Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-19, 12:06   #61
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ny hytt, enginespec och loken kommer i Dowload ...

Förutom skruvomkastaren har nu hytten fått en mer svenskliknande regulator.
Med hjälp av 1. Regulatorn, 2. Omkastarskruven och 3. Förarventilen
kan man nu framföra loket i CAB-mode men man får vara lätt på handen.
Jag har lyckats krypköra i 3 kph så jag vet att det går.
Tekniken är att lossa 3 och sen ge mycket lite ånga med 1. och sen reglera farten genom att skruva ned 2.
Man kan även utnyttja 3 snabbt för att ta ned farten eller skruva 2 snabbt till lite back och sen tillbaks igen.

Det krävs en hel del övning men vi kommer nog inte närmare verkligheten än så här.

Enginespecen är intrimmad så att både CAB- och DCC-mode fungerar hyfsat.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130919_0000.jpg (132.3 KB, 157 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 14:13   #62
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg

Det krävs en hel del övning .
Nya utmaningar gör det bara roligare om jag får säga .
Och tack för loken oxå .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 16:16   #63
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lifvet efter BJ Y3 ...

... blir väl attförsöka stuka till SWBs och TGOJs Y-maskiner.
Jag har börjat med texturerna (för att det är så kul att jobba med GIMP) och klistrat dom, rätt upp och ner, på S5. Sen vidtar "plåt"arbetet på mesherna. Sen "skräck"arbetet med drivboggierna där SWBs hade 1,55 m diameter och TGOJs 1.295 m. men det skall nog gå. Har fått lite ritningar av Bengan som underlättar.

Om ni vill lära er hur man kör ånglok kan ni läsa "Morrgans" utmärkta beskrivning av ett B-lok här:

http://www.bjs-club.se/start/filarkiv/ovrigt/
Bifogade bilder
Filtyp: jpg swb1.jpg (36.0 KB, 137 visningar)
Filtyp: jpg tgoj1.jpg (38.1 KB, 139 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-09-19 klockan 16:18.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 18:05   #64
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Post

Ser ut som om det växt mossa på TGOJ-loket...! Kul att få se lite TGOJ-fordon (och SWB!) i Trainz
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 21:06   #65
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Installerade dagens uppladdning och fick Missing kuids på denna.

texture_asset <kuid:67375:101772>
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 22:41   #66
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det samma för mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 11:33   #67
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det var den nyklonade texturegroupen. lägger den i Download!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 20:58   #68
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking SWBs Y3

Alla mesher har omarbetats efter ritningen, hittills 55 mesher som har justerats, men då "förstör" man mappningen men det blir en senare fas att mappa om alla dessa mesher .

Detta är den sista versionen av SWBs Y3or (det fanns tidigare versioner):

Jämför med bilden i denna post som är S5 rakt upp och ned:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....6&postcount=63

Detaljbilden visar (den ännu oommappade Knorr-pumpen samt "mormors gamla grönsakssil" som man satt upp-och-ned på skorstenen som gnistfångare
Bifogade bilder
Filtyp: jpg swb1.jpg (35.9 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg swb2.jpg (38.5 KB, 111 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 17:42   #69
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Väldigt snyggt bygge Lennart!

Känns ändå som om en hel del smådetaljer skiljer lokena emellan.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 11:29   #70
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Y3, del 2 ...

... fortsätter med SWBs Y3 av sista generationen. Loket skiljer sig på många punkter från BJs som ni kommer att märka.
Omkastarmekanismen är ju väl synlig på dessa lok så den är nu animerad i drivboggin.
Jag släpper denna snart!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130922_0001.jpg (108.7 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130922_0002.jpg (63.1 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130922_0000.jpg (152.4 KB, 84 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 14:08   #71
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Snyggt Lennart! En annan sak jag ser som skiljer, är bla. räcket längst fram på lokpannan sitter längre in på SWB's lok. Samt att den lilla spaken i mitten av räcket jag nyss nämnde är en ratt på deras lok, se bilden jag länkar till.

http://farm4.static.flickr.com/3276/...a1d80c0e_b.jpg

Jag undrar om inte även skorstenen ska ha en lite brantare lutning utåt, men det kan säkert någon expert svara på.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 19:23   #72
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Y3 3:dje och sista delen...

Först tack till Jockes som är den ende som lämnar nån feedback !

Sen har jag börjat snickra på det sista Y3-loket, TGOJs, från FLJ övertagna, maskin som bemålades och kanske finns kvar Vad vet jag och nån större hjälp får man ju inte av detta ?forum?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tgoj1.jpg (76.6 KB, 66 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 20:21   #73
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Först tack till Jockes som är den ende som lämnar nån feedback !

Sen har jag börjat snickra på det sista Y3-loket, TGOJs, från FLJ övertagna, maskin som bemålades och kanske finns kvar Vad vet jag och nån större hjälp får man ju inte av detta ?forum?
Jag får väl bli den förste att ställa mig i skamvrån och skämmas.

Som vanligt, så är jag bara inne och tittar och tar för givet, att allt är OK och skriver ingenting, då jag inbillar mig att jag inte kan tillföra något nytt och glömmer bort att beröm kan behövas.

Tog och Googlade runt lite grann efter Y3 hos T.G.O.J. och hittade inte speciellt många bilder (många småfjuttiga på 200-300 pixel) så några detaljer syns då inte, men lite grann utav själva färgsättningen.

Tycker att det är helt fel grön färg i nuläget och enligt bilderna, så ser det ut som om hytten också är grön (bara pannan som går i svart).

Några länkar på dom få bilderna som jag fann.

http://i25.photobucket.com/albums/c6...TGOJ/125/8.jpg

http://home.swipnet.se/janstagsida/nbvj/MRO125b_i.jpg

http://home.swipnet.se/janstagsida/nbvj/MRO125a_i.jpg

http://www.nbvj.se/fordon/anglok/tgoj125.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3663/...518e3dc8_m.jpg

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/i...yOSgGUODe98XQQ

http://farm4.static.flickr.com/3579/...3ac61cc9_m.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3621/...dffb0369_m.jpg
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 20:49   #74
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Är det här loket du tänkte på? http://www.nbvj.se/fordon/anglok/tgoj125.php
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 21:09   #75
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Precis som Bengan säger så har loket på tok för fel nyans på det gröna just nu. Ska vara betydligt mörkare känns det som. Och så ska det in runda fönster i riktning framåt, men det misstänker jag att du redan visste
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009