Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-23, 10:05   #1
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Mina planer lite löst framöver:
SJ A6 i 2 varianter: BJ resp. SWB
SJ A7 i HNJ variant
SJ A8 f.d. BJ H3s. STH=100 km/t, högst i Sverige
SJ E11 f.d. BJ M3s
HNJ L loks variant, förmodligen SJ L26
SJ TB (B5)
Kanske, kanske SJ N5, NOJ varianten
Det tycker jag låter mycket bra. Men jag vill fråga om hur du ska göra med A6 kommer du att göra låga gångbord eller höga? Eller kommer du att göra båda?
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-24, 09:03   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Det tycker jag låter mycket bra. Men jag vill fråga om hur du ska göra med A6 kommer du att göra låga gångbord eller höga? Eller kommer du att göra båda?
A6 loken från BJ och SWB kommer att så mycket som möjligt se ut som från
leveransen:
BJ öppen hytt, MEN kanske vänsterstyrd. BJ loken var ju egentligen
högerstyrda. Fanns väl nåt som var vänsterstyrt?
SWB med sluten hytt och konfigurerbart med/utan Elefantöron rökskärmar =>
alltså låga gångbord för bägge typerna.

Har några bilder på nån ombyggd A6-a med höga
gångbord och Witte rökskärmar.
Har inga planer på att bygga detta.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 08:53   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard Sj N4 1773

HNJ T10 tanklok var ursprungligen ett tenderlok som år 1932 byggdes om till tanklok av NOHAB.
Detta berodde på att vändskivan i Jönköping var för kort för tenderloket och ett starkt
ånglok behövdes till godstrafiken Jönköping-Waggeryd.

Loket hade 3 cylindrar och STH sattes till 60 km/t. HNJ beställde tenderloken (4 st) av Hanomag, Tyskland
år 1922.

SJ köpte upp HNJ år 1945 och tank loket blev då littererat SJ N4 1773.

Loket kan laddas ned från:

http://jocomms.webs.com


Ny egenskap:
Ångpuffar och ljud synkroniserat.


Andra egenskaper:
Kolla rubriken "Descriptions" på hemsidan.





Bild innan ombyggandet:



Efter ombyggnaden år 1932 av Nohab:


Trainz modell:
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-28, 16:13   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Hittade en intressant artikel (+ ritning) om TGOJ M3b ånglok och dess historia.
Imponerande malmtågs ånglok med dragkraft upptill 1700 ton!
De var 3-cylindriga och STH sattes till 60 km/t.
Byggdes i slutet av 20-talet.

Observera att turbin ångloket TGOJ M3t är byggt med identisk panna och
hytt såsom M3b. Det berodde på att man garderade sig ifall turbin loks
experimentet skulle misslyckas, för då blev det ju en enkel match
att bygga om till ett M3b lok.
Dock så vet vi ju att uttestningen lyckades väl!

I artikeln står också hur M3b loket målades, vilket jag har tagit fasta på.
Observera att tendern på bilderna tillhör TGOJ GB95. Tender byggs så
småningom och den är mer lik SJ C tender.

Ett M3b lok (nr 61) är bevarat hos Grängesbergs järnvägsmuseum.



Dessutom så exporterades 35 stycken av denna typ till Holland från NOHAB.
Tendrarna var dock större och påminde om SJ A tender.







vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-28, 17:41   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Låter trevligt och något att se framemot.

Plockade hem en bok från Tradera om T.G.O.J. och som jag tror dyker upp i brevlådan imorgon. Hittar jag något matnyttigt om loket i boken, så återkommer jag.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-29, 08:18   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Låter trevligt och något att se framemot.

Plockade hem en bok från Tradera om T.G.O.J. och som jag tror dyker upp i brevlådan imorgon. Hittar jag något matnyttigt om loket i boken, så återkommer jag.
Det vore intressant!
Kollat i min boksamling, men där finns inte mycket från TGOJ.
En bok som gavs ut för många år sen tog upp TGOJ ånglok.
Titel: TGOJ ånglok
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-29, 11:12   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Det vore intressant!
Kollat i min boksamling, men där finns inte mycket från TGOJ.
En bok som gavs ut för många år sen tog upp TGOJ ånglok.
Titel: TGOJ ånglok
Titel på boken. Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar.

Länk till Tradera och auktionen.

http://gamla.tradera.com/trafikaktie...141_218277855#
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009