![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Riktigt, riktigt snyggt, vovven!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Håller med! Snyggt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Vid närmare granskning av S1-an så upptäcktes att förarens/eldarens fönster framåt
hamnat för långt ned. Har nu flyttat upp dem omkring 10 cm. Se bild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
S1 1922 snart leveransklart:
S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953. NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. Ludvika med Västerås området tilldelades 4 stycken S1 lok: 1922, 1924, 1926 och 1927 för att sättas in i person trafik och då främst kring Ludvika. Norrland fick 7 stycken S1 lok (1919,1920,1921,1923,1925,1928 och 1929) för trafiken på bl.a Inlandsbanan, men även i trakterna av Bollnäs och Örnsköldsvik. S1 1922 var under sin driftstid stationerad inom Ludvika trafik distrikt och slopades 1973. Skrotades i Kalmar 1974. Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916 (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928 (England) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Fint vovven!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tjuusigt vovven
![]() Tycker att buffertarna ser lite grov ut, men dom kanske såg ut så där........??? Jocke: Om hjulringarna var blank eller inte, berode nog mest på hur mycket tid det fanns till att polera dom.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-06-19 klockan 12:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Hej!
Tjusigt lok! Angående hjulen och buffertarna så ser det ut enligt bilder. http://www.anglok.se/Fordon%20hos%20SAS/S1%201921.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men istället för S1 1922, så är bilden på S1 1923.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jag har använt ett foto på hjul för att färgsätta hjulen.
Det blev dock av nån anledning ljusare i Trainz när jag testade loket och även jag tyckte det blev för ljust. Det är dock inget problem att mörka bilden, vilket jag redan gjort. Alltså det ni ser i mitt förra inlägg är en gammal bild och jag har inte orkat producera nyare bild ännu. Bifogar en leveransbild av S1 1910 (Från Samlingsportalen) där ni kan se att hjulen var blankpolerade! Kolla även Bengans bild. Vad gäller buffert omfånget så är det bara att hålla med Ekankal, så ändring kommer att ske. |
![]() |
![]() |