![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Har äntligen tagit mig tid (och lust) att testa ovan bygge.
Började med att ladda hem själva TANE kärnan på 63 MB. Gick snabbt och utan problem. Därefter var det dags att hämta hem Contents på 5 GB. Tog lång tid, så PC-n lämnades och fick stå och tuffa några timmar. Sen skulle man definiera upp TANE med att sätta värden på diverse parametrar. Själv valde jag bästa tänkbara på allt, även om man varnades för detta. Startade upp TANE och började för skojs skull att ladda ned egentillverkat ånglok m.hj.a. "Import Content" kommandot. Inladdningen gick bra och "commit" kommandot gav inga fel. Alltid något! MEN: Efter vad jag funnit ut så kan man ännu INTE ladda ned andras CDP filer, så test av loket går ej. Skall undersökas mer. Skapade en väldigt enkel route med diesellok, spår, hus, lampor och träd för test av skugga. Jobbade med piltangenter för annan vinkel i Surveyor mode och Dieselloket försvann men skuggan kvar. Se bild, där man kan se att samtliga föremål har skugga, vilket jag ville testa ut. ![]() Tryckte på "Qick drive" och väntade........och väntade.....och väntade....... Gav upp. Förmodligen beroende på mina högt satta värden, men min PC är ju faktiskt rätt så kraftfull. Om hågen kommer tillbaka så kanske jag ändrar värdena till det "sämre". Får se. I vilket fall som helst så TROR jag att mycket arbeta återstår med TANEs PRESTANDA. PS!!!! Finns en färdig route "Kickstarter county" i Beta bygget, som jag just testat. Startade upp genom att gå direkt till Drive mode. Tog ungefär 5 minuter att starta upp. Ljudet fungerar nu. Testade ett diesellok. Under denna session så ändrade jag inte fönsterstorleken och ändra vy med piltangenter tog lång tid. Positivt: Hoppa mellan Cabin mode och Chase view gick SNABBT. Kanske skall göra om testet av egenskapad route. Borde ju också fungera om man låter bli att ändra fönsterstorlek??????? PS 2: Jodå, nu fungerar även min egen route utan problem. Jag lät bli att manipulera ursprunglig fönsterstorlek Senast redigerad av vovven47 den 2014-11-03 klockan 16:53. Anledning: Ny test |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Är inne i TANE beta, men kommer inte vidare till följd av ett knrpigt e rror.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
TANE har då verkligen MYCKET att ta hänsyn till. Annars så har jag blivit positivt överraskad då mina FPS (FramesPerSecond) värden har förbättrats AVSEVÄRT. När jag låter ett tåg köra och har kameran en bit ifrån själva tåget så blir värdet 46. Flyttar jag dock kameran NÄRA tåget så sjunker värdet en hel del. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Även jag har stigit in i pre-betans värld numera.
Jag skall erkänna att jag gillar vad jag ser ur grafikväg. Jag tycker också prestandan är bättre än i gamla Trainz grafikmotor. Jag tror detta beror på tre saker: * jag har ett ganska bra grafikkort * jag har mycket minne * jag har en quad core processor Detta var inget som gamla Trainz grafikmotor tog någon större hänsyn till. Alltså misstänker jag att personer med datorer med sämre grafikkort, kanske bara dual core och mindre minne kommer att få en sämre upplevelse med Tane. Övriga för en bättre eftersom grafikmotorn verkar utnyttja resurserna som finns bättre. Förut kunde man i princip slänga på hur mkt hårdvara som helst i Trainz utan att få ut mkt mera av det än enklare hårdvara - den tiden tycks vara över. I mitt fall finns det dock ett stort problem - Tane är otroligt instabilt på min dator. Det kraschar frekvent. Dessutom på det lömska sättet "hela programmet fryser sig" - så det blir ingen kraschdata och debuginfo till N3V av det... tvångsavslutning av processen är enda utvägen. Hoppas att detta är något som löses.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Testningen fortsätter och följer man TANE anvisningarna till punkt och pricka, så fungerar det för mig!
Inga krascher och FPS värdena är riktigt bra. En test gick ut på att placera MÅNGA Speedtree (80 st) och därefter notera värdet. Lekte med att zooma in/ut. Gick bra. MEN: Ändra inte fönster storleken, för då händer INGET mer. Utväg: Döda TANE processen. Har också lagt in ett av mina ånglok i TANE. Problem: 1. HYTTEN! Min hytt (config filen hittades inte av TANE, men jag ser den) och många andra kund hytter fungerar heller inte. Dock hittade jag en till slut(Engelsk). 2. STL har jag tagit bort => Inga koppel. m.m. och m.m.!!!! Se bild och skuggan! ![]() Köra gick INTE! => Script (eller config) problem. Vet inte om jag skall lägga ned mer tid på TANE och mina ånglok. För många faktorer att ta hänsyn till. Har ju nästan blivit ett jobb, vilket INTE är min tanke. Hobby skall det vara. Det går åt en AVSEVÄRD tid, bl.a hytt problematiken. Och hur långt har TANE kommit???? |
![]() |
![]() |