![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]() Citat:
Och ja, det vore underbart med animerade objekt. Väderkvarnar, båtar, slussar, reklamskyltar, broar (broöppning) m.m.
__________________
Mvh Pirpen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Lägesrapport!!
Hytt. Inte superolikt det jag visat innan, men nu sitter samtliga instrumetnålar på plats och fungerar. Det är lite svårt att se dragkrafts och spänningsnålarna och kommer sannolikt göra dem en gnutta större. Fler knappar och rattar är klara. Notera ex att hyttbelysningen är påslagen ![]() (Insåg precis att jag glömt tutan...) Vindrutetorkare är animerade och funkar fint, men lite kinkiga att få igång rätt tillsammans med vädereffekterna. Mycket skriptande, uppemåt 500 rader för hela tåget. Det är riktigt skönt att ha kommit underfund med kodmaskineriet. Detsamma gäller animationerna. Detta bidrar naturligtvis till en kraftigt minskad konsumtion av kaffe och Ibuprofen ![]() Körkontrollern fungerar utmärk med mjuka steg med delay både upp och ner. Dynamisk broms fullt implementerad och slås på som förväntat när kontrollern dras bakåt. Ryckningar är så gott som obefintligt. Tågbromsen är felkalibrerad i nuläget men funkar annars som förväntat. Allt är skriptat. Samtliga kontroller är färgkodade i sina steg i HUD:en vilket gör att man enkelt kan köra med den "lilla" HUD:en utan att "gissa" vart spakarna befinner sig. Ex, "Throttle"-elementet visar bokstaven D och lägen när den dras bakåt. Detta tycker jag RW är generellt dålig på, ty stora HUD:en tar upp för stor ytan av skärmen och då ser man sällan instrumenten. Bilden nedan blev något stökig, men "it makes lots of sense" när man kör ![]() Exteriört är tåget på god väg att färdigställas med modern målning såsom på ett par smådetaljer på manövervagnen och motorvagnen. Även litterat skall dit på samtliga vagnar. Jobbar på en metod att ange vagnnummer och stolsnummer utan att exportera separata modeller. Kommer sannolikt att skippa destinationen på infotavlorna på dörrarna och bara ange "Vagn X". Lagom smutsigt. Försökt göra det så "likartat skitigt" andra lok i RW ![]() Lät mig inspireras på Lund C av diverse X2 tåg som rullade förbi. Specular maps har implementerats överallt som tydligt ses i de nedre bilderna. Likt ett riktigt X2 ändras...ja, färgen om man nu kan kalla det för det...med vinkel mot solen. Märkt att X2or kan vara väldigt mörka och väldigt ljusa bara man ser det från olika vinklar. RW är RW, och det är svårt att få till det med nuvarande grafikmotor. Jag vet inte, det känns som när jag hittade ett okej blänk i plåten har tåget fått en känsla av tyngd och dimension, ni vet... Kommer jobba lite mer på boggierna som är omålade. De digitala siffrorna i hytten under hastighetsmätaren och på ATC'n vet jag hur jag skall göra...men det är extremt mycket jobb verkar det som. Måste undersöka detta mer för den metod jag provade innan var inte hållbar i längden. Här kan tilläggas att det är grymt störigt att man inte kan stänga av/på noder i hytt/passengerview (jag hoppas att jag har fel, men UKTS sade samma sak). För att få det att fungera måste man ta en fruktansvärt lång omväg via engine blueprintet. Om det var 1 sådan totalt, inga bekymmer. Men eftersom båda hytternas 3st digitala "sifferområden" måste göras separat, blir det 6st totlalt. Det är groteskt mycket jobb. Måste finna en annan lösning. Tåglutning. Här är det bara en sak som ställer till det, och det är att jag inte lyckas uppdatera "lutningsanimationen" via skript. Själva lutningsmaskineriet fungerar annars...men behöver mycket finlir. Har massvis med exempelkod och ruvar vidare på det. Och sen vart det ju det här med ljud... Jag har ljud men inte helt listat ut än hur det fungerar, men det kommer! Kommer vara fantastiskt att höra loket vråla till när man lämnar station ![]() Kul att det går framåt! Trodde aldrig jag skulle komma såhär långt. Jösses...
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]() Citat:
Jag har aldrig behovet av att visuellt se var en spak befinner sig då procenten på den lilla (och stora) ger bra visuell vägledning. Skicka mig gärna en beta så kan jag testa det och se om jag ändrar åsikt! ![]()
__________________
![]() Mvh, Roger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Javisst, testa här: Direct link
72.jpg Tänk på att manövervagnens hytt är gammal och inte representativ på något sätt. Kör från motorvagnen. Som vanligt, Quickdrive är bästa sättet att testa, och loket finns längst ner i listan. OBS - Tryckluftsbromsarna är är inte färdiga och bromsar väääääääldigt hårt ![]() Kontroller som inte är standard: L/Shift L - Strålkastare (Gå längst ner för att se slutljusanimationen) I - Toggle Cablight M - Mirrors Övriga som vanligt ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]()
Tack, den skall jag testa direkt!
![]()
__________________
![]() Mvh, Roger Senast redigerad av Rogge den 2014-07-23 klockan 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]()
Jag tycker att allt ser riktigt bra ut men har lite åsikter:
![]() I övrigt ser allting jättebra ut! ![]()
__________________
![]() Mvh, Roger Senast redigerad av Rogge den 2014-07-23 klockan 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Oj, ja det vart jösses vad den drog på efter 140!! Det är nytt, det hände inte igår. Skall undersöka det.
![]() Säker på att gasen är steglös? Är den det bakåt också? Om så är det fördelaktigt för skriptningens skull ![]() Är bromsen steglös den med? Baksidan är borta avsiktligt för att hitta "knappar" som ploppar till origo när animeringar är brutna ![]() Alltså i testsyfte. Fönstren har jag inte gjort vid än, både dem och bistrons skall göras om till riktiga fönster med riktiga texturer samt med vädereffekter ![]() Slutljusen funkar endast på motorvagnen, och åter i testsyfte om du drar spaken längst ner bör du se dem tändas på motorvagnen? Manövervagnen är "stendöd" på alla håll och kanter.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
|
![]()
Hej.
Jag kan kanske svara på några av dina synpunkter då jag har hjälpt Kungsfisk lite med vissa tekniska detaljer på tåget. Citat:
Citat:
Jag tyckte det var lite trevligare med dom svenska namnen i stället för generiska engelska namn, därav 1-7 etc. Jag är inte helt säker på vad snabbromsläget heter, 8, N (nödbroms) eller S? Citat:
(Förut hade motorvagnen lika många hästar som en Siemens Taurus ![]() Wheel slip är något jag inte har finlirat så mycket med än men mitt mål är att få till det så att man bara slirar vid låg fart, låg adhesion (typ regn/is) och bara vid dom högsta pådragen. Tyvärr är Railworks adhesions-simulering helt trasig, men man kan komma hyffsat nära på persontåg där vagnvikter/tåglängder inte varierar för mycket. Angående ditt problem med scenario så kan jag inte kolla det just nu då jag bara har min iphone, men min gissning är att det kan vara någon siffra i simulerings-filen som bara påverkar AI:n som jag har missat? Tror inte timetablern tar hänsyn till scripts etc. William |
|||
![]() |
![]() |