| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Nisse  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			MUP med bult:
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser bra ut! 
		
		
		
		
		
		
			Men moträlerna skall vara ett vinkeljärn (alltså av L-profil), se bild 0005 i mailet jag skickade med scannade sidor ur Banläran och även dessa bilder: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE11706 http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE12025 Moträlerna var sällan slitna på ovansidan heller. Sedan i den tredje bilden så kan man de på spåret överst i bild att underläggsplattor/spikar inte matchar sliprarna. Verkar som att plattorna har samma avstånd mellan sig, men ett sliprarna har slumpat avstånd. Är det TANEs fel, eller går det att göra något åt? 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Av de bilder och info jag fick av dig tolkade jag det som att moträler var klenare spår med en Lprofil emellan, men det vat tydligen fel!? Dessa nya bilder ger mig bättre info. 
		
		
		
		
		
		
			Ja, det går att trimma ihop underlaggsplattor/spikar med sleepersen - har bara inte satt mig in i det till 100% ännu. 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nej, det var fel. Rälen du ser på ritningen är själva rälen som tågets hjul rullar på, som alltså moträlen fästs i. Moträlerna är av L-profil och skall vara två stycken per växel, men blanda inte ihop dem med vingrälerna (alltså de som agerar moträler inne vid korsningsspetsen) som skall vara som de är nu, då de endast är själva rälen som är kraftigt bockad utåt på två ställen. (Syns bra på den andra bilden)
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag gör mitt bästa, om Du har TANE skulle du kunna testa själv så småningom, jag måste bara runt lite småproblem först. Har ännu inte helt greppat vidden av detta nya tänk! 
		
		
		
			Edit: För att underläggsplattor/spikar skall "alignas" till sleepers" måste två taggar vara samma i Sleepers-config OCH Chairs-config, nämligen "spacing-length-before" och "spacing-length-after": Det går sakta framåt: 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2015-10-08 klockan 23:14. Anledning: Greppat lite mer!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hart studerat debatten i Trainz forum om detta, med Andi06 i en ledande roll - och det finns nog myket att utveckla här. 
		
		
		
			Nå jag har pillat på delar och inställningar och några shots på dagens arbete: Bild 1: De nygjorda moträlerna 2. Laborerat med olika sleeper-pitch, växelm har 0.65m och spåret 0.75m 3. Det spikade spåret har sisådär överensstämmelse mellan spik och syllar 4. Dito efter lite finlir 5. Superelevation (eller Banking) kan bli snyggt men... 6. inte på vissa ställen ![]() 7. Sen hamnar inte de dubbla spikarna/skruvarna på rätt sida spåret Hä fiins möcke att göra  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |