|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1696 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
|
Tjena.
Har nu testat Stockholm V3. MYCKET bra byggt. Kände mig hemma i rutten direkt!! BRA jobbat. Men, jag har lite tips inför en eventuell uppfräschning av ruttens Sthlmsdel. 1. Stockholms Centralstation ligger 70 cm för lågt. 2. Centralbron södra delen, alltså vid Slussen och Södermalm skall upp prick 1m. Skall vara 4m segelfri höjd inunder. 3. Årstabroarna skall ha en seglingsfri höjd på 26m plus 2,5m extra för högt vattenstånd, dvs 28,5m över vattenytan. Bron skall ner 11,69m. Såå, tar man höjning Centralbron 1m och sänkning Årstabron 11,69m så blir det 12,69 m mindre stigning från Centralbron till Årstabron. Därmed försvinner det mesta av de hiskeliga stigningarna efter Södra Station... Varför är rutten platt som en pannkaka efter Knivsta och norrut? Enligt x-kordinat på spåren vid Sala stn så ligger dessa på +6,234 möh. I verkligheten ligger ju Sala stn på +51,6 möh enligt foto gammal stationsskylt. Är det månne artistens konstnärsfrihet som spelat spratt... Annars, jättebra gjort!!! /Wase |
|
|
|
|
|
#1697 |
|
Veteran
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
|
Tack för kommentaren! Som du märkt är rutten platt till större delen, och höjden är fel. När jag började var jag ganska oerfaren och byggde utan satellit-data (DEM) och därmed fick jag justera all höjd själv. Det gick mest på fri hand så mycket är fel. Från en punkt mellan Sala och Avesta Krylbo har jag övergått till DEM-data.
Övergången märks som en icke verklig uppförslöpa på ca 15 promille under ett par km. Fel, men ingenting som gör att det ser sämre ut i alla fall. Både koordinater, avstånd och höjd är i princip helt korrekt från Avesta Krylbo och norrut. Det fattas dessutom några km mellan Uppsala och Sala i förhållande till verkligheten. Jag vet inte hur mycket som är möjligt att göra om i Stockholmsområdet, att göra om Årstabron är en totalombyggnad... Vill ni se citybanan i rutten? Ska jag väl göra om rutten mellan Karlberg och Älvsjö kan jag lika gärna "framtidssäkra" mig!
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#1698 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
|
Korrekta värden är man inte bortskämda med när det handlar om DEM. Att det saknas några kilometer får du Bönan stå ut med.
Nisse |
|
|
|
|
|
#1699 | |
|
Medlem
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
|
Quote:
Jag tycker rutten är helt igenom fantastisk! Jag ser frem mot den dagen rutten får vinter texturer, ska bli vackert att åka till Dalarna på natten då
|
|
|
|
|
|
|
#1700 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
|
Det var någon som hade dragit ur skarvsladden, men nu är elen tillbaka på Södermalm...
//Wase |
|
|
|
|
|
#1701 |
|
Medlem
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
|
|
|
|
|
|
|
#1702 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
|
God Middag!
DEM-data, nu börjar det likna något. Jag provade för 12 år sedan men la det på hyllan då det var sååå krångligt. Bönan, Du får jättegärna berätta lite mer om hur man gör, om Du har tid och lust och om Du vill dela med Dig? Eller kanske en länk till info? Jag har letat men inte hittat någon bra sida med kronologisk ordning hur man går till väga. Ha en trevlig lördag allihopa! |
|
|
|
|
|
#1703 |
|
Veteran
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
|
Var ju tvungen att slänga ut lite objekt bara för att se exakt HUR snyggt det blir med Wases stationshus...
![]() Någon har parkerat bilen utanför TågX-fönstret, IGEN, trots påminnelseskylten, tkl väser av ilska (scenario ur verkligheten)...
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Last edited by bönan; 02-09-2016 at 01:05 AM. |
|
|
|
|
|
#1704 |
|
Medlem
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
|
Übersnyggt!!!
Får vi se platformen på nära håll?
|
|
|
|
|
|
#1705 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
|
Klockrent Bönan!!
Nu ökade motivationen en tagg upp till... Edit: Har Ni Fagersta stationshus??
__________________
Må Väl! //Wase ![]() Bygger 3D till MSTS & Railworks Bygger Tjustbanan - normalspår 2016 - MSTS/OR Bygger SÖJ - smalspår år 1956 - MSTS/OR Bygger Wasefors - fiktiv rutt - MSTS/OR Banbyggarna Last edited by wase; 02-09-2016 at 11:38 AM. |
|
|
|
|
|
#1706 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
|
Supersnyggt Bönan! Ser förbaskat verklighetstroget ut. Måste nog lägga in msts igen...
__________________
Mvh Pirpen |
|
|
|
|
|
#1707 |
|
Veteran
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
|
Tack för kommentarer! Nej, Fagersta saknas, det är iofs inte på rutten men det är ju inte direkt oöverskridligt att bygga ut rutten dit från Krylbo.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#1708 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
|
-Ja, jag tänkte, vi har ju bevisligen en man på plats med kamera!! Med tanke på neon skylten...
![]() Det dök upp en tanke bak i huvet, musik... https://www.youtube.com/watch?v=jNzhVwWoqGA
__________________
Må Väl! //Wase ![]() Bygger 3D till MSTS & Railworks Bygger Tjustbanan - normalspår 2016 - MSTS/OR Bygger SÖJ - smalspår år 1956 - MSTS/OR Bygger Wasefors - fiktiv rutt - MSTS/OR Banbyggarna Last edited by wase; 02-09-2016 at 12:22 PM. |
|
|
|
|
|
#1709 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2001
Location: Haninge och Västervik, Sweden.
Posts: 478
|
Kan man få en högupplöst bild, samma som ovan, men typ 1920x1200px för skrivbordsbakgrund... Det blev ju grymt faktiskt... hehe
Skicka över texturen på gångbron så skall jag fixa att fönstren blir halvtransparanta, så man ser träd mm genom glaset. Det blir en .tga fil som jag konverterar till en färdig .ace åt Dig...
__________________
Må Väl! //Wase ![]() Bygger 3D till MSTS & Railworks Bygger Tjustbanan - normalspår 2016 - MSTS/OR Bygger SÖJ - smalspår år 1956 - MSTS/OR Bygger Wasefors - fiktiv rutt - MSTS/OR Banbyggarna Last edited by wase; 02-09-2016 at 01:03 PM. |
|
|
|
|
|
#1710 |
|
Veteran
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
|
Det ska jag ordna, och ska ta med riktiga kameran ner till stationen någon dag och knäppa lite ordentliga bilder.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|