![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Några skräpbilder till Nisse också.
Bland annat spårplan över Älvsjö ca:1960.
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Tack Herr Bengan, ger en del impulser. Sen vore det bra om nån "hjälpsamhetsfotograf" kunde angöra Älvsjö och ta några bilder
![]() Under tiden jobbar jag vidare och idag var det just Södertörns-Villastad som stod på dagordningen. Notera tobaksautomaten och postlådan - under 40-50-talet var de förhärskande folknöjena i Sverige "Kröka, göka, röka, spela grammofon och skriva brev på papper" - de tre sista är väl på väg ut ![]() Nästa Nynäs Gård:
![]() |
#3 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Tobaksautomaten får du gärna ge ut som fristående objekt också. Ska försöka hinna med Älvsjö imorgon.
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Håller med den som sade att man knappt hinner blinka förrän det dyker upp något nytt spännande och fint. Snart finns ju hela Nynäsbanan med alla dess nuvarande och förgångna stationer och hållplatser. - Ang. Krigsslida tror jag det var så att detta var ursprungsnamnet, som sedan fick ge vika för Nedersta. Dock har pendeltågsstationen nu återfått det ursprungliga namnet. - Kan också berätta att jag faktiskt bott just i Fagersjö, men långt efter att stationen/hållplatsen rivits. Så extra roligt att nu kunna placera ut den på min fiktiva bana.
Igen - tack för allt. (Har dock fortfarande ett rälsbussproblem, men det hör nog inte hemma i denna tråd.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Ingen brådska Bengan, men vore bra om får tid, jag har 50 mil till Älvsjö.
Torpet, dina rälsbussproblem kan du förklara i lämplig tråd så får vi se vad som kan göras!?
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Forsen Hpl är intessant just för sitt läge, skall titta på det framöver.
Postlåda och Cigautomat som fristående assets, enl. Bengans idéer. Dom går att sätta på en husvägg, med precision, så döljs stolpen. Södertörns-Villastad (eller Farsta Strand) är också klar och kommer strax i DL: " En station om dan håller Hjärnan i trim"- Arne Tammer-travesti ![]()
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
"En station om dan, håller igång Lan" - Korvtiger travesti
![]()
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
... var väl den station där den unge lokputsaren Nils Blid steg av tåget och gick ett hundratal meter söderut till SNJ lokstation ???
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
... skall det nog kunna bli Älvsjö stn också:
Många "fådda" bilder därifrån och genast en uppmätning i GE ger lite byggunderlag.
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Från 1879 fram till 1932 användes det gamla stationshuset och gångbron ut till spåren. 1932 invigdes det nya staionshuset, gångbron revs och en gångtunnel byggdes från stationshusets södra del ut till spåren. På översiktsbilden har jag markerat vår gångtunneln går. Ute till höger på bilden låg det gamla stationshuset. Övriga vilder ger en god uppfattning hur det såg ut före/efter 1932. På tredje bilder syns båda stationshusen, det nya väl annu inte invigt?
Bengan har levererat ett antal nytagna bilder på det "nya" stationshuset som jag planerar att bygga.