![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Det tycker jag låter mycket bra. Men jag vill fråga om hur du ska göra med A6 kommer du att göra låga gångbord eller höga? Eller kommer du att göra båda?
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]() Citat:
leveransen: BJ öppen hytt, MEN kanske vänsterstyrd. BJ loken var ju egentligen högerstyrda. Fanns väl nåt som var vänsterstyrt? SWB med sluten hytt och konfigurerbart med/utan Elefantöron rökskärmar => alltså låga gångbord för bägge typerna. Har några bilder på nån ombyggd A6-a med höga gångbord och Witte rökskärmar. Har inga planer på att bygga detta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
HNJ T10 tanklok var ursprungligen ett tenderlok som år 1932 byggdes om till tanklok av NOHAB.
Detta berodde på att vändskivan i Jönköping var för kort för tenderloket och ett starkt ånglok behövdes till godstrafiken Jönköping-Waggeryd. Loket hade 3 cylindrar och STH sattes till 60 km/t. HNJ beställde tenderloken (4 st) av Hanomag, Tyskland år 1922. SJ köpte upp HNJ år 1945 och tank loket blev då littererat SJ N4 1773. Loket kan laddas ned från: http://jocomms.webs.com Ny egenskap: Ångpuffar och ljud synkroniserat. Andra egenskaper: Kolla rubriken "Descriptions" på hemsidan. Bild innan ombyggandet: ![]() Efter ombyggnaden år 1932 av Nohab: ![]() Trainz modell: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hittade en intressant artikel (+ ritning) om TGOJ M3b ånglok och dess historia.
Imponerande malmtågs ånglok med dragkraft upptill 1700 ton! De var 3-cylindriga och STH sattes till 60 km/t. Byggdes i slutet av 20-talet. Observera att turbin ångloket TGOJ M3t är byggt med identisk panna och hytt såsom M3b. Det berodde på att man garderade sig ifall turbin loks experimentet skulle misslyckas, för då blev det ju en enkel match att bygga om till ett M3b lok. Dock så vet vi ju att uttestningen lyckades väl! I artikeln står också hur M3b loket målades, vilket jag har tagit fasta på. Observera att tendern på bilderna tillhör TGOJ GB95. Tender byggs så småningom och den är mer lik SJ C tender. Ett M3b lok (nr 61) är bevarat hos Grängesbergs järnvägsmuseum. Dessutom så exporterades 35 stycken av denna typ till Holland från NOHAB. Tendrarna var dock större och påminde om SJ A tender. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Låter trevligt och något att se framemot.
Plockade hem en bok från Tradera om T.G.O.J. och som jag tror dyker upp i brevlådan imorgon. Hittar jag något matnyttigt om loket i boken, så återkommer jag.
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Kollat i min boksamling, men där finns inte mycket från TGOJ. En bok som gavs ut för många år sen tog upp TGOJ ånglok. Titel: TGOJ ånglok |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Länk till Tradera och auktionen. http://gamla.tradera.com/trafikaktie...141_218277855#
![]() |