Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2016, 09:17 PM   #1696
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Tjena.
Har nu testat Stockholm V3. MYCKET bra byggt. Kände mig hemma i rutten direkt!! BRA jobbat. Men, jag har lite tips inför en eventuell uppfräschning av ruttens Sthlmsdel.

1. Stockholms Centralstation ligger 70 cm för lågt.
2. Centralbron södra delen, alltså vid Slussen och Södermalm skall upp prick 1m. Skall vara 4m segelfri höjd inunder.
3. Årstabroarna skall ha en seglingsfri höjd på 26m plus 2,5m extra för högt vattenstånd, dvs 28,5m över vattenytan. Bron skall ner 11,69m.
Såå, tar man höjning Centralbron 1m och sänkning Årstabron 11,69m så blir det 12,69 m mindre stigning från Centralbron till Årstabron. Därmed försvinner det mesta av de hiskeliga stigningarna efter Södra Station...

Varför är rutten platt som en pannkaka efter Knivsta och norrut?
Enligt x-kordinat på spåren vid Sala stn så ligger dessa på +6,234 möh.
I verkligheten ligger ju Sala stn på +51,6 möh enligt foto gammal stationsskylt. Är det månne artistens konstnärsfrihet som spelat spratt...

Annars, jättebra gjort!!!

/Wase
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-05-2016, 09:38 PM   #1697
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default

Tack för kommentaren! Som du märkt är rutten platt till större delen, och höjden är fel. När jag började var jag ganska oerfaren och byggde utan satellit-data (DEM) och därmed fick jag justera all höjd själv. Det gick mest på fri hand så mycket är fel. Från en punkt mellan Sala och Avesta Krylbo har jag övergått till DEM-data.

Övergången märks som en icke verklig uppförslöpa på ca 15 promille under ett par km. Fel, men ingenting som gör att det ser sämre ut i alla fall. Både koordinater, avstånd och höjd är i princip helt korrekt från Avesta Krylbo och norrut. Det fattas dessutom några km mellan Uppsala och Sala i förhållande till verkligheten.

Jag vet inte hur mycket som är möjligt att göra om i Stockholmsområdet, att göra om Årstabron är en totalombyggnad... Vill ni se citybanan i rutten? Ska jag väl göra om rutten mellan Karlberg och Älvsjö kan jag lika gärna "framtidssäkra" mig!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-05-2016, 11:50 PM   #1698
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Korrekta värden är man inte bortskämda med när det handlar om DEM. Att det saknas några kilometer får du Bönan stå ut med.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 12:32 AM   #1699
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Quote:
Originally Posted by Nils Blid View Post
Korrekta värden är man inte bortskämda med när det handlar om DEM. Att det saknas några kilometer får du Bönan stå ut med.

Nisse
Agreed!

Jag tycker rutten är helt igenom fantastisk!

Jag ser frem mot den dagen rutten får vinter texturer, ska bli vackert att åka till Dalarna på natten då
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 01:31 AM   #1700
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Det var någon som hade dragit ur skarvsladden, men nu är elen tillbaka på Södermalm...
//Wase
Attached Images
  
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 01:54 AM   #1701
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Quote:
Originally Posted by wase View Post
Det var någon som hade dragit ur skarvsladden, men nu är elen tillbaka på Södermalm...
//Wase
Mysigt värre ^^
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 02:16 PM   #1702
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

God Middag!
DEM-data, nu börjar det likna något. Jag provade för 12 år sedan men la det på hyllan då det var sååå krångligt.
Bönan, Du får jättegärna berätta lite mer om hur man gör, om Du har tid och lust och om Du vill dela med Dig?
Eller kanske en länk till info? Jag har letat men inte hittat någon bra sida med kronologisk ordning hur man går till väga.
Ha en trevlig lördag allihopa!
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 01:03 AM   #1703
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default

Var ju tvungen att slänga ut lite objekt bara för att se exakt HUR snyggt det blir med Wases stationshus...

Någon har parkerat bilen utanför TågX-fönstret, IGEN, trots påminnelseskylten, tkl väser av ilska (scenario ur verkligheten)...
Attached Images
 
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Last edited by bönan; 02-09-2016 at 01:05 AM.
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 01:13 AM   #1704
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

Übersnyggt!!!

Får vi se platformen på nära håll?
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 11:04 AM   #1705
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Klockrent Bönan!!
Nu ökade motivationen en tagg upp till...

Edit: Har Ni Fagersta stationshus??

Last edited by wase; 02-09-2016 at 11:38 AM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 11:48 AM   #1706
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Supersnyggt Bönan! Ser förbaskat verklighetstroget ut. Måste nog lägga in msts igen...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 12:02 PM   #1707
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default

Tack för kommentarer! Nej, Fagersta saknas, det är iofs inte på rutten men det är ju inte direkt oöverskridligt att bygga ut rutten dit från Krylbo.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 12:17 PM   #1708
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

-Ja, jag tänkte, vi har ju bevisligen en man på plats med kamera!! Med tanke på neon skylten...

Det dök upp en tanke bak i huvet, musik... https://www.youtube.com/watch?v=jNzhVwWoqGA

Last edited by wase; 02-09-2016 at 12:22 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 12:57 PM   #1709
wase
Medlem
 
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
Default

Kan man få en högupplöst bild, samma som ovan, men typ 1920x1200px för skrivbordsbakgrund... Det blev ju grymt faktiskt... hehe
Skicka över texturen på gångbron så skall jag fixa att fönstren blir halvtransparanta, så man ser träd mm genom glaset. Det blir en .tga fil som jag konverterar till en färdig .ace åt Dig...

Last edited by wase; 02-09-2016 at 01:03 PM.
wase besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2016, 02:09 PM   #1710
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default

Det ska jag ordna, och ska ta med riktiga kameran ner till stationen någon dag och knäppa lite ordentliga bilder.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:05 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009