Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-01, 15:39   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Banan igen

En armé av utomjordingar på marsch? Eller kan det vara mini-skyskrapor?

Nej! Här handlar det om Catenary height tool av Chakz0r, ett fiffigt redskap med vilket rätt höjd och rätt placering kan ställas in för kontaktledning.

Bilden visar samtliga kontaktpunkter för Älvsjö södra bangård - d v s hur kontaktledningarna tar sig fram. Att i det här läget byta räls som Lan föreslagit gör jag helt enkelt inte. Bilden motiverar.

Rälsbytet kommer att ske från Älvsjös utfart mot Kongl Hufudstaden.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Catenary.jpg (263.0 KB, 144 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 16:25   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bara du inte använder dubbelspår för då blir det omöjligt att byta till nytt spår med replace assets. Om du enbart använder enkelspår blir bytet enkelt !!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 19:28   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Fy för dubbelspår (eller flera)

Hej Nisse!
Som Lan påpekade (fritt tolkat), avsky konstruktioner med dubbelspår (eller flera parallella spår)! Har själv gått i fällan att använda dubbelspår. DÅ går det inte att använda verktyget "Replace", vilket snabbt och enkelt byter ut ursprungliga spår med nya, utan att redan installerade "signal-markers" eller andra track-objects, exempelvis Catenary tool, försvinner. Ett tips som jag haft stor nytta av.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 20:35   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Ekv för stödet, men Nisse är en envis men duktig landskapsbyggare, så vi får väl hoppas att han lyssnar till "rörelsen"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-20, 22:22   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Från Älvsjö och upp mot Kungl- Hududstaden blir dubbelspåret i form av två enkelspår. I övrigt en färgsprakande blandning med tyngdpunkt på Ekans räls.

Älvsjö är en komplicerad station eftersom Nynäsbanan har spårvägar som korsar stambanan. Sju utfartssemaforer säkrar säker ramfart. AI-systemet fungerar över förväntan väl-.

Nu går marschen vidare p+å nyanlagt dubbelspår, typ LANs nya SWE-spår. Men då och då tvingas jag nog återgå till Älvsjö för tvingade justeringar. Bl a vägrar infartssemaforerna följa mina givna order; fel antal vingar visaNisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-21, 23:00   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Årstabron

Den långa marschen från Nynäshamn till Stockholm är nära sin slutpunkt. Stockholms city är inom räckhåll sedan Årstabron har passerats.

Jag har gått igenom över hundratalet bilder av bron – och bara hittat en som visar hela bron! Det är svartvita gamla bilden här under och under den min tolkning. Därtill lite närbilder, i tur och ordning södra landfästet, ön och norra landfästet.

Ön är sig inte lik i dag. Endera har ön sjunkit eller så har vattnet höjts. En tredje möjlighet är förstås att bron tyngt ner ön. Här går får och betar. Det är kungens får som exporterats dit från Gärdet till följd av huvudstadens vargskräck.

Södra landfästet bjuder på en liten berg- och dalbana samtidigt som banan ändrar spårbredd; från fem meter till fyra. Som byggare får man inte alltid som man önskar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Old Årstabron.jpg (166.8 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg Norra fästet.jpg (168.3 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Ön.jpg (127.7 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Södra fätet.jpg (146.9 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Mod Årstabron.jpg (96.6 KB, 93 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-22, 11:28   #7
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Härliga bilder. Snyggt jobbat.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009