Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-28, 17:51   #16
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

grymmt fint jobb ser man fram emot
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-28, 19:26   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Slav under mina Laster ...

har jag varit idag ! Det finns nu 5 olika skrotlaster, 3 soplaster,3 gruslaster och 3 ballaster att välja mellan. Vagnarna har även fått öppningsbara gavlar (dessa vagnar hade även gaveltömning - men hur man får det att fungera med Aurans "Lastfilosofi" vet jag inte?). Rökeffekter vid tömning återstår men skall väl gå att ordna nåt generellt för att dölja vad som (inte) strömmar ut vid tömning
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130928_0000.jpg (193.9 KB, 158 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130928_0001.jpg (174.5 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130928_0002.jpg (204.0 KB, 155 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-28, 19:30   #18
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Går det inte att göra en "random" produkt, likt containers, att det är olika texturer på samma last. Se tex. dem Svenska containrarna, så man slipper ha tre olika laster, som egentligen är "samma sak", men med olika texturer. Vore då enklare att ha en last, men där texturen på varje last är olika
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-28, 19:36   #19
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Egentligen är det ju samma "Load" men texturerna kan skiftas, men hur man gör vet jag inte, men nån kan kanske förklara det
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-29, 02:34   #20
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Nu ser lasten mycket bättre ut, och kul att man kan variera så att tågen inte blir så "långrandiga" om man vill köra ett skrottåg till exempel .

Kan inte komma på att jag har sett någon som har gjort bulklaster som typ slumpas fram, men annars är det inte hela världen att lasta dom på det "gammla vanliga" sättet heller .

Jag antar att det blir svensk märkning på vagnarna sen när dom blir klar, eller....??? hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-29, 23:25   #21
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Nu ser lasten mycket bättre ut, och kul att man kan variera så att tågen inte blir så "långrandiga" om man vill köra ett skrottåg till exempel .

Kan inte komma på att jag har sett någon som har gjort bulklaster som typ slumpas fram, men annars är det inte hela världen att lasta dom på det "gammla vanliga" sättet heller .

Jag antar att det blir svensk märkning på vagnarna sen när dom blir klar, eller....??? hehe .
Tja - jag är ju ingen expert på detta med modeller av alla möjliga slag till Trainz, och tänker inte på någon skillnad på bulk och "fasta" produkter på vagnar, och tänkte att samma sak var möjliga till båda, men det kanske inte är så.

Nåja, säger som ekan, lasterna ser mycket bättre ut nu (kanonarbete Lennart!) och det ska nog gå att lasta på det sättet också

Ser fram emot fortsättningen!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 18:18   #22
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard M.I.N. och dessa vagnar ...

... går utmärkt ihop med lite förståelse för hur M.I.N. (Multiple Industry New) fungerar. Men det får ni komma underfund med själva
Omm-vagnen (2-axlig) får behålla sin tjeckiska märkning, men E och El har fått något som liknar svensk märkning. Alla tre vagnarna har egen texturegroup (Som vi förväntar oss att alla duktiga "målarkluddar" vidareutvecklar ) - Jag kan tänka mig stå som fadder om texturer ramlar in till mig kan jag infoga dom i texturegroupen

Några bilder och sen Download
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130930_0000.jpg (130.4 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130930_0001.jpg (163.7 KB, 116 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 21:13   #23
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Men jag har bara en fråga om de laster på de här vagnarna kan det möjligt viss att det finns kok laster till dessa vagnar? Jag tycker att de ser mycket finna utt.
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 14:33   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Uppdatering av E och El ...

... kommer nu. Texturerna var jag inte alls nöjd med så dom är nya.
Dessutom fanns ett pfx-fel i skriptet till El som gjorde att det rök ur lasten efter lastning (Kunde gått an för sopor men inte bra i kol- och vedlastena och tämligen omöjligt i skrot och grus). Vagnarna har fått nummer ur rätt serie också.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 19:54   #25
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Mycket fina vagnar! MEN! Jag undrar hur många laster den har...? Listan går nämligen utanför raden där dem finns när man trycker på "?", så jag kan inte se om det är alla som finns där
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 20:10   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Mycket fina vagnar! MEN! Jag undrar hur många laster den har...? Listan går nämligen utanför raden där dem finns när man trycker på "?", så jag kan inte se om det är alla som finns där
Du kan dra i kanterna på propertyrutan så blir den bredare !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 20:13   #27
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Mycket fina vagnar! MEN! Jag undrar hur många laster den har...? Listan går nämligen utanför raden där dem finns när man trycker på "?", så jag kan inte se om det är alla som finns där
Om du tar muspekaren till någon kant eller ett hörn av rutan, så kan du dra ut rutan så att den blir större, samma sak med mini-maps.

EDIT: Lennart var snabbare, det borde man ha förstått med den hastigheten som han bygger i.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20131001_0000.jpg (107.5 KB, 94 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-10-01 klockan 20:15.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 23:31   #28
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Omm-vagnen (2-axlig) får behålla sin tjeckiska märkning, men E och El har fått något som liknar svensk märkning. Alla tre vagnarna har egen texturegroup (Som vi förväntar oss att alla duktiga "målarkluddar" vidareutvecklar ) - [b]Jag kan tänka mig stå som fadder om texturer ramlar in till mig kan jag infoga dom i texturegroupen
Så här går det när man är sen med att ladda ner grejjorna .
Fick en liten stund över och började kladda lite lätt på Omm-texturerna och tänkte att man kanske kan bidra med några till (svensk-märkta dessutom, hehe), men märkte att mappningen är lite "sådär".
Svårt att få till EN överkant på vagnen bl.a .
Såg att du hade fixat det på dom andra vagnarna????, OM du får tid och lust någon gång kanske det går att åtgärda det på dom här oxå, och kanske mappa den gula kroken på en egen plats på texturen, så slipper man ha en gul "plutt" på ramen (därför som jag har "målat" den grå på bilderna).

Sen kunde jag inte låta bli att kladda lite på boggien oxå, men blev väldans fundersam, är det någon alldeles speciell boggie på dom här vagnarna, det var då ett väldigt udda fjäder arrangemang må jag säga, hehe .
Dessutom ser bromsbackarna ut att vara till en gammal packmoppe eller nått sånt , väldigt små med andra ord.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20131005_0007.jpg (241.9 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20131005_0006.jpg (259.9 KB, 61 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-10-05 klockan 23:32.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 14:38   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ack ja ...

... sent skall syndarn "väckas" !
Omm var bara basmodell till de andra 2 så den la jag inget krut på.
Dina andra påpek skall jag titta på när jag får tid och lust!

Tack för att jag fick "sova ifred" ett tag iallafall
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009