Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2013, 05:09 PM   #76
ekankal
Veteran
 
Join Date: Jun 2008
Location: Sundsvall
Posts: 4,080
Default

Även om inte smalspår står högst upp på min lista, men man får väl hjälpa till att påpeka fel oxå hoppas jag, eller sånt som ser konstigt ut, till exempel blå handtag på dörren ska det väl inte vara, som dom är på bilden inifrån hytten????

Annars är det snyggt jobbat som vanligt .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 06:35 PM   #77
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by ekankal View Post
Även om inte smalspår står högst upp på min lista, men man får väl hjälpa till att påpeka fel oxå hoppas jag, eller sånt som ser konstigt ut, till exempel blå handtag på dörren ska det väl inte vara, som dom är på bilden inifrån hytten????

Annars är det snyggt jobbat som vanligt .
Skulle vara "stålglans" men det blev visst "blånerat"

Annars stora problem att göra dörrarna animerade innifrån hytten därför att Trainz renderar hyttdetaljer olika från loket så det ser för djvlgt ut på natten utifrån. Hittar jag ingen lösning får väl dörrarna förbli stängda, i evighet, Amen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 07:04 PM   #78
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by legotrainzman View Post
Jag finner inga ord Du gör ett galet bra arbete och det blir bara mer och mer realistiskt. Men skulle det gå att göra något liknande med vindskydden som du gjorde med dörren. Att om man vinklar dom så synns det utifrån också. Skulle det också gå att få en "kamera" som hänger lite utanför fönstert så att man kan "luta sig ut"

Ps. Har du bestämt vilken kaffesort det ska vara i hytten än Ds
Hade tankar på att göra vindskydden animerade men det hänger sig just nu på Trainz inkonsekventa rendering av hytt kontra lok (se föregående post). Eftersom yttertexturerna är "ambient" dvs beror på var solen står medan hyttens texturer inte är det blir allt åt hvte utom en viss tid på dygnet

Just nu lutar det mest åt Zoega Mörkrost
Attached Images
File Type: jpg lan_20130606_0000.jpg (104.1 KB, 107 views)
File Type: jpg lan_20130606_0001.jpg (101.9 KB, 106 views)
File Type: jpg lan_20130606_0002.jpg (87.7 KB, 105 views)
File Type: jpg lan_20130606_0003.jpg (63.1 KB, 107 views)
File Type: jpg lan_20130606_0004.jpg (46.6 KB, 107 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 12:06 AM   #79
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Lightbulb Nya grepp ...

... nu ligger dörrar och öppningsbara fönster i loket och inte i hytten.
Men det krävde lite utbyggnad av Svenolovs skript för att få med allt.
Vad som återstår är att skripta samman dom med hyttskriptet men det får vänta tills Svenolov får tid och lust.
Nu är animation-loop-speed satt till 0.1 så man ser att det rör sig. Sätter man dom till 0 så förblir de stängda tills ett nytt hyttskript ser dagens ljus.
Den dagen den "glädjen"

Attached Images
File Type: jpg lan_20130606_0000.jpg (109.9 KB, 100 views)
File Type: jpg lan_20130606_0001.jpg (45.9 KB, 98 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 12:11 AM   #80
Jockes
Medlem
 
Join Date: Feb 2009
Location: Västerås
Posts: 1,926
Default

Snyggt! Men kommer det inte lagga en del om "körhytten" syns även i landskapsvy? för den ligger väl på rätt mycket polygoner troligen va? Dock så tycker jag dörren ser hyfsad ut, men hur välbehövligt är det? Spegeln är dock rätt viktig om jag får säga det själv! Är ju en liten kul grej att kunna fälla ut spegeln i rätt körriktning, som gör så det ser riktigt verkligt ut. Finns det ingen möjlighet för spegling bakåt i dessa speglar också, eller är det omöjligt i Trainz?

Spånar vidare,
//Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 12:38 AM   #81
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Speglar ??? Fälla ut ??? ...

... vet inte vad du dillar om!!!

Men däremot bifogar jag några bilder som visar hur effektivt användande av texturegroups och val i propertyrutan kan göra för "den kulturella mångfalden". Man kan säkert skapa 100-tals olika individer av samma lok på detta sätt

"Laggar" gör det inte för både hytt och lok är byggda så att onödigheter undviks
Attached Images
File Type: jpg lan_20130606_0000.jpg (87.3 KB, 113 views)
File Type: jpg lan_20130606_0001.jpg (115.1 KB, 113 views)
File Type: jpg lan_20130606_0002.jpg (64.8 KB, 116 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 02:10 PM   #82
Jockes
Medlem
 
Join Date: Feb 2009
Location: Västerås
Posts: 1,926
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
... vet inte vad du dillar om!!!

Men däremot bifogar jag några bilder som visar hur effektivt användande av texturegroups och val i propertyrutan kan göra för "den kulturella mångfalden". Man kan säkert skapa 100-tals olika individer av samma lok på detta sätt

"Laggar" gör det inte för både hytt och lok är byggda så att onödigheter undviks
Jahaaa!!! Loket har ju inga speglar. Woops, mitt fel, man ser dåligt på mobilen. Glöm allt jag sa, utom det att det ser skitsnyggt ut! För det gör det. Alltid, från din sida Lennart. Funderar vidare på om det kan vara något kul som skulle kunna behövas, och möjligen är möjligt också i Trainz!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 03:03 PM   #83
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by Jockes View Post
Jahaaa!!! Loket har ju inga speglar. Woops, mitt fel, man ser dåligt på mobilen. Glöm allt jag sa, utom det att det ser skitsnyggt ut! För det gör det. Alltid, från din sida Lennart. Funderar vidare på om det kan vara något kul som skulle kunna behövas, och möjligen är möjligt också i Trainz!
Ha, misstänkte väl att du hade förväxlat vindskydden med speglar! Men nu har jag miXtrat med Svenolovs STLMotorVehicle.gs så att även vindskydden kan animeras.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 09:52 PM   #84
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Sportmodellen ...

med sina "panoramarutor" och mjukt rundade front och hytt börjar ta förm den med Det blir 4 varianter i texturegroupen, den senaste är 403 som väl tillbringade sina sista "urblekta" dagar i Vimmerby
Attached Images
File Type: jpg lan_20130607_0000.jpg (193.2 KB, 93 views)
File Type: jpg lan_20130607_0001.jpg (167.3 KB, 92 views)
File Type: jpg lan_20130607_0002.jpg (136.2 KB, 92 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 11:48 PM   #85
wars786
Medlem
 
Join Date: Jul 2011
Location: Sverige/Dalarna/Borlänge
Posts: 69
Default

Grymt snyggt jobb du gör Lan
Önskar den till Rw också
wars786 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 11:56 PM   #86
legotrainzman
Medlem
 
Join Date: Apr 2012
Location: Vimmerby
Posts: 333
Smile

Quote:
Originally Posted by lan View Post
med sina "panoramarutor" och mjukt rundade front och hytt börjar ta förm den med Det blir 4 varianter i texturegroupen, den senaste är 403 som väl tillbringade sina sista "urblekta" dagar i Vimmerby
Jasså, TJF har återuppbyggt Vimmerby-Spångenäs nu när jag är borta
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 10:42 PM   #87
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Sista bulten i Texturegroupen blir ...

SL 9701 efter den senaste ommålningen:
Attached Images
File Type: jpg lan_20130608_0001.jpg (173.6 KB, 74 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 10:52 PM   #88
rely
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stockholm
Posts: 1,063
Default

Oerhört snyggt och bra jobbat lan! Nu har du väl snart en textur till varje Z4p som någonsin har funnits?
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 12:48 AM   #89
steffe80
Medlem
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 83
Default

Otroligt snygga lok Lan
Blir alltid lika hänförd av dina skapelser, det är alltid lika kul att se din känsla för detaljer.

Bara en fråga.
Hade inte 9702 topplykta?

Det är en petitess och av ren nyfikenhet som jag frågar, och för att kolla mitt minne
Det var ett tag sen jag jobbade på roslagsbanan nu.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 09:15 AM   #90
gp3119
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Örtofta
Posts: 371
Default

Jag vill bara fråga om multi-kabeln. Från sport modellen kan man köra multade ihop. Med 318 eller? Så att den syns menar jag.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:05 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009