![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Har fått göra ändring i skriptet avseende frekvensen på ljudet från luftpumpen.
Känner en aktiv ångloksman som agerar bollplank och som framhärdar att luftpumpen aldrig upphör att pumpa även under längre uppehåll av loket. Man får räkna med att huvudbehållaren läcker lite. Ändringen blir att under LÅNGA stopp, så kommer luftpumpen att hosta till lite då och då, kanske 1-2 gånger/minut. Sen blev det även anmärkning på Sotar funktionen. Får se vad göra??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Kolla in nedan video för genomgång av supportade funktioner i ånglokets hytt:
https://www.youtube.com/watch?v=yYp0...ature=youtu.be I denna videosnutt kan ni i princip se "allt" man kan göra i hytten under CAB MODE. Den aktive ångloksmannen besöker mig i Thailand under februari, så säkerligen blir det en hel del ångloks snack med bakläxa på en hel del hytt funktioner. Planeras därför ny version av hytterna. Ett fel är att Trainz dumpar ibland (TS12) och ångtrycks manometerns visare ställs till 0. Vet ännu inte om felet ligger i mitt eller Aurans skript. Undersökning pågår. I övrigt har jag kämpat med lokens säkerhetsventil, som blåser för ofta! Vet inte om ni kollar Aurans forum men där fanns en mängd inlägg angående detta för en tid sen. Jag kollar min TS12:a som lite då och då får nya uppdateringar via nätet. Funderar på hur göra med säkerhetsventils tjafset då det bättrat sig LITE på sistone. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Här kommer en ny version (Ver 2) av TGOJ S3 55 med följande ändringar:
1. Några personer har klagat på att skärmen flimrar. Skall nu ha rättats till. 2. Skuggan förbättrats. 3. Luftpumpens frekvens minskas successivt ned till 1-2 gånger/minut 4. Säkerhetsventilen görs inget åt. För att slippa blåsandet så låt loket stå 5-10 minuter i Driver mode, innan det används första gången. Därefter inga problem. Gäller TS12. Tips: Kolla ångtrycks manometern i hytten. När den gått en bra bit under 12,(t.ex 11), så kör. Dessa 3 första punkter kommer också att implementeras på mina övriga ånglok undan för undan. Videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=gyeI...ature=youtu.be Gå till min hemsida för att ladda hem Ver 2 av loket: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
som nu senast L818, måste jag tacka Vovven för!!!
Allt fungerar nu - rökutveckling, ljud och övrig fysik samverkar på ett underbart sätt. Vovvens lok blir väl grundbulten till Tane för oss svenskar. Där blir säkert mycket att göra när den dagen kommer ! Vi får hoppas att Svenolov är med och gör att alla hans skript fungerar i Tane. När de gör det kan vi byggare kanske få alla våra lok och vagnar att fungera även i Tane ??? Tack Vovven !
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack för de orden, Lan, men det var ju DU som fick mig intresserad efter att ha sett ditt fina ång F lok i Trainz!
Nu gäller bara skript utveckling för mig och också flimret på mina övriga ånglok. Aurans skript biblotek innehåller mycket matnyttigt om man utnyttjar det på rätt sätt och testar ordentligt! Vad gäller skript så är R loket under bearbetning enligt flimmer m.m. men också ett nytt scenario: TuffStart. Har kommit rätt så långt och är snart nöjd, men lite rökigare skall det bli! Denna feature skall jag också implementera på några av mina tyngre ånglok. Kolla nuvarande status: http://youtu.be/pLpLFvNcpx8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Vovven,
har hårdtestat ditt ånglok SJ R977 med 15 tungt lastade M-vagnar. Tio km lång stigning med en medellutning på 15 promille. Hastigheten var ibland nere på 4 km/tim. Men loket klarade det galant. Måste ge dig en eloge för ett fantastiskt bygge med realistiska prestanda vad gäller dragkraft, acceleration och inbromsning samt klart godkända rök- och ångeffekter. Jag bugar!
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
SJ:s krav var: Loket skall orka dra ett 1600 ton tungt tåg i stigning 10 ‰ och med en hastighet på minst 10-12 km/t. Själv testade jag ut dragkraften för länge sedan genom att testa ett 1800 ton tungt tåg på plan bana med R loket, som då knappt kom upp i 30 km/t. |
|
![]() |
![]() |