Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-11, 23:11   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det var bara I3-vagnarna med broms som hade fasta slutsignalhållare, så där saknas de. Men de obromsade vagnarna hade inga fasta hållare, utan man använda hållare som sattes fast i lämmens överkant med en skruvtving. Samma modell kunde även användas till NN-vagnarna där den istället sattes fast på kanten. Ritning på en dylik finns i Arlöf-katalogen (Pl A 59, N: o 602).

Annars ville jag bara påpeka att jag gjort en uppdatering av N3 och NN3-vagnarna som nu fungerar bättre i TANE. Dessa finns att ladda ned här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29705

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 07:45   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 20:10   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
Inte nödvändigtvis. Att ha vagnar sist i tåg som inte var kopplade till den genomgående bromsledningen kallas efterkoppling. I 1941 års SäO så står det bland annat att efterkopplingsvagnarnas vikt får uppgå till 90 ton om hastigheten är max 60 km/h eller en efterkopplingsvikt på 60 ton med en maximal hastighet av 70 km/h, med då med begränsningen att hela tågvikten ej får överstiga 90 ton. Hur det var under den handbromsade tiden kan jag dessvärre inte svara på.
Vet inte hur länge man hade kvar denna bestämmelse, men jag har sett någon som tror att man förbjöd efterkoppling under 70-talet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 08:15   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Intressant, men med bromsad menade jag handbromsad, alltså när ingen genomgående bromsledning fanns. (Jag tänker på bromsare Mullberg på WNJ som satt på sista vagn i latrintåget i vind, kyla och odör.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 01:18   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Då var det dags igen. Ser vagnen bekant ut? Kan bero på att jag redan byggt den, både en och två och tre gånger...


G3 med upphöjd bromshytt (vagnens nummer är fel, jag vet.. )

Detta är alltså den berömda littera G3, godsvagnen som är det närmaste definitionen på godsfinka man kan komma. Om ni bläddrar tillbaka till början av denna tråden så ni se att detta var den första vagnen jag byggde, faktiskt det första jag byggde till Trainz över huvud taget. Då byggde jag den dock i 1950-talsutförande då den hade bytt namn till Gs sedan 1922. Sedan dess har jag lärt mig mycket, både om byggande och om järnvägshistoria och när jag skulle flytta över dessa till TANE för något år sedan så smärtade det så i ögonen att se alla fel, så jag har börjat bygga om dem så att de blir rätt genom att låna lite delar ifrån N3/NN3 och I3 vagnarna jag byggt. Denna gång i utförande så som de såg ut fram till 30-talet.

Som ni ser är denna vagnen dock lite annorlunda utformad än de jag byggde till TS20xx. Den har en upphöjd bromshytt. Dessa vagnar med littera G3 började byggas 1898 och kom först i de två utföranden vi redan sett, symmetrisk obromsad och asymmetrisk med bromskupé i ena änden, i princip identisk med resgodsvagnen F1 som jag även byggt.
Lite senare, från 1910 så började man bygga en tredje variant, vilken är den vi ser här. Den fick en upphöjd bromshytt, vilken skulle göra det lättare för bromsare att se både framåt och bakåt. Efter tryckluftsbromsens införande togs hytterna ned från 1927 och ersattes med en plattform med en centrerad bromsratt på, vilket fick dessa vagnar att lika de med bromskupé, vars kupé också sattes igen under 30-talet.

I den här uppdateringen har jag tillfört lite mer detaljer, jag har bytt underrede till samma som vagnarna hade vid leverans med stjärnekerhjul och de äldre lagergafflarna. De två andra varianterna på G3 som jag byggt har jag redan uppdaterat och är inne i TANE.

Nu ska jag rätta massor av texturer och fixa lite till smådetaljer, samt skriva den vanliga dokumentationen om vagnarna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 07:38   #6
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Detta ser jag fram emot! lycka till!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm

Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2017-06-01 klockan 16:01.
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 16:03   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 9 år har gått ...

... sen Korvtiger startade med dessa godsvagnar, denna tråd är intressant att följa från början ! Att nu en G3 med upphöjd bromshytt införlivas och de andra uppdateras till samma höga standard är bara att tacka för !

PS. Panton på F2e synkar inte med lok med 2 pantos men det kan vi ta sen. DS
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009