![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
En armé av utomjordingar på marsch? Eller kan det vara mini-skyskrapor?
Nej! Här handlar det om Catenary height tool av Chakz0r, ett fiffigt redskap med vilket rätt höjd och rätt placering kan ställas in för kontaktledning. Bilden visar samtliga kontaktpunkter för Älvsjö södra bangård - d v s hur kontaktledningarna tar sig fram. Att i det här läget byta räls som Lan föreslagit gör jag helt enkelt inte. Bilden motiverar. Rälsbytet kommer att ske från Älvsjös utfart mot Kongl Hufudstaden. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bara du inte använder dubbelspår för då blir det omöjligt att byta till nytt spår med replace assets. Om du enbart använder enkelspår blir bytet enkelt !!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej Nisse!
Som Lan påpekade (fritt tolkat), avsky konstruktioner med dubbelspår (eller flera parallella spår)! Har själv gått i fällan att använda dubbelspår. DÅ går det inte att använda verktyget "Replace", vilket snabbt och enkelt byter ut ursprungliga spår med nya, utan att redan installerade "signal-markers" eller andra track-objects, exempelvis Catenary tool, försvinner. Ett tips som jag haft stor nytta av.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Ekv för stödet, men Nisse är en envis men duktig landskapsbyggare, så vi får väl hoppas att han lyssnar till "rörelsen"
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Från Älvsjö och upp mot Kungl- Hududstaden blir dubbelspåret i form av två enkelspår. I övrigt en färgsprakande blandning med tyngdpunkt på Ekans räls.
Älvsjö är en komplicerad station eftersom Nynäsbanan har spårvägar som korsar stambanan. Sju utfartssemaforer säkrar säker ramfart. AI-systemet fungerar över förväntan väl-. Nu går marschen vidare p+å nyanlagt dubbelspår, typ LANs nya SWE-spår. Men då och då tvingas jag nog återgå till Älvsjö för tvingade justeringar. Bl a vägrar infartssemaforerna följa mina givna order; fel antal vingar visaNisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Den långa marschen från Nynäshamn till Stockholm är nära sin slutpunkt. Stockholms city är inom räckhåll sedan Årstabron har passerats.
Jag har gått igenom över hundratalet bilder av bron – och bara hittat en som visar hela bron! Det är svartvita gamla bilden här under och under den min tolkning. Därtill lite närbilder, i tur och ordning södra landfästet, ön och norra landfästet. Ön är sig inte lik i dag. Endera har ön sjunkit eller så har vattnet höjts. En tredje möjlighet är förstås att bron tyngt ner ön. Här går får och betar. Det är kungens får som exporterats dit från Gärdet till följd av huvudstadens vargskräck. Södra landfästet bjuder på en liten berg- och dalbana samtidigt som banan ändrar spårbredd; från fem meter till fyra. Som byggare får man inte alltid som man önskar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Härliga bilder. Snyggt jobbat.
![]()
__________________
nebo |
![]() |
![]() |