![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Det är nu bekräftat, det är inte en vampyr vi har att göra med.
Dvs loket kastar nu skuggor, både på sig själv och på marken.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tjusigt Per
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Oj, riktigt riktigt snyggt ju!!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Arbetet går vidare, har mest petat med texturgenereringen i kväll.
Bland annat stöd för att lägga in märkning som automatiskt speglas till båda sidor av loket, och möjligheten att lägga på lite rivna kanter och blankare yta för att simulera en klisterdekal. Alternativt låta märkningen se målat ut och bara mappas på rätt ställe. Tanken är att man skall kunna använda substance player för att göra enklare ommålningar, lite som paintshop var tänkt en gång i tiden. Man kommer alltså att kunna välja färger, lägga in märkning och välja vädringsgrad den vägen. Den ommålningen ni ser på bilden tog ca 15 minuter att göra när väl ramverket fungerade. Jag har även lagt in en automatisk generering av vintertexturer, denna är baserad på world space normals, och bör anpassa sig automatiskt till i princip vilken vettigt mappad mesh som helst. Fortfarande en del pill kvar med LOD, texturer och buggfix.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jo som det algoritmen är nu ut nu så är allting prickigt och sidor som är vända uppåt snötäckta.
Det går ju att vara kreativ med ytor dom är vända frammåt och/eller lite masker för snötäckta ytor om man vill ge intrycket av en linjemaskin som har gått igenom ett snölandskap.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
--- det fantastiska pijonjärarbete som Bear gör!!!! Det är genom att experimentera man kommer framåt. Bear ser säkert också att det är väl prickigt (han är van vid snö). Men hur ser snö ut när det lägger sig på ett fordon
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.
Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar. Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Nu när man börjar få lite ordning på loket så är det dags för lite vagnar också.
Återstår animering, last och LOD mesher men det får bli morgondagens problem. Säkert en massa som man upptäcker på vägen också.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Passade på att åka med tomtåget på vägen tillbaka.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |