![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Tackar för datan på sträckan samt höjddatan jag fick från ditt mail, Nisse. Kollade upp hur man mäter lutningar och så, och ska nog prova och se vad jag får för resultat.
Om jag markerar en utlagd spårsträcka, så får jag data för spårbitens längd, kurva, höjd och lutning. Första nedförsbacken från Ösmo kom fram till att det var rund 25 promille ("per mill"). Väldigt brant.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2015-06-28 klockan 14:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
25 promille kan inte stämma. I så fall fick nog SNJ sätta in dubbla lok för tågsätten med fullastade tankvagnar Och med höstlöv på rälsen hade det det nog inte gått alls. Bra att du testar min mtod.
För intresserade kan jag dra den en gång till. Mät ut höjdskillnaden i meter mellan två punkter. Dividera sedan höjdskillnaden i meter med sträckans längd i meter och ta resultatet gånger 1.000. Resultatet blir promille. För att mäta längden med hänsyn till kurvor, backar etc. kan man göra så här: Sätt ihop ett tågsätt på ex. en kilometers längd. Spara, bra att ha. Komplettera gärna med andra sträckor och sätt ihop tågsätten. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
I Train simulator finns det en mycket enkel metod att mäta längd mellan två punkter i byggeditorn. Inte behöver jag ett tåg för det.
![]() ...För med tåg så får man ingen data, det får man bara i byggläget. Jag har iaf. rättat till höjden på flera stationer... Ett problem är nu Gröndalsviken. Här har jag fått till en mycket brant kurva mellan Gröndalsviken och gamla Nynäs Havsbad. Måste undersökas! Annars är det bara att fixa till kontaktledning, tavlor signaler osv.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Intressant projekt som jag hoppas du kommer lyckas med. Ett tips är att när du kommer till Västerhaninge så sluta med spårläggning och fokusera på terräng och objekt. Annars kommer du aldrig bli klar. Vidare upp från Vhe kan du göra i ett senare skede i så fall.
Lutningen mellan gamla havsbadet och Gröndalsviken börjar ungefär där gamla hållplatsen slutar, strax efter nya 75 ha-tavlan så ca 600m från Nynäshamn. Den brantare lutningen mattas av sedan runt ha-tavla 100 efter Gröndalsviken. Inga exakta siffror men kanske något. Skicka ett PM så kan du få bilder från banan, dock bara från infarten hemfosa till nynäshamn.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Okay! Nu är jag i stort sett klar med all signalisering och annat mellan Ösmo och Tungelsta! Imorgon börjar jag dra spår mellan Tungelsta och Västerhaninge, sen blir det nog lite stationsmiljö och scenery så man har något att visa i trailers och bildtävlingar osv... tror jag. Inget bestämt ännu...
För sträckan förbi Gröndalsviken ska jag nog udnersöka hur det blir med rätt höjddata och lutning. Har annars rättat till höjd på stationer och sedan arbetat en massa med nya kontaktledningar för att få till det rätt. Så nu känns det skönt när man har nått en ny milstolpe! Bommarna i bilderna nedan verkar leva egna liv och fungerar rätt olika bra. Bara den över Karlsrovägen (Bild 2 nedan), uöver den söder om Ösmo, fungerar som det ska! Verkar vara problem så fort man har ett udda antal av någonting. Bara 2 eller 4 st verkar accepteras i en anläggning tydligen...
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ser mycket lovande ut, Adde. Ett tips: Krysstolpar skall enligt Banverket placeras 10-12 meter från närmaste räls.
Nisse |
![]() |
![]() |