![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
|
![]()
Hej Adde och Rapid, nu blev jag nyfiken... Vet ni varför drivenheten är i söderänden? Finns det någon teknisk fördel eller har det bara blivit så?
Sen har jag alltid sett det som att manövervagnen är den tilltänkta frontvagnen medan drivenheten den tilltänkta slutvagnen. Givetvis kan ju tåget köra lika bra i båda riktningarna men jag tycker ändå att det känns lite som att det finns ett fram och bak på det. Kanske är helt fel och bara inbillning? ![]()
__________________
//Hamp3 ![]() SJ InterCity (X31K) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Alltså vill du ha ett fram och ett bak så är drivenheten "fram" och manövervagnen bak. Eftersom det är drivenheten som drar tåget och dessutom räknas ju vagnarna från 1 med vagnen bakom drivenheten.
När manövervagnen är först så knuffar drivenheten. Men som om du tvunget vill ha ett fram o bak så är motorvagn fram och manövervagnen bak ![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
sedan är alltid nummerordningen från drivenheten först och manövervagnen sist...
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
|
![]()
Tack för era svar, man får väl betrakta mig som övertygad nu!
![]() Med tanke på nummerordningen så bör ju motorvagnen faktiskt vara först. Min tanke var att tillverkaren kommit fram till att det av någon anledning var effektivare att knuffa än att dra vagnarna och att man därmed satt motorvagnen som bak.
__________________
//Hamp3 ![]() SJ InterCity (X31K) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Rent fysiskt spelar det inte någon roll om loket puttar eller drar. Det är samma massa som måste flyttas.
Antar att det som sätter stopp är kopplingen som är i någon form av metall, och de har olika hållfasthet vid drag och tryck. Jag vet inte hur det blev så att X2 fick en motorvagn då generellt många av övriga smabbtåg som togs fram under samma epok har en drivenhet i vardera ända. Man kanske tänkte sig något i stil med de som går mellan Stockholm och Uppsala, där ett RC-lok puttar och det finns en hytt i bakersta vagnen. Jag vet dock inte om detta fanns när X2 togs fram. ![]() Hade varit intressant att veta hur man kom fram till denna lösningen. Kanske var det rent av en ekonomisk fråga? Svenska X2 är generellt kortare och det spelade kanske en avgörande roll =) Oavsett är det lite ryckigare att åka upp till Stockholm när motorvagnen puttar på, vilket har sin naturliga förklaring ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
En skillnad mellan dragande och skjutande drivenhet är att det blir betydligt mindre slirning vintertid då manövervagen går först, eftersom samtliga tågets hjul har passerat spåret före drivens och på så vis fått bort snö och is ordentligt. Men det går väl inte att få in i RW förmodar jag?
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |