Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-16, 19:27   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det är nu bekräftat, det är inte en vampyr vi har att göra med.

Dvs loket kastar nu skuggor, både på sig själv och på marken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (103.2 KB, 108 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 19:51   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Tjusigt Per .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 19:59   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Oj, riktigt riktigt snyggt ju!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 01:24   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Arbetet går vidare, har mest petat med texturgenereringen i kväll.

Bland annat stöd för att lägga in märkning som automatiskt speglas till båda sidor av loket, och möjligheten att lägga på lite rivna kanter och blankare yta för att simulera en klisterdekal. Alternativt låta märkningen se målat ut och bara mappas på rätt ställe.

Tanken är att man skall kunna använda substance player för att göra enklare ommålningar, lite som paintshop var tänkt en gång i tiden. Man kommer alltså att kunna välja färger, lägga in märkning och välja vädringsgrad den vägen. Den ommålningen ni ser på bilden tog ca 15 minuter att göra när väl ramverket fungerade.

Jag har även lagt in en automatisk generering av vintertexturer, denna är baserad på world space normals, och bör anpassa sig automatiskt till i princip vilken vettigt mappad mesh som helst.

Fortfarande en del pill kvar med LOD, texturer och buggfix.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (138.7 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (168.6 KB, 80 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 16:37   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 17:05   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jo som det algoritmen är nu ut nu så är allting prickigt och sidor som är vända uppåt snötäckta.

Det går ju att vara kreativ med ytor dom är vända frammåt och/eller lite masker för snötäckta ytor om man vill ge intrycket av en linjemaskin som har gått igenom ett snölandskap.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 17:23   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag tycker att man skall framhäva ...

--- det fantastiska pijonjärarbete som Bear gör!!!! Det är genom att experimentera man kommer framåt. Bear ser säkert också att det är väl prickigt (han är van vid snö). Men hur ser snö ut när det lägger sig på ett fordon Jag vet hur min bil ser ut men att texturera det för Trainz är en helt annan sak.


Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 18:27   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.

Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar.

Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (112.5 KB, 144 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 00:29   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu när man börjar få lite ordning på loket så är det dags för lite vagnar också.

Återstår animering, last och LOD mesher men det får bli morgondagens problem. Säkert en massa som man upptäcker på vägen också.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (58.0 KB, 72 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 00:47   #10
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Passade på att åka med tomtåget på vägen tillbaka.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (78.4 KB, 71 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009