Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-11, 17:53   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Snyggt!!! Värmer i mitt spårvägshjärta!

Men, handbromsen ser verkligen för grov ut! Tänk på att man använde den för att stanna (elbroms stannar inte vagnen helt, utan man bromsar sista biten med handbromsen, eller om den har något finare namn). Är även skeptiskt över brandsläckaren, tror inte den fanns där när vagnen var ny... Är något som inte är original på spårvagnarna vi har i Malmköping iaf.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 18:35   #2
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Ytterligare en fantastisk skapelse och ytterligare en spårvagn! Ser jättebra ut!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 22:04   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Så här är det och så förblir det...

... brandsläckaren stannar kvar!!! (som gammal frivilligkårist ett måste!). Bromsratten är så smal nu att den passar även små "barnahänder". Den samverkar med Pådrag-Broms och går snabbt att slå till nödbromsläge.

Den senaste, lätt smutsade texturen i texturgroupen är också på plats.




Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Snyggt!!! Värmer i mitt spårvägshjärta!

Men, handbromsen ser verkligen för grov ut! Tänk på att man använde den för att stanna (elbroms stannar inte vagnen helt, utan man bromsar sista biten med handbromsen, eller om den har något finare namn). Är även skeptiskt över brandsläckaren, tror inte den fanns där när vagnen var ny... Är något som inte är original på spårvagnarna vi har i Malmköping iaf.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131111_0001.jpg (133.5 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131111_0000.jpg (174.4 KB, 181 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 22:44   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Självklart Lennart!!! Brandsäkerheten går före ALLT, och det har du helt rätt i.

Dock undrar jag om vagnarna verkligen hade kvar sina orgianlkoppel på slutet, eller om dem byttes ut mot albertkoppel? På museispårvägens tid (enl. bilder på bussmicke's hemsida) hade dem det. Säg till om du önskar bilder på något, ska till Malmköping snart och kan "sneaka" (=smyga) iväg lite och ta några bilder på saker du önskar, det ä' bara att skicka ett PM!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 10:40   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En sista sak ...

... jag kom på är att det inte alltid är barmark norr om polcirkeln, så vad göra - jo ett insnöat 1000 mm spår.

Det kan komma till uppladdning av hela LKAB Spårvagnspaket idag om allt fungerar.

Detta hade aldrig blivit av om inte Sealpower börjat
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131112_0000.jpg (161.0 KB, 171 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 11:28   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Uppladdat, några kommentarer

Alla saker är sökbara med LKAB !

Kontaktledningen består av tre delar och är scenry splines.

1. HT kontaktledning max 20 m med huvudledning som matas från ett liter transformatorhus på stolpen.

2. HM kontaktledning max 40 m med två stolpar med matarledning till kontakttråden

3. kontaktledning utan huvudledning max 40 m med två stolpar

Tanken är att man sätter ut 1 följt av 2 och sen 3. Detta kan sen upprepas när man anser det lämpligt.

Gaturälerna är en avsmalnad Korvtigerprodukt av gammal god årgång.

Spåren är av modern "stitched track"-typ.

Hytten är enkel och har reglage för stömavtagare, körriktningsväljare, broms-pådrag, handbroms och ringklocka.

Motorljudet är en stor fil men jag tycker det låter spårvagn iallafall.

Vagnarna har belysning, passagerarstöd och öppningsbara dörrar.
Ljuset sätt på med L och bländas av med Shift-L

Lycka till och kom gärna med kommentarer, helst positiva, i denna tråd !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 12:04   #7
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Tack så hemskt mycket för spårvagnarna!
Äntligen finns det svenska spårvagnar till Trainz.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 17:01   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Lennart!! Väldigt fint jobb av dig och sealpower. Men, jag ska såklart komma med kommentarer.
  • Tråden på kontaktledningen syns ej från undersidan.
  • När jag sätter mig i hytten så hamnar jag mitt i föraren. Gäller faktiskt ej bara detta lok...
  • Tråden på kontaktledningen svänger i kurvorna, gör den ej i verkligheten, ska vara rak, som på järnvägen. Kanske svårt att göra i moderna Trainz?
  • Var det verkligen en spak för att höja strömavtagaren? På dem äldre (och ändå rätt nya spårvagnarna jämfört med denna) vi har i Malmköping är det alltid ett snöre du lossar från in/utsidan som går upp till strömavtagaren, som höjer den. Ska ta och läsa boken om Kirunas spårväg för att få klarhet i det hela!
  • En vintervariant behövs väl till en vinterspårvagn? Ska försöka råda bot på det med en ommålning! Alltså ingen kommentar riktad mot dig.
  • Taket borde väl ha samma färg/utseende på både träpanel och plåtpanel? Ser mycket bättre ut då om man kopplar dem.
  • Sliprarna på spåret är på tooook för smala! Ser ut som tändstickor nästan...
  • Går inte heller att "klicka ihop" dem olika kontaktledningstyperna.
  • Stolparna blir extra feta/smala om man bara drar dem en kort bit/lång bit... Går det att göra något åt det?
  • Lägger till en sak: Saknar kontaktledningen som bara består av stolpe+tråd! Har laddat ner allt vad jag kan se... Saknar även spårvagn med släpbygel (eller ska vi ändra det i kuid?)
Sen tror jag inte att jag kan komma på mer...?!?! Utom att det ser FÖRTJUSANDE ut!!!

Förlåt för att jag kommer med negativa kommentarer nu... men hoppas du inte lessnar på mig för mycket
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-11-12 klockan 17:08.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009