![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... SJ Y av KMW-Bear som borde kunna textureras och utrustas P.S.s. som
Ydo i bakgrunden . Vi får se hur länge buggfebern varar ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Skulle vara trevligt att ha även Y och någon släpvagn med uppdaterade mesher och Ekans texturer!
Har hittat lite smådetaljer som inte stämmer: * LEV skall vara REV, förkortning för revision. * Fönstren var inte tvådelade, men vissa av dem gick att veva ned i ramen: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB00081 Sedan så är antingen litterat Ydo fel eller märkningen med SJ. För före ca1943 så hade rälsbussarna SJ-monogram av det äldre snittet, samma som på de äldsta boggievagnarna(som inte använts på över 10 år!) och hade littera Ydo/Ydo1/Yd osv. http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB00081 Efter det så fick de SJ med futuratypsnittet som du har och de litterades om till Yo/Yo1/Y osv. Skulle nog kalla dem Yo/Yo1/Y osv i spelet, då de gick längre och är kändare under det litterat. * Det ska vara en svart rand längst ned på korgsidan. (se bilden ovan) Den verkar ha funnits på de flesta bussar fram till 1950-talet. Dessutom så verkar de ha litterats om två gånger mellan 1939 och 1941, först till Y6b/Yo6b och sedan till Y6g/Yo6g
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Lite läsning om Hilding Carlsson och hans rälsbussar, om du är intresserad.
Låter den ligga ett tag i min Dropbox. https://dl.dropboxusercontent.com/u/...A4lsbussar.rar .
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för påpeken Korvtiger.
Lev/Rev: på den förlaga jag använde stod det def. Lev. Kan det vara så att vagnarna märktes med leveransdatum vid leveransen som sen målades över med Rev vid 1:a revision ??? Vad står det på det smala svarta fältet nedtill på korgen ??? Delade fönster tja. Det fanns nog som framgår av denna bild?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-05-22 klockan 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men när jag tittar på bilden, så ser jag inga delade fönstren. Där dom tittar ut, tycker jag att det ser ut som om fönstret går ner i korgen som efter korvens beskrivning. Alltså inte tvådelad, men nedvevade in i vagnskorgen. Men som sagt, ingen aning. EDIT: Vid en titt på bokomslaget, så ser man lite mer. Dom tre fönstrena på mitten, har gummilist och dom fönstrena på sidan av dörrarna saknar denna gummilist. Så dom borde vara öppningsbara, men är inte tvådelade. Så dom vevades nog ner som ett vanligt fönster som på en bil, ner i dörren eller i vagnskorgen.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-05-23 klockan 09:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... på fönsterfronten. På en ritning är det som Bengan säger (men tvådelat). En bild på en BJ-vagn ung. som på modellen, Alla smalspårsvarianter verkar ha delade.
(Kan det vara så att vid leverans var det som Korvtiger och Bengan säger, men att man vid revision bytte till tvådelade av säkerhetsskäl ???) Om det var tvådelade, gick överdelen ned innanför eller utanför den fasta delen ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Jaha, där ser man.
Nu fick man lära sig lite till.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
En bild på Lev:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Såvitt jag minns fanns fönstren i bägge versionerna: en där hela rutan med hjälp av en vev strax under fönsterkarmen (på insdian) vevades ned i vagnskorgen. Rutan hade såvitt jag kommer ihåg ingen gummilist i överkanten utan var enbart slipad för att inte skada passagerarna.
Den andra versionen hade metallinfattade fönsterhalvor där den över halvan med hjälp av en liten vev på mittlisten kunde vevas ned utanpå den nedrea halvan. Alltså på utsidan av den nedre fönsterhalvan. Mina minnesbilder är från åren 1953 till 1958. Då gick Yo1 och Yo1s på linjen Kolbäck-Ramnäs där Surahammar ligger och varifrån jag ofta reste med rälsbussen till Västerås eller norrut mot Krylbo (dock inte hela vägen). Jag var mycket tågintresserad redan då, men dessvärre är ju inte minneskapaciteten lika stor som den var på den tiden ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Tågny,
mitt minne är helt borta vad gäller HC-bussarna, men ditt ger mig lite riktlinjer!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Ja, en gör så gôtt en kan... ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... bygger jag numera. Y1 och Yo1 är nästan klara och efteråt står KMV-Bears släp uppställda, sen får vi se hur långt detta projekt går ?????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Snyggt värre!
Angående Lev så får jag väl anse mig som besegrad. Fram till 1931 hette det R.D. följt av datum, därefter bytte man till REV enligt de uppgifter jag har hittat, något LEV har jag aldrig sett. Men gissningsvis så är det som du tänker, att man skrev LEV vid leverans och därefter ändrade till REV efter första revisionen. Angående det svarta fältet så är det i princip samma data som står på sidan på senare märkningar. Har från diverse bilder kunnat utläsa: LITT. Ydo VR 1X.x TON - till vänster (VR enligt WNJs märkningsdokument, med R:et upphöjt över ett streck) ???? VAKUUMBROMS - i mitten AXELAVSTÅND 10.x + 2.x M - till höger Den första delen i mitten borde vara en REV-märkning, men jag tycker inte att det står så, ser snarare ut som om det står BODEN, vilket är konstigt med tanke på att det finns med även på privatbanevagnar. Bengan, skulle man kunna få en så stor förstoring som det går på bilden på Ydm 360 som är i mitten av sidan 37 i boken? Den bilden är hämtad ur JvMs samlingar, men tyvärr verkar den ej ha dykt upp på Samlingsportalen än. Se http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBIA05838 och http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ02795 för placeringen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
""Bengan, skulle man kunna få en så stor förstoring som det går på bilden på Ydm 360 som är i mitten av sidan 37 i boken? Den bilden är hämtad ur JvMs samlingar, men tyvärr verkar den ej ha dykt upp på Samlingsportalen än.""
Här kommer det 2 st. Länkar till min Dropbox. https://dl.dropboxusercontent.com/u/24531880/0001.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/24531880/0002.jpg Det som du tolkade som Boden. Kan det vara BOSCH VAKUUMBROMS
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |