![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag har sedan en tid tillbaka haft nöjet att betatesta Hg-loket. Som jämförelse har jag valt BJ O godslok - utvecklat av LAn/Korvtiger och enligt mina omsorgsfulla tester "flaggskeppet" i Trainz-flottan.
Sammanfattningsvis: Hg bjuder på en upplevelsemässig körning utöver BJ O, å andra sidan är BJ O körmässigt en bra bit bättre. Det är förbluffande vilken bra sikt man har genom Hg:s lilla frontruta, men framför allt handlar det om när man med hjälp av å-knappen hoppa utanför loket. Det är en upplevelse. Självklart kan musklerna inte jämföras. Hg behöver med 542 ton i kroken drygt en mil för att nå 80 km/tim. 50 nåddes efter 2,5 kilometer. Hg uppförde sig väl i en uppförsbacke på 6 promille, tappade fyra km/tim. Med 99 ton i kroken uppförde hon sig raskare och nådde 90 km/tim som toppfart. Pådraget fungerar bra. Pekaren placeras på ratten mellan klockan 1 och 2, är efter en viss träning lätt att hantera. Tunga tåg kräver lite extra kraft för att få igång; läge 4-5 av de 16 stegen. Tågbromsen fungerar tufft. Att ha ett öga på bromstrycket i HUD-rutan rekommenderas. Ändå vill jag påstå att Hg är lättbromsat - av tre första försök prickade jag U-tavlan rätt två gånger. När jag blåser (gammalsvenska för ljudsignalera) gillar jag ljudet. Strålkastarna nås till vänster på den svarta panelen i hyttens mitt. Att vända hytten har LAn fixat suveränt: allt som behövs är ett samtida och distinkt tryck alt+C (glöm inte att ändra körriktning). Nisse |
![]() |
![]() |