Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-22, 16:04   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff Visa inlägg
men ska det se bra ut lär det ändå bli en av de mer detaljerade modellerna någonsin till en sim
Problemet är att det ska flyta på med.
Bortsett från att bara radera nitar så har du ett hav med andra saker som behöver göras med, hela modellen behöver städas upp i ett annat 3D program efter.
Nitarna kan även dom faktiskt göras precis lika snygga i en bumpmap utan någon brukandet utav en endaste polygon.

Snygga modeller, och säkert fullkommligt perfekta för sitt ändamål, men att för att någonsin använda dom i en simulator så skulle det behövas minst lika många timmar med att städa meshen och konstruera normalmaps, bumpmaps, och specularmaps, för att inte tala om att en del strukturer även kommer behöva bygga om.

Sketchup har aldrig varit tilltänkt som ett verktyg för modell produktion i större skala, utan som ett smidigt verktyg för designers och arkitekter att bruka för att visa sina alster, därför är hanteringen utav polygoner och verticier rätt annorlunda ifrån normala 3D program, därav blir polygonantalet även "något" högre (även därför det dyker upp artefakter i modellen).

Men det ska bli spännande att följa deta.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-22, 17:43   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Välkommen tillbaks TuffTuff...

det har hänt mycket sen din BJ C3! Vi har fått verktyg som förenklar modellerandet och textureringen. Det är kul att följa er som går i bräshen för allt detta nya! Jag är övertygad om att det kommer program som kan konvertera dessa underbara modeller till ett format som man kan exportera till simulatorer utan att få en "polygoninfarkt".

Lycka till
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-22, 18:24   #3
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

marcus... nu var ju inte heller avsikten ens från början att bygga för någon tågsim, även om ambitionen från start var att bygga bara exteriört

artifakterna härstammar från konverteringen, inte från sketchup, inte från blender eller max, och det problemet är densamma oavsett från vilket program man konverterar (artifakter alltså) möjligen dock att max är sämre på det, iaf den halvgamla version jag haft möjlighet testa mot..

sketchup är däremot totalt överlägset mycket snabbar att bygga i en max eller blender för det allra mesta

självklart bumbmappar jag istället nitar om det ska till tågsimkonvertering..!! det var ju det jag sa nyss eller? men att bumpmappa nitar för ett projekt som har till syfte att återskapa ett komplett verkligt lok.. fullständigt horribelt otänkbart! nitar bestämmer oftast var en annan del ska sitta, utan nitar... nä går inte (kanske syns på vissa bilder att jag bara markerat var nithålen är.. än så länge)
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-22, 18:30   #4
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
det har hänt mycket sen din BJ C3! Vi har fått verktyg som förenklar modellerandet och textureringen. Det är kul att följa er som går i bräshen för allt detta nya! Jag är övertygad om att det kommer program som kan konvertera dessa underbara modeller till ett format som man kan exportera till simulatorer utan att få en "polygoninfarkt".

Lycka till
ja usch ja.. gamla gmax var ett helvete på det där med texturering, har lekt med detta i blender och det är helt underbart jämfört

infarkt behöver ingen oroa sig för, skulle inte komma på tanken göra en modell till en sim som är *för* avancerad.. men har inte heller påstått att de lok jag visar här skulle bli till en sim.. inte så som de ter sig just nu i vart fall
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 04:18   #5
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

inte hunnit med bygga mycket idag, rensat upp lite detaljer på ångloket mest och gjort en smidigare struktur på en del föremål mm i väntan på att min fotograf ska ordna fler foton

även fixat till några plåtar utanpå trästommen till hytten på Ua (bilden) de ska senare få en fin kurvning vid taket också, hål för lyktor och resten av fönstrena.. sen en till bild på Sb (gammal bild, liksom alla jag ännu visat på ångloket)

asså jag tycker den ursprungliga skorstenen är snyggare.. ska nog göra klart den senare

http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1377223718
http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1377223718
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2013-11-03 klockan 01:26.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 11:43   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 858
Standard

Väldig skickligt!
Om du levererar till RW så är detta svenska Sb ångloket den första till RailWorks.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009