|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2015-10-31, 20:51 | #1 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  TANE SWE Track 1435 mm Betong ... 
			
			... som jag bökar med just nu, och som har Pandrol-befästningar utvecklar sig långsamt: Själva befästningarna håller jag på att utveckla i olika LOD-nivåer, det är ju det som blir alla "Chairs" till slut: 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 15:17 | #2 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			TANE SWE 1Trk 1435 Concrete Pandrol föll ganska väl ut, jag lägger den väl till samlingen i väntan på att N3V skall få ändan ur vagnen med PT:
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 17:19 | #3 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  1067 mm spår ... 
			
			... gick på ½ timme. Det var bara att klona 891-spåret och ändra följande taggar: track-gauge från 0.891 till 1.067 check-gauge från 0.880 till 1.056 (justerar moträlerna) och sedan i sleepers-asseten ändra avståndet spårmitt - rälsmitt på 4 ställen (räler och befästningar) från 0.475 till 0.563. Resten tar PT-procedurena hand om - smidigt! Betydligt längre tid tog det att få in SJ Yt motorvagn och dess dependencies men det gick med lite plock och pock  Målbild: 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 17:31 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Du behöver justera sliperslängd och ballast bredd på banvallen för den är för smal nu. Har räknat lite och kommit fram till att för 1067mm spårvidd bör det ha används slipers med en längd av ca 1900mm och en ballastbredd på ca 2600mm i överkant.
		 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 17:41 | #5 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Med dig som medresenär får den late inte vara ifred länge   Men du har rätt, men det är ganska lättfixat så får väl oka latoxen och lägga på en rem  EDIT: Är i alla fall en rätt snabb "latoxe", har breddat 1067 enl. dina uträkningar. Men hur är det med 891-spåret ??? Har du nu väckt "uroxen" i mig får du synpunktera det också   
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   Senast redigerad av lan den 2015-11-01 klockan 18:13. | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 18:34 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			På 891mm ser ballasten ser något smal ut också, den ska vara 2200mm bred i överkant. Sliprarna ser okey ut, men kanske något smala de med, kontrollera att sliperslängden är 1500mm.
		 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 20:08 | #7 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2009 Ort: Västerås 
					Inlägg: 1 899
				 |   
			
			Ang. betongslipersna så har man i växlarna plana slipers, går det att ändra bara sliprarnas utseende just i växlarna?    
				__________________ //Joakim Wahlberg | 
|   |   | 
|  2015-11-01, 20:23 | #8 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Noterat skall åtgärdas.
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   |