Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-26, 18:02   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tips Adde: Kryssignaler ska stå 10-12 meter framför räls. Finns en väg som ansluter framför vägskyddet bör den också ha krysstavla.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 19:25   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Många värdefulla tips här! Och tack till Totte för länken! Nu funkar vägskyddsanläggningen ute på banan.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 19:54   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Många värdefulla tips här! Och tack till Totte för länken! Nu funkar vägskyddsanläggningen ute på banan.
Så bra! kul att höra!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 23:54   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Okej! Nu har jag ett stort hål där jag saknar ASTGTM-Data. Både Hemfosa & Segersäng ligger i den platta marken där jag saknar data. Jag fick fram en sektion intill där Tungelsta, Krigslida & Västerhaninge finns. En annan positiv sak är att Google har tagit flygbilder på dubbelspårsbygget mellan Tungelsta och Västerhaninge. Det gör det fullt möjligt för mig att bygga dubbelspåret här.

Ösmo station är nu signal- och skyltmässigt klart, så långt jag vet.

Bild 1 & 2 visar signalerna i Ösmo Station. Bild 3 visar ett kryss där mitt hål är på den vänstra sidan och ett till hål finns även till höger... Bild 4 är från ösmohållet över hålet, och man ser Tungelsta i horisonten. Bild 8 är från Tungelsta mot Ösmo.

Projektet står stilla och fokuserar på småjusteringar så länge tills problemet är löst! Men jag behöver er hjälp att få till det här... eller kör ni alla DEM-Data?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-06-26_00001.jpg (235.9 KB, 217 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00002.jpg (218.3 KB, 214 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00003.jpg (130.2 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00004.jpg (146.9 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00005.jpg (224.4 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00006.jpg (251.5 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00007.jpg (268.1 KB, 211 visningar)
Filtyp: jpg 2015-06-26_00008.jpg (134.8 KB, 211 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 04:01   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Snabbuppdatering så här på natten:
* Använder DEM-Data förbi Hemfosa & Segersäng än så länge.
* Spåret är draget ända fram till min nästa delmål Tungelsta.
* Spåret är finjusterat med lutningar o allting mellan Ösmo och Segersäng.
*Mötesspåret i Segersäng klart!

Vad tycker ni om lutningen mellan Ösmo och Segersäng? Är den för brant enligt bilden nedan? Vad tror ni?

* Hastigheter på banan ej justerat.
* Kontaktledning, Signaler o skyltar ej utplacerade.
*Banan ej byggd till Västerhaninge. (Sker i nästa delmoment.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-06-27_00001.jpg (168.3 KB, 204 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 10:22   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Aha, så det går att använda både DEM-och ASTGTM-data.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 21:16   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Ja, men det blir inte så värst snyggt på alla ställen...

Quick update:
* Spåret mellan Segersäng och Tungelsta är nu finjusterad och har nu mjuka backar.
* Mötesspåret i Hemfosa är färdigt!

Återstår:
* Sätta upp kontaktledning.
* Justera hastigheten på hela sträckan
* Måste göra om utfartsspåret Ösmo söderut.
* Placera ut tavlor och signaler norr om Ösmo.
och till sist börja med nästa moment: Tungelsta-Västerhaninge.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 12:07   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Snabbuppdatering så här på natten:
* Använder DEM-Data förbi Hemfosa & Segersäng än så länge.
* Spåret är draget ända fram till min nästa delmål Tungelsta.
* Spåret är finjusterat med lutningar o allting mellan Ösmo och Segersäng.
*Mötesspåret i Segersäng klart!

Vad tycker ni om lutningen mellan Ösmo och Segersäng? Är den för brant enligt bilden nedan? Vad tror ni?

* Hastigheter på banan ej justerat.
* Kontaktledning, Signaler o skyltar ej utplacerade.
*Banan ej byggd till Västerhaninge. (Sker i nästa delmoment.)
Hur ser man lutningen?

Den har jag mätt ut i min DEM-bana (Trainz 2010) enligt höjd delat med längd gånger 1.000 och fick ungefär följande: Halva sträckan Ösmo - Segersäng 2 promille, resten 1 promille. Finns både uppför- och nerförsbackar på nära 10 promille.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 14:00   #9
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Tackar för datan på sträckan samt höjddatan jag fick från ditt mail, Nisse. Kollade upp hur man mäter lutningar och så, och ska nog prova och se vad jag får för resultat.

Om jag markerar en utlagd spårsträcka, så får jag data för spårbitens längd, kurva, höjd och lutning. Första nedförsbacken från Ösmo kom fram till att det var rund 25 promille ("per mill"). Väldigt brant.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2015-06-28 klockan 14:12.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009