare.
Skyddsmarkering på nedersta insteget.
Allt crap borta på texturerna, handtag mm är nu borttrollade.
Ändlykta (hehehe vete t-san vad det heter) på varje vagn.
Kan man få vagnarna att ligga tätare?? Det är ju ett stort glapp mellan bufferterna.
Skall gå igenom en gång till, sen släpper jag dessa två vagnar utan inredning så länge. Vi kan väl kalla det betatest... Ni lär väl hitta mer som inte stämmer med verkligheten och skall ändras.
Nu är det arbetsvecka så vi höres till nästa helg!
Må Väl!!
.
Attached Images
File Type: jpg Open-Rails-2016-02-15-12-19.jpg (217.3 KB, 108 views)
File Type: jpg Open-Rails-2016-02-15-12-25.jpg (220.4 KB, 108 views)
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-15-2016, 01:17 AM   #124
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Det riktigt toppen
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-15-2016, 05:41 PM   #125
micke321
Medlem
 
Join Date: Oct 2001
Location: Lyrestad, , Sweden
Posts: 1,696
Send a message via MSN to micke321
Default

Du får ändra size i wag filen. Så krymper dem ihop.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2016, 11:56 AM   #126
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Hej.
Tyckte det såg lite tafatt ut med en boggie gjord av en låda med trans texture på min BC2 - Inlandsbanan. Såå, då bygger jag en boggie som den ser ut i verkligheten. Lite svårt med information, teknisk beskrivning och bilder så jag bygger som den ser ut på bild och lite sunt förnuft... Har Ni någon bra info om MD-boggie så tar jag tacksamt emot denna. En första bild på min boggie.
(PS/ Bultar levererade från Bulten Kantal!! /DS)
.
Attached Images
File Type: jpg JWK-Boggie_DM.jpg (121.7 KB, 90 views)
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2016, 03:19 PM   #127
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Det ser bra ut det där!

Kan du använda samma boggie på B2k och R2?
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2016, 05:49 PM   #128
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Nu skall hjulen svarvas och sen in på lackverkstaden!!
Vet inte om detta kommer att funka i MSTS...
128 parts 7660 poly, bara boggien. Tar man hela vagnen nu, så är det (7660 x 2)+ 5680, prick 21000 polygoner...
Men skoj är de!!
.
Attached Images
File Type: jpg JWK-Boggie_DM_2.jpg (113.9 KB, 80 views)
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-18-2016, 09:12 PM   #129
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Tillbaks från lackverkstaden...

Nu skall alla parts sättas ihop, så att MSTS förstår att detta är en boggie och att hjulen skall snurra i z-axel riktning. Hierarkin blir således:

Centrumtappen får bli "boggie", resten blir då "children" till "boggie" förutom hjul och axlar.
Centrumdelen i hjulet får bli "wheel" medan resten får bli "children" till "Wheel"... (Hjulet "Wheel" består av tre stycken delar, Hjulring, hjulskiva och hjulfläns, tror delarna heter så)
Axlarna blir "Children" till respektive "Wheel" som den skall snurra med... Comprende??

Som jag har letat reda på, så finns denna typ av boggie med både klossbromsar på hjul eller skivbromsar på axeln. Den finns mig veterligen, med tre olika axelavstånd, 2,1m, 2,5m och 2,75m. Hjulen finns i två dimensioner, 92cm och 98cm. Rätta mig om jag har fel. Under början av 1980-talet fanns inte mindre än 2 300 MD-boggier hos SJ i Sverige. Vikten per boggie var 5,7 ton.

Slutlig byggfakta:
Parts 128
Vertices 5224
Polygons 9128

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minden-Deutz
http://www.tydal.nu/postvagnen/340370.htm

.
Attached Images
File Type: jpg Untitled-1.jpg (173.7 KB, 65 views)

Last edited by wase; 02-18-2016 at 10:00 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-18-2016, 09:16 PM   #130
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Du lär ta msts/or rollingstock till en helt ny niveau
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-20-2016, 10:20 PM   #131
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Då är nya boggien på plats... Bara resten kvar...
.
Attached Images
File Type: jpg Untitled-2.jpg (159.3 KB, 49 views)
File Type: jpg Untitled-3.jpg (200.7 KB, 47 views)
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-20-2016, 11:59 PM   #132
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Jättesnygt!
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-21-2016, 03:31 AM   #133
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Ny utsida... Kaross i tre delar för att få så högupplöst som möjligt men det diffar lite i färgen...
Ahh, det är en dag imorgon oxo...
.
Attached Images
File Type: jpg Untitled-4.jpg (159.7 KB, 46 views)
File Type: jpg Untitled-5.jpg (202.1 KB, 47 views)

Last edited by wase; 02-21-2016 at 03:41 AM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-21-2016, 03:38 AM   #134
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Det er bare for lækkert det der
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-21-2016, 01:46 PM   #135
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Q och Shift Q i ORTS, så öppnar dörrar på vänster respektive höger sida...

http://www.simworld.se/video/RunActi...2013-03-18.mp4
.
Attached Images
File Type: jpg Untitled-6.jpg (208.8 KB, 37 views)

Last edited by wase; 02-21-2016 at 01:54 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009