Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-23, 09:41   #1
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Samtliga kontroller är färgkodade i sina steg i HUD:en vilket gör att man enkelt kan köra med den "lilla" HUD:en utan att "gissa" vart spakarna befinner sig.
Ex, "Throttle"-elementet visar bokstaven D och lägen när den dras bakåt.
Detta tycker jag RW är generellt dålig på, ty stora HUD:en tar upp för stor ytan av skärmen och då ser man sällan instrumenten.
Bilden nedan blev något stökig, men "it makes lots of sense" när man kör
Jag kör alltid med liten HUD och ser inga problem med att ha som dom flesta andra lok, dvs angivet i procent hur mycket pådrag man har. Utan att ha testat den version du har nu känns det spontant att det blir lite för mycket info. Sätt "AnalogInputSensitivity" och "DigitalInputSensitivity" till 0.1 så blir dom inte lika känsliga. Det är ett värde jag personligen gillar så att ett lätt tryck på tangentbord/xbox-controller inte ökar tex 6% utan en procent i taget.

Jag har aldrig behovet av att visuellt se var en spak befinner sig då procenten på den lilla (och stora) ger bra visuell vägledning.

Skicka mig gärna en beta så kan jag testa det och se om jag ändrar åsikt!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 10:43   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Javisst, testa här: Direct link
72.jpg

Tänk på att manövervagnens hytt är gammal och inte representativ på något sätt. Kör från motorvagnen.
Som vanligt, Quickdrive är bästa sättet att testa, och loket finns längst ner i listan.

OBS - Tryckluftsbromsarna är är inte färdiga och bromsar väääääääldigt hårt

Kontroller som inte är standard:
L/Shift L - Strålkastare (Gå längst ner för att se slutljusanimationen)
I - Toggle Cablight
M - Mirrors

Övriga som vanligt
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 11:33   #3
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Tack, den skall jag testa direkt!
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2014-07-23 klockan 11:35.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 14:35   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag tycker att allt ser riktigt bra ut men har lite åsikter:
  • Färgerna på gaspådraget/dynamisk broms i HUD:en är helt okej, men jag föredrar att man kan gasa 0-100 då pådraget i verkligheten är steglöst och att det inte bara har sex stycken lägen. Om du behåller det skulle jag helst se att dom heter V1, V2, V3, V4, V5 samt V6. Nu är det bara det första läget som heter V1 medans det andra heter bara 2 osv.
  • G på bromsen bör kanske bytas ut mot B. (Broms, Brake)
  • Kör man från motorvagnen och snurrar runt för att se hur det ser ut bakom förarstolen så ser man rätt genom loket, rätt ut i naturen.
  • Det är en liten svart kant runt hyttfönstren som jag gissar skall vara solid. Nu ser man att det läcker genom hela svarta kanten och man ser naturen/kontaktledningar genom den hela svarta kanten.
  • Jag skulle helst se att hyttfönstren är klara. Nu påminner dom om tex ICE 3 där det ser disigt ut genom fönstren. Det är som en blåaktig hinna på fönstren.
  • Ljusen är kungliga, man kan välja mellan halvljus eller helljus. Jag ser dock inga animerade bakljus. Jag ser inga bakljus alls, dom lyser alltså inte.
  • Varför slår man inte på ljusen med samma kommando som i alla andra lok, dvs H? Min röst går till att använda H som redan är standard.
  • Oavsett gaspådrag drabbas man av Wheelslip De Luxe när man kommit upp i ca 140 Km/h. Under denna wheelslip accelererar loket brutalt snabbt upp till ca 185 Km/h. Jag lyckades gasa från 140 till 185 när pådraget stod på V1 på bara några sekunder. Man får även anmärkning i slutet att passagerarnas komfort inte var den bästa. (Eller om det berodde på bromsarna som tar väldigt hårt?)
  • Jag tycker att hytten rycker för mycket under färd, dvs under normal färd när man inte har wheelslip. Man åker framåt och tillbaks väldigt ofta under färd trots att gaspådraget är detsamma och när man inte bromsar. Släpp tex gaspådraget från V1 till 0 när du ligger i ca 180 Km/h så rycker hytten till som om man hade kört på något. Gunga i sidled är ok, men gunga fram och tillbaks under färd är jobbigt.
  • Jag gjorde en enkel aktivitet på London - Peterborough där jag körde från London till Peterborough och stannade vid två stationer. Jag tyckte att tidtabellen helt plötsligt vart väldigt generös. Vid varje station var man flera minuter tidig vilket sällan brukar vara fallet. När man skulle lämna en station vid tex 20:16:00 så brukar man i vanlig fall bli i vägsläppt nästan direkt på sekunden, men nu blev jag i vägsläppt ca en minut senare vid varje stopp. Jag hade gjort ett timetable scenario vilket jag alltid gör. Jag vet inte om det har att göra med att dörrarnas stängnings-bla-bla-script kanske inte är klart? Jag plockade upp passagerare från fyra stationer.
När det kommer till ljud så är mitt tips att kolla på ljudet till Class 395-motorvagnen som medföljer rutten London Faversham High Speed. Mycket bra ljud tycker jag!



I övrigt ser allting jättebra ut!
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2014-07-23 klockan 14:36.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:04   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Oj, ja det vart jösses vad den drog på efter 140!! Det är nytt, det hände inte igår. Skall undersöka det.

Säker på att gasen är steglös? Är den det bakåt också? Om så är det fördelaktigt för skriptningens skull
Är bromsen steglös den med?

Baksidan är borta avsiktligt för att hitta "knappar" som ploppar till origo när animeringar är brutna
Alltså i testsyfte.

Fönstren har jag inte gjort vid än, både dem och bistrons skall göras om till riktiga fönster med riktiga texturer samt med vädereffekter

Slutljusen funkar endast på motorvagnen, och åter i testsyfte om du drar spaken längst ner bör du se dem tändas på motorvagnen?
Manövervagnen är "stendöd" på alla håll och kanter.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:29   #6
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Säker på att gasen är steglös? Är den det bakåt också? Om så är det fördelaktigt för skriptningens skull
Är bromsen steglös den med?
Jag är inte 100% säker, men då Rc har det och X2 utvecklats av ASEA som utveckalde Rc så skulle jag bli förvånad om dom gått tillbaks med steg på gasen då tyristortekniken har just den fördelen, att kunna styra strömmen till motorerna steglöst. Rz-loket användes för tester inför X2 och även till viss del för Rc5. (Jag är bara 95% säker...)

Bromsen verkar dock ha lägen: www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=839830

Gasreglaget är ju iofs märkt med olika körlägen, så därför är jag inte helt säker men om jag minns rätt så är det steglöst gaspådrag. Jag har sökt runt på nätet men hittar ingen som specifikt säger att det är så eller att det inte är så. Jag skall söka vidare...
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:35   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Right, fixade till det så att det inte gasar på över 140...ett komma på fel ställe
LÄNK

@Rogge
Okej, jag avvaktar och behåller det som det är nu. Det är väldigt lätt att byta om det ska vara steglöst.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 01:24   #8
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Hej.

Jag kan kanske svara på några av dina synpunkter då jag har hjälpt Kungsfisk lite med vissa tekniska detaljer på tåget.

Citat:
[*]Färgerna på gaspådraget/dynamisk broms i HUD:en är helt okej, men jag föredrar att man kan gasa 0-100 då pådraget i verkligheten är steglöst och att det inte bara har sex stycken lägen. Om du behåller det skulle jag helst se att dom heter V1, V2, V3, V4, V5 samt V6. Nu är det bara det första läget som heter V1 medans det andra heter bara 2 osv.
Pådgraget/elbromsen är som du korrekt påpekade steglöst.

Citat:
G
G står för "Gångläge."
Jag tyckte det var lite trevligare med dom svenska namnen i stället för generiska engelska namn, därav 1-7 etc. Jag är inte helt säker på vad snabbromsläget heter, 8, N (nödbroms) eller S?

Citat:
[*]Oavsett gaspådrag drabbas man av Wheelslip De Luxe när man kommit upp i ca 140 Km/h. Under denna wheelslip accelererar loket brutalt snabbt upp till ca 185 Km/h. Jag lyckades gasa från 140 till 185 när pådraget stod på V1 på bara några sekunder. Man får även anmärkning i slutet att passagerarnas komfort inte var den bästa. (Eller om det berodde på bromsarna som tar väldigt hårt?)
Det kan bero på att du hade gamla, felaktiga dragkraftsvärden på ditt X2.
(Förut hade motorvagnen lika många hästar som en Siemens Taurus )

Wheel slip är något jag inte har finlirat så mycket med än men mitt mål är att få till det så att man bara slirar vid låg fart, låg adhesion (typ regn/is) och bara vid dom högsta pådragen. Tyvärr är Railworks adhesions-simulering helt trasig, men man kan komma hyffsat nära på persontåg där vagnvikter/tåglängder inte varierar för mycket.


Angående ditt problem med scenario så kan jag inte kolla det just nu då jag bara har min iphone, men min gissning är att det kan vara någon siffra i simulerings-filen som bara påverkar AI:n som jag har missat?

Tror inte timetablern tar hänsyn till scripts etc.


William
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:32   #9
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Lite tekniska detaljer?! Typ alla tekniska detaljer!
Vill påstå att du står för typ all simuleringsdata

Tur att ni kan, jag är inte expert på X2an på något sätt, bara 3D

Mycket korrekt ang. Wheelslip. Det är fixat, det var ett komma fel i TracktiveEffortVsSpeed
ty detta gav dragkraft flera tusen gånger högre än det värde det skulle vara

Jag jobbar på ett nytt skript för körkontrollern men ett problem som uppstått är
att det är svårt att landa exakt på "0", dvs 0 pådrag och 0 elbroms.
Men det löser sig nog, när jag är klar så tankar jag upp det så får ni säga vad ni tycker!

@Rogge, jag tycker personligen att postvagnen är ganska tråkig att ha å göra med.
De skall alltid bråka om små petitesser. Men klart, den kan sin grej.

@Adde, detta kan jag göra.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-07-24 klockan 10:35.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:49   #10
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Jag jobbar på ett nytt skript för körkontrollern men ett problem som uppstått är
att det är svårt att landa exakt på "0", dvs 0 pådrag och 0 elbroms.
Men det löser sig nog, när jag är klar så tankar jag upp det så får ni säga vad ni tycker!
Jag köpte BR 424 och sedan Munich - Garmisch-Partenkirchen där BR 426 ingår. Båda motorvagnarna har pådrag och broms på samma spak och det var helt omöjligt att släppa pådragen och hamna på noll. Jag tycker att båda är väldigt svårkörda då bromsen hugger i när man drar ner pådraget, eftersom man lägger till bromsen för lätt och för snabbt.

För att fixa det och göre det lättare ändrade jag AnalogInputSensitivity samt DigitalInputSensitivity ned till 0.1 och då blev det mycket enklare att hitta 0:an. (Jag minns inte nu på vilken parameter jag ändrade, men jag kan kolla upp det senare.)

Fördel: Öka pådrag/broms lugnt och fint. Hitta 0:an är betydligt enklare.
Nackdel: Att minska pådrag/broms från tex 100%/-100% ned till 0 tar lite längre tid. Det rör sig bara om någon sekund, så man klarar sig ändå fint.

OT:
Jag lade av att skriva i Postvagnen för ca tio år sedan pga allt tjafs. Nu när jag ger mig in igen tio år senare så är det tjafs det första man möts av. Jag kan på sätt och vis förstå att tillväxten i hobbyn är liten då en enkel fråga bemöts med "Lilla du...". Sarkasm och tillrättavisanden lockar ju inte nya personer direkt.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:34   #11
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
G står för "Gångläge."
Jag tyckte det var lite trevligare med dom svenska namnen i stället för generiska engelska namn, därav 1-7 etc. Jag är inte helt säker på vad snabbromsläget heter, 8, N (nödbroms) eller S?
Det låter vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Det kan bero på att du hade gamla, felaktiga dragkraftsvärden på ditt X2.
(Förut hade motorvagnen lika många hästar som en Siemens Taurus )
Det fixade sig sedan jag fick en ny version av Kungsfisk igår. Det var tydligen ett komma som hamnat fel. Nu upplever jag inga wheelslip alls.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Angående ditt problem med scenario så kan jag inte kolla det just nu då jag bara har min iphone, men min gissning är att det kan vara någon siffra i simulerings-filen som bara påverkar AI:n som jag har missat?
Om du vill kan jag skicka scenariot till dig. Det enda kravet är att du har London - Peterborough installerat. Jag kan iofs göra scenario på någon rutt du har, men värmen gör att jag inte pallar det riktigt nu...
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:36   #12
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag har egentligen ingen kontroll över hur länge tåget står still på station, inte vad jag vet i varje fall.
Animationen för intressets skull är dubbelt så lång som vanliga tåg om det är till någon hjälp
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009