Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-06, 16:07   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 8 av många

Välkommen till Hemfosa. På stationsskylten kan man läsa: 23 kilometer från Nynäshamn, 33 kilometer från Älvsjö och 42 meter över havet.

Stationen hamnade 254 meter fel – inte särskilt anmärkningsvärt för en DEM-bana. Den verkliga höjden på 42 meter blev 48,7 meter som justerades till 44 meter. Några meter söder om södra infartsväxeln har Lantmäteriet en mätpunkt om 42,65 meter. DEM-kartan visade 44,06 meter!

Här har vi en Forum-medlem. För att berika hans kunskaper meddelas följande: Där fanns på 50-talet, när jag tågpendlade, stinsen Gustaf Engelhart, mager som en sticka med prydligt vitt skägg och egen av sig. Det sägs att han var officer i reserven och att han spelat bort ett gods och fått stinsuppdraget som en reträttpost. Han tjänstgjorde där 1933-1954

Strax söder om stationen ligger godset Hemfosa gård där jag druckit saft för 66 år sedan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hemfosa stn.jpg (247.5 KB, 209 visningar)
Filtyp: jpg Hemfosa.jpg (166.8 KB, 208 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 17:45   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 9 av många

Efter tre datorkrascher, reparation som gjorde datorn ännu sämre och ominstallering av Windows (tio och en halv timme) har jag kommit halvvägs på Nynäsbanan.

Tungelsta station hade 50-talet tre spår i bredd varav spår II var omgivet av spårspärrar. Märkligt – men min SNJ-vän Ingemar förklarar:

Semaforerna var tvåvingade för spåren 3 ovh 1. Spår 2 hade spärrar och lokalt inlagda växlar i båda ändar men var klassat som tågspår, vilket innebar att när tåg skulle tas in direkt dit från linjen så gällde Säo paragraf 52.2 – d v s man visade stopp med handsignal. Efter svarssignal från tåget visades framåt. Populärt kallades denna form av signalgivning ”armar utåt sträckt (framåtsignal dagtid) och knäna böj.

1961 blev jag stationerad där. Som jag minns så var det bara en ensam motorvagn som togs in direkt på spår 2 norrifrån M-F.


Min gissnin är att det handlade om sista pendeltåget från Stockholm och som nattades i Tungelsta.

Stationens verkliga höjd är 30 meter, men i min DEM-version 35,4, Avstå är 28 kilometer och 470 meter från Nynäshamn men jag hamnde 99 meter för kort. Bra siffror med andra ord.


Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Lokförare Manne.jpg (134.0 KB, 289 visningar)
Filtyp: jpg Broar.jpg (241.3 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Banvaktsstugan.jpg (143.5 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Tungelsta.jpg (237.2 KB, 290 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 22:38   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kul att se att du har ångan uppe Nisse, trots allt strul med datorer och annat spökeri .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 20:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nisse...

. dina ansträngningar att bygga Nynäsbanan är så behjärtansvärda, och när jag ser dig använda felvända bohusstationer så blöder mitt tåghjärta. Jag samlade lite bilder från GE och annat och borde kunna få till Ösmo-typ station (och kanske Nynäshamn och ev Tungelsta ? Lite bilder på Ösmo och det jag har på Nynäshamn (som inte är möcke) - med fler kanske kan hjälpa till med bilder på dessa tre ?????!!!!

Jag gjorde med viss framgång Tyska stationer, klädda med just träshingelpanel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (127.0 KB, 240 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (83.0 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg DF712.jpg (237.4 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg DF725.jpg (248.0 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg Oumlsmo_C_zpsba92ee5b.jpg (212.3 KB, 235 visningar)
Filtyp: jpg 1112Ts-54.jpg (177.2 KB, 236 visningar)
Filtyp: jpg 0112Nyh-40.jpg (244.6 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg NynashamnStn_zpsa23fa0ab.jpg (127.7 KB, 237 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-08-31 klockan 21:03.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 23:57   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mitt hjärta blöder också när jag se hur Nynäsbanans stationer förvanskas av undertecknad. Dock kom Bohusbanan med dess brutna taknockar och det var/är jag glad för.

Ett bra tips för byggare av alla former heter "www.samlingsportalen.se" som innehåller en uppsjö av bilden från i stort sett landets alla järnvägsstationer. Ett handfull exempel: Riksgränsen 96 bilder, Storuman 54, Kävlinge 18, Molkom (BJ) 20. Ösmo 11 och Tungelsta 40.

Skriv in stationens namn i fältet för driftsplats.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:47   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 10 av många

Från och med Västerhaninge, som ligger i mitten på Södertörn (halvön söder i Stockholm), börjar problemen på allvar när man bygger en realistisk 50-talsbana. Hela geografin har drastiskt förändrats med stora breda väger, broar och trafikplatser, kontor och fabriker och massor av villor och höghus. De viktiga arbetsredskapen, som heter Google Earth och Eniro map, är oandvändbara. Det underlätter inte heller att många stationshus rivits.

Hållplatsen Jordbro norr om Västrerhaninge är ett bra exempel. Jag minns hållplatsen som ett litet väntskjul och några väntande – i dag ett sammelsurium av infrastruktur; en stor pendeltågsstation, bangård. Industrispår. Jordbro var f ö tänk som Strockholms storflygplats till dess marinen avfyrade ett veto.

Sammantaget: Det är ytterst svårt att orientera sig fram.Nu gäller för mig i hög grad de gamla spårplanerna och bilder. I avsknaden av en äldre linjebok har jag ingen aning om var vägkorsningar skall placeras. De gamla vägarna har ätits upp av samhällsutvecklingen.

I och med den här etappen har en milstolpe för banan passerats. Lans stationsbyggen har kommit in och gett banan dess rätta ansikte. Här finns också prototypen till Äldre perrong, som jag tagit fram.

Resan med Nynäsbanan har nu passerat 32 kilometer, 23 kilometer återstår till Älvsjö. Mina mätningar visar att stationen hamnat 275 meter för långt norrut. Det är mycket, det. Eftersom detta är en DEM-bana är höjden intressant; 40 meter mot verklighetens 34.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mot Vha.jpg (209.6 KB, 197 visningar)
Filtyp: jpg Vha stn.jpg (203.5 KB, 197 visningar)
Filtyp: jpg Västerhaninge.jpg (189.5 KB, 197 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 18:29   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Historiska kartor kanske kan hjälpa till med vägkorsningarna och vart stationshusen låg m.m.

https://etjanster.lantmateriet.se/hi...c&swedish=true

Västerhaninge.

https://etjanster.lantmateriet.se/hi...33&archive=RAK

Handen

https://etjanster.lantmateriet.se/hi...33&archive=RAK
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 18:32   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra jobbat Nisse!
Snart kommer alla stationer, banvaktsstuga och godsmagasin där man själv kan välja tidsepok, sen får du byta ut så att stationerna blir de rätta och förses med "adekvata" servicebyggnader..
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009