![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... Majornas Vagnhall, eller "Kungsladugårdshallen", som jag passerade två gånger i veckan i början på 1960-talet, på väg till "gympan" i Spårvägens sporthall som ligger alldeles intill.
På den tiden var det en vacker tegelbyggnad med stora fönster, glasade portar och laternintak, inte som idag inplastad och vedervärdig att beskåda. Hela anläggningen bestod av 4 sådana hallar, 140 m långa och med 5 spår i varje samt en verkstads- och administrationsbyggnad i mitten. Julens "räknenöt" blir väl: "Hur många Mustanger kunde få rum i stallet ?" ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Håller tummarna, att den blir fristående och inte låst mot rutnätet. Angående stallet, så gissar jag på att du menar 1 hall och inte alla dom fyra. Med millimeterprecision, så borde det gå in 10 Mustanger på varje spår. Men jag drar bort en för varje spår och gissar på 9x5=45 Mustanger för varje hall.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Kanske något nyttigt vid hyttbygge.
http://i40.tinypic.com/2iudbo5.jpg http://i39.tinypic.com/24ybvah.jpg
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Du kan vara lugn Bengan, jag tänker inte göra några mer djupdyktningar under jord, även om det kanske fanns smörjgropar.
I TS14 får vi "självklart!" 1m-grid (???) och då kommer saken i ett annat läge. ![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Oj, så trevlig läsning detta är!!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Håller med, synd att inte Malmköping kan få en Mustang! Det är en härlig
flygande "fästing" ! Fast A31 är ju egentligen M23, de köptes av Djurgårdslinjen från GS.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]() Men den/dem står bara i Malmköping pga plastbrist i Stockholm. Man har ju tydligen öppnat någon spårväg där... ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... börjar ta form.
För största möjliga flexibilitet består paketet av 4 olika delar. 1. Administarations- och Verkstadsdelen som hos Majornas satt i mitten. 2. En Vagnhall-mittdel med sidor med öppningar. 3. En Vagnhall-sidodel med heltäckande yttervägg med stödpelare. 4. En Vagnhall-fristående som man kan använda separat om man vill. Alla tre vagnhallarna har fem spår och dörrar som öppnas och stängs när spårvagn passerar. P.g.a. spårvagnarnas längd bör ca. 25 m rakspår finnas framför hallportarna (beror på triggerfunktionen). Men sen kan man svänga av kraftigt (detta stämmer bra med hur Majorna såg ut i verkligheten). Vill passa på att länka till "Projekt Runeberg" med underbara bilder från GS under 1900-talets början (bl.a. några på Majornas vagnhall): http://runeberg.org/gsp1929/ Min egen bild visar några av mina spårvagnar utanför en krympt version av Majornas Vagnhall (de två sidohallarna fattas). Tyvärr ruskigt välputsade fönster p.g.a. Trainz underlåtenhet att fixa transparenshanteringen. Antingen klara fönster och synliga vagnar bakom eller "riktiga fönster" och osynliga vagnar bakom - "Skit-Trainz!!!"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Riktigt snyggt det skiljer sig rätt mycket mellan Majorna idag och förr :-p
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Väldigt snygg vagnhall, blir nog användbar till annat än spårvagnar också.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
ser verkligen fram emot när du släpper dessa har en hel stadskarta jag tänkt bygga som väntar på dem
![]() ![]() Senast redigerad av rac_hammer den 2013-12-18 klockan 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
..till om jag vill släppa dessa och enbart av FÖLJANDE ENDA SKÄL:
Inga fönster ser bra ut!!!! Jag har experimenterat mig halvtokig för att få rätsida på dessa Trainz-idiotier. Auran (N3V) skryter om fördelarna med 32-bits RGBA, men har tydligen glömt att det i vissa sammanhang inte fungerar alls. DE DELAR AV TGA-TEXTUREN SOM HAR ANNAN TRANPARANCY ÄN 100% GÖR ATT ALLA SPÅRVAGNAR "KLIPPS AV" JUST I DENNA YTA. (Verkar vara bara rullande materiel!!?? Spåren och annat syns). I ren desperation gjorde jag en skuggningsmesh som täcker insidan av vagnhallen, med alla polygoner vända inåt och med ca. 50% transparancy. Ser hyfsat ut utifrån (bild 1). Jämför med högra hallen som inte har denna skuggmesh (bild 2). Titta sen på (bild 3) där "N3V-Auran" klippt bort alla vagndelar utanför skuggmeshen. ![]() ![]() Problemet verkar "olösligt" så det får väl bli nån kompremiss som vanligt i Trainz "underbara värld". ![]() Vad tycker ni ???????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |