Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-04, 18:59   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Nej ATC är alltid på.

Vad synd att du inte kunde tyda texten på manualen. Men det går inte att komma ifrån. Låga texturer och låg texturfiltrering orsakar problemet. Samtliga texturer på tåget är högupplösta. Det är trots allt optimerat för att se så realistiskt som möjligt ut vid höga grafikinställningar.
Till frontbelysningen har du ett vrede ovan huvudet som pekar på den iställning du vill ha. Inställningen bekräftas med att motsvarade kombination tänds ovan vredet.

Jag fick väga användarvänlighet mot realism, och valde till 99 procent det senare. Det finns gott om användarvänliga motorvagnar, men den här är 99 procent riktiga varan. Därav att jag bifogade ett virtuellt utdrag från handhavandeboken för att räta lite frågetecken. Det tar ett tag att lära sig behärska den, men när du väl gör det kommer du aldrig vilja sluta köra

Angående dörrmanövreringen var det att antingen ha spelets tråkiga automatiska dörrsystem eller mitt egna som du kan manövrera från manöverpanelen vid dörren. Jag valde det senare. Man får helt enkelt vara med vid dörren varje gång man stannar för resandeutbyte, precis som i verkligheten. Glöm inte efterkontrollen
Hmm, jag får se om jag lyckats bemästra ditt tåg även med ett dåligt grafikkort som jag har...

Angående dörrmodellen, Virtual Railroads, Train Team Berlin & Armstrong Powerhouse m.fl. har tagit fram en lösning där dörrarna inte stängs per automatik efter att passagerarna har klivit på, utan du får stämga dem själv ändå. Jag tror nog att ChrisTrains vet en lösning till detta så du kan kombinera TSs på- och avstigningsfunktion med din dörrsystem... Är den förresten korrekt? brukar ju vara Dør lykke = Dörr stänger annars...

Vill ju inte vara en sådan, men jag undrar om du är på gång med växellodor till motorvagnen? Där är ju Heavyeagle lite före, även om IC3:an fortfarande har begränsade antal växlar att skifta emellan när man kör den... saknar ju det med.

Alex: Tryck på vänster och höger inne i hyttvyn så når du sidorna och dörrarna därigenom.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 19:44   #2
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hmm, jag får se om jag lyckats bemästra ditt tåg även med ett dåligt grafikkort som jag har...

Angående dörrmodellen, Virtual Railroads, Train Team Berlin & Armstrong Powerhouse m.fl. har tagit fram en lösning där dörrarna inte stängs per automatik efter att passagerarna har klivit på, utan du får stämga dem själv ändå. Jag tror nog att ChrisTrains vet en lösning till detta så du kan kombinera TSs på- och avstigningsfunktion med din dörrsystem... Är den förresten korrekt? brukar ju vara Dør lykke = Dörr stänger annars...

Vill ju inte vara en sådan, men jag undrar om du är på gång med växellodor till motorvagnen? Där är ju Heavyeagle lite före, även om IC3:an fortfarande har begränsade antal växlar att skifta emellan när man kör den... saknar ju det med.

Alex: Tryck på vänster och höger inne i hyttvyn så når du sidorna och dörrarna därigenom.
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 19:53.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 20:21   #3
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Nu har jag kört den och tycker att det är en toppenfin modell 5/5 högsta betyg! Gillar också att det plingar till när man trycker på infoknappen
En fråga om när hastigheten går ner från exempelvis 90 till 40 och hela tåget har passerat hastighetstavlan, brukar ATC:n pipa till om den nya hastigheten eller ska den vara tyst?

Senast redigerad av Henrik den 2015-08-04 klockan 20:32.
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 21:31   #4
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
Nu har jag kört den och tycker att det är en toppenfin modell 5/5 högsta betyg! Gillar också att det plingar till när man trycker på infoknappen
En fråga om när hastigheten går ner från exempelvis 90 till 40 och hela tåget har passerat hastighetstavlan, brukar ATC:n pipa till om den nya hastigheten eller ska den vara tyst?
En ton vid höjande hastighet, vid passage av balisgruppen. Vid sänkande är det tyst.
Annars är det tonstöt på försignalsavstånd när det är sänkande. Vid orienteringstavlan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtel Visa inlägg
Är det något jag missat eller är det som för mig att gasreglaget upplevs som steglöst? Borde det inte vara endast åtta fasta lägen? Men vad vet jag? Finns ju en anledning till att jag inte blev lokförare :P
En annan lite intressant sak är att jag inte kommer upp i 180 km/h. Kan vara något jag missat.
Annars är det en fantastisk modell. Har sedan barndomen nästan haft en löjligt stor kärlek till Kustpilen och äntligen har man fått chansen att köra den!
Du upplever det helt korrekt. Och det är delvis medvetet, delvis en tragiskt lång historia. Men på samtliga, och jag menar samtliga, Y2 i verkligheten har vårdlös hantering av reglaget resulterat i att det finns steg mellan stegen. Allt för lite realism?

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 21:35.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 21:43   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag är väl medveten om att motorvagnen har automatlåda. Men det simuleras inte i spelet, utan motorvagnarna beter sig som diesel-elektriska eller ngt sådant. Det är det jag påpekar här!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:15   #6
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
En ton vid höjande hastighet, vid passage av balisgruppen. Vid sänkande är det tyst.
Annars är det tonstöt på försignalsavstånd när det är sänkande. Vid orienteringstavlan.



Du upplever det helt korrekt. Och det är delvis medvetet, delvis en tragiskt lång historia. Men på samtliga, och jag menar samtliga, Y2 i verkligheten har vårdlös hantering av reglaget resulterat i att det finns steg mellan stegen. Allt för lite realism?
Haha det var bland de bästa förklaringarna
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 18:05   #7
Rc1-1007
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2015
Ort: Dalarna
Inlägg: 94
Standard

Det jag tänker på är att hur jag än pressar den kommer den bara upp i 168 Km/H Medans den ska klara 180 :-) Och dörrarna har olika animationer. Den andra bromsen ATC:n använder går ej att använda manuellt. När jag bromsar läge 8 med Andra bromsen så lossar den bara ibland. Och när man öppnar förardörrarna så borde det väl synas på utsidan? Snygg bygge annars! :-)
Rc1-1007 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 20:11   #8
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag vill bara klargöra..
Jag har skapt tåget utifrån min egen bästa förmåga och har suttit själv och fått komma på kreativa lösningar och tillvägagångssätt på saker som jag tycker skulle vara roligt att få med. Inget "borde vara" eller "ska vara" på något sätt, men det kommer väl med erfarenheten. Att bara få något som t.ex en dörr att öppnas synkat i hytten och på exteriöra modellen, kan helt plötsligt bli ett helt företag eftersom någon sådan synkronisering inte finns med i spelet. Ni ser... mycket av ni tar för givet är flera timmars, ibland dagars, arbete. Och tro mig, jag har gjort mitt bästa för att inkludera allt som kan tänkas vara intressant för körningen..
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 20:37   #9
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.
Är det något jag missat eller är det som för mig att gasreglaget upplevs som steglöst? Borde det inte vara endast åtta fasta lägen? Men vad vet jag? Finns ju en anledning till att jag inte blev lokförare :P
En annan lite intressant sak är att jag inte kommer upp i 180 km/h. Kan vara något jag missat.
Annars är det en fantastisk modell. Har sedan barndomen nästan haft en löjligt stor kärlek till Kustpilen och äntligen har man fått chansen att köra den!
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:07   #10
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Har också märkt det där med att lampan lyser rött även om framljus är valt. Ett annat problem jag upptäckte nu var att magnetbromslampan/knappen börjar lysa efter liten tids körning för att sedan slockna när man stannat och börjat köra igen. Vet inte om det ska vara så men tänkte att detta kanske är något du ville ha reda på. Det är väldigt förvirrande.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:14   #11
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Har också märkt det där med att lampan lyser rött även om framljus är valt. Ett annat problem jag upptäckte nu var att magnetbromslampan/knappen börjar lysa efter liten tids körning för att sedan slockna när man stannat och börjat köra igen. Vet inte om det ska vara så men tänkte att detta kanske är något du ville ha reda på. Det är väldigt förvirrande.
Rött ljus ligger alltid i bakgrunden, det var så jag var tvungen att göra det. När det är "inget" ljus, så är det alltså rött ljus bakom en avstängd lampa.

Att magnetskensbromsen lyser har nog att göra med att du lägger i läge 8 på bromsen, då aktiveras den. Eller d.v.s 100 procent bromsverkan.
Den ska inte tändas vid körning. Jag håller med dig, förvirrande.. särskilt med tanke på att det inte uppstår hos mig.

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 22:17.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 21:46   #12
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.
Men om det inte är en dörr manöver panel, varför öppnar och stänger man dörrarna med den då?
Start = Ger ett pipigt ljud i fem sekunder
Stop = Stänger dörrarna
Dør Frigivning = Öppnar dörrarna
Tyfon = Ingenting (vad gör ens den här?)
Dør Lukning = Ingenting (borde stänga dörrarna?)
Så har jag fått till det.

Om det är så att det bara är ett kör-bromsreglage. varför finns det ett bromsreglage synligt vid höger om forward/backward reglaget?

Och det där med ATC:n fungerar helt perfekt enligt min åtsikt!

Jag är nybörjare så ta inte illa upp om jag inte kan något som är så enkelt att förstå.


Adde: Tack!
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2015-08-04 klockan 21:48.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009