Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-19, 20:32   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Min dator är ny med senaste NVidia-grafik och här syns det.

Jag plockade bort alla 15 smoke-containrarna ur config och då försvann flimret.
Nu gäller det att hitta vilken som är boven!

Det verkar vara 4 bovar, smoke10-13 som har skumma inställningar. När jag plockar bort dom försvinner flimret.
Sen vet jag inte hur skriptet steam_l.gse utnyttjar smoke-containrarna eftersom den är krypterad.

Nu får du ta över, Vovven, och se vad du kan göra (gäller väl samtliga dina ånglok?).
Hör av dig om du behöver hjälp med nåt. Dina ånglok är så vackra att de är värda lite jobb!
1. Jag testade mina ånglok på min gamla PC från 2008:
Fujitsu Siemens PC från 2008.
Intel CPU 2.5 GHz
RAM 2 GB
ATI Mobility RADEON HD 2700 (Grafik)
Windows Vista SP2
TS2010
Inte en tillstymmelse till flimmer !

2. Jag har liksom du NVidia grafik kort på min nya PC. Inga problem.
MEN, jag fick ett litet tips från dig att smoke containers 10-13
skapar flimret.
Dessa containers fungerar p.s.s smoke containers 8 och 9.
Och dessa 2 verkar ju inte ställa till nåt problem.
Jämför 8 och 9 med 10-13.
Då ser du att värdena
rate 4
velocity 1
lifetime 3
skiljer sig.

Tips:
Sätt ovan värden i smoke 10 -13.
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 22:05   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det halp int! Flimret kom tillbaks!!!!?????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 08:42   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det halp int! Flimret kom tillbaks!!!!?????
Låt mig ta och fundera, så återkommer jag........

Vad gjorde du med smoke containers 14 och 15 när du avlägsnade 9-13?

Testa med att bara ta bort smoke comtainer 15.

Senast redigerad av vovven47 den 2014-11-20 klockan 08:47. Anledning: en ny idé
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 12:06   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Låt mig ta och fundera, så återkommer jag........

Vad gjorde du med smoke containers 14 och 15 när du avlägsnade 9-13?

Testa med att bara ta bort smoke comtainer 15.
Jag lät 14,15 vara kvar utan att numrera om.

Att ta bort 15 hjälper inte. Endast när man tar bort 10-13 försvinner flimret!!!

Det finns 2 tfx-filer som kanske anropas av skriptet och ställer till nåt????

EDIT:
Kollade just E2 951 och det flimrade även i Surveyor, Här var det 5 smoke-containrar som åkte väck 7,8,11,12,13

Här är ju tydligt att skriptet anropas för att styra vissa smoke-effekter!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2014-11-20 klockan 13:15. Anledning: E2 951
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 16:42   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Problemet är ju att det fungerar på mina 2 PC-er, men jag har tittat i
scriptet och gjort några ändringar på smoke containarna (10-13).

Tyvärr kan ju inte jag testa, men jag har laddat ned TGOJ S3 55 som försöks kanin:

http://www.mediafire.com/download/ej...2014_11_20.rar

Alltså kan vem som helst med flimmer problem testa detta lok och återkomma
med resultatet
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-20, 19:02   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tyvärr Vovven,
S3 flimrar också efter att man startat det och fortsätter sen att flimra hela driversessionen. Däremot flimrar det inte i Surveyor som E2.

Jag tror inte felet ligger i smoke-containrarna utan i skriptet för det verkar som detta uppstår vid nåt anrop i skriftet och skulle väl då stämma med uppdateringsfrekvensen av rök-effekterna??? (gissning).

Du har ju den okrypterade steam_l.gs och kan kanske hitta var detta sker????

Känn inget tvång att göra detta! Jag kan ju ta bort de trilskande smoke-containrarna (och gå miste om de små kul effekterna).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2014-11-20 klockan 19:22.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-21, 08:33   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tyvärr Vovven,
S3 flimrar också efter att man startat det och fortsätter sen att flimra hela driversessionen. Däremot flimrar det inte i Surveyor som E2.

Jag tror inte felet ligger i smoke-containrarna utan i skriptet för det verkar som detta uppstår vid nåt anrop i skriftet och skulle väl då stämma med uppdateringsfrekvensen av rök-effekterna??? (gissning).

Du har ju den okrypterade steam_l.gs och kan kanske hitta var detta sker????

Känn inget tvång att göra detta! Jag kan ju ta bort de trilskande smoke-containrarna (och gå miste om de små kul effekterna).
I vilket fall som helst vet jag mer och jag drar snart iväg söderut. Kanske
jag får tag i en PC där som får flimmer??

Scriptet är tungt (omkr 2500 rader) och bygger på Timeout funktioner för att
reglera rök scenarier. Start/stop Timer
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009