![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Välkommen till Hemfosa. På stationsskylten kan man läsa: 23 kilometer från Nynäshamn, 33 kilometer från Älvsjö och 42 meter över havet.
Stationen hamnade 254 meter fel – inte särskilt anmärkningsvärt för en DEM-bana. Den verkliga höjden på 42 meter blev 48,7 meter som justerades till 44 meter. Några meter söder om södra infartsväxeln har Lantmäteriet en mätpunkt om 42,65 meter. DEM-kartan visade 44,06 meter! Här har vi en Forum-medlem. För att berika hans kunskaper meddelas följande: Där fanns på 50-talet, när jag tågpendlade, stinsen Gustaf Engelhart, mager som en sticka med prydligt vitt skägg och egen av sig. Det sägs att han var officer i reserven och att han spelat bort ett gods och fått stinsuppdraget som en reträttpost. Han tjänstgjorde där 1933-1954 Strax söder om stationen ligger godset Hemfosa gård där jag druckit saft för 66 år sedan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Efter tre datorkrascher, reparation som gjorde datorn ännu sämre och ominstallering av Windows (tio och en halv timme) har jag kommit halvvägs på Nynäsbanan.
Tungelsta station hade 50-talet tre spår i bredd varav spår II var omgivet av spårspärrar. Märkligt – men min SNJ-vän Ingemar förklarar: Semaforerna var tvåvingade för spåren 3 ovh 1. Spår 2 hade spärrar och lokalt inlagda växlar i båda ändar men var klassat som tågspår, vilket innebar att när tåg skulle tas in direkt dit från linjen så gällde Säo paragraf 52.2 – d v s man visade stopp med handsignal. Efter svarssignal från tåget visades framåt. Populärt kallades denna form av signalgivning ”armar utåt sträckt (framåtsignal dagtid) och knäna böj. 1961 blev jag stationerad där. Som jag minns så var det bara en ensam motorvagn som togs in direkt på spår 2 norrifrån M-F. Min gissnin är att det handlade om sista pendeltåget från Stockholm och som nattades i Tungelsta. Stationens verkliga höjd är 30 meter, men i min DEM-version 35,4, Avstå är 28 kilometer och 470 meter från Nynäshamn men jag hamnde 99 meter för kort. Bra siffror med andra ord. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Kul att se att du har ångan uppe Nisse, trots allt strul med datorer och annat spökeri
![]()
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
. dina ansträngningar att bygga Nynäsbanan är så behjärtansvärda, och när jag ser dig använda felvända bohusstationer så blöder mitt tåghjärta. Jag samlade lite bilder från GE och annat och borde kunna få till Ösmo-typ station (och kanske Nynäshamn och ev Tungelsta ? Lite bilder på Ösmo och det jag har på Nynäshamn (som inte är möcke) - med fler kanske kan hjälpa till med bilder på dessa tre ?????!!!!
Jag gjorde med viss framgång Tyska stationer, klädda med just träshingelpanel.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-08-31 klockan 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Mitt hjärta blöder också när jag se hur Nynäsbanans stationer förvanskas av undertecknad. Dock kom Bohusbanan med dess brutna taknockar och det var/är jag glad för.
Ett bra tips för byggare av alla former heter "www.samlingsportalen.se" som innehåller en uppsjö av bilden från i stort sett landets alla järnvägsstationer. Ett handfull exempel: Riksgränsen 96 bilder, Storuman 54, Kävlinge 18, Molkom (BJ) 20. Ösmo 11 och Tungelsta 40. Skriv in stationens namn i fältet för driftsplats. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Från och med Västerhaninge, som ligger i mitten på Södertörn (halvön söder i Stockholm), börjar problemen på allvar när man bygger en realistisk 50-talsbana. Hela geografin har drastiskt förändrats med stora breda väger, broar och trafikplatser, kontor och fabriker och massor av villor och höghus. De viktiga arbetsredskapen, som heter Google Earth och Eniro map, är oandvändbara. Det underlätter inte heller att många stationshus rivits.
Hållplatsen Jordbro norr om Västrerhaninge är ett bra exempel. Jag minns hållplatsen som ett litet väntskjul och några väntande – i dag ett sammelsurium av infrastruktur; en stor pendeltågsstation, bangård. Industrispår. Jordbro var f ö tänk som Strockholms storflygplats till dess marinen avfyrade ett veto. Sammantaget: Det är ytterst svårt att orientera sig fram.Nu gäller för mig i hög grad de gamla spårplanerna och bilder. I avsknaden av en äldre linjebok har jag ingen aning om var vägkorsningar skall placeras. De gamla vägarna har ätits upp av samhällsutvecklingen. I och med den här etappen har en milstolpe för banan passerats. Lans stationsbyggen har kommit in och gett banan dess rätta ansikte. Här finns också prototypen till Äldre perrong, som jag tagit fram. Resan med Nynäsbanan har nu passerat 32 kilometer, 23 kilometer återstår till Älvsjö. Mina mätningar visar att stationen hamnat 275 meter för långt norrut. Det är mycket, det. Eftersom detta är en DEM-bana är höjden intressant; 40 meter mot verklighetens 34. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Historiska kartor kanske kan hjälpa till med vägkorsningarna och vart stationshusen låg m.m.
https://etjanster.lantmateriet.se/hi...c&swedish=true Västerhaninge. https://etjanster.lantmateriet.se/hi...33&archive=RAK Handen https://etjanster.lantmateriet.se/hi...33&archive=RAK
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Bra jobbat Nisse!
Snart kommer alla stationer, banvaktsstuga och godsmagasin där man själv kan välja tidsepok, sen får du byta ut så att stationerna blir de rätta och förses med "adekvata" servicebyggnader..