![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-04-19 klockan 11:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det fixade sig - men kräver en hel del pyssel.
Först installerade jag orienteringsskylten, därefter den undre skylten (med text), fäste den vid stolpen och drog ner den så långt som möjligt. Sedan den övre skylten och där börjar problemen. Skylten skall justeras till höjd. Då måste man vinkla spåret annars svarar inte den gula knappen. Nästa steg är att klicka fram skylten så att den ligger en bit från stolpen (de gula knapparna få inte gå in i varandra för så blir det ännu mer problem...). Nu får man chansa på höjden. Därefter gå ut ur konfigrutan, vinkla spåret till vågrätt läge, kolla skyltens höjd genom syftning, justera höjden och eventuellt göra om operationen till dess rätt höjd är nådd och skylten kan skjutas in. Lätt som en plätt? Tjaa - om det inte är därför att jag har tre cab-banor (olika versioner) plus två andra banor som skall utrustas med orienteringsskylten - 100-120 stolpar! Frågan är om det är värt att lägga krut på att strömlinjeforma stolpen. Finns det fler än jag som använder den...? En viktigare betatest kommer senare; nämligen när banan skall överföras via nätet till annan användare. Då får det inte bli som med de gamla signalerna; de som bara går upp i rök. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Gör nu inte för mycket jobb innan den nya versionen är släppt, men experimentera mycket, det ger rutin! Våra tavlor går alltså ner i "rök", om man säger så ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ny version av STL 3.1 Allmänt finns nu i Download!
Det innehåller den "nya" monteringslinjalen som jag kortfattat beskriver här: Detta verktyg är "Surveyor only" så ni kan placera ut hur många ni vill, de stör inte i körläget. De är väldigt bra att ha när man justerar in tavlor och tilläggstavlor men är ochså bra att justera pantografhöjd på lok och kontaktledningens zickzack-spel (+/- 300 mm). 1. De gula markeringarna är de olika standardhöjderna för våra tavlor. 2. Den blå markeringen är standard kontaktledningshöjd (6,0 m) 3. De röda markeringarna är zickzack-spelet för kontaktledningen. Experimentera med detta verktyg så upptäcker ni hur användbart det kan vara!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har installerat beta 2-paketet. Resultat: Samtliga moderna hastighetsstolpar i TRS 2012 gick upp i rök. Har återställts.
Min lilla följetong om orienteringsskyltens tilläggstavlor har löst på ett enkelt sätt: Gör så här så behöver inte Svenolov svettas över ett script: Ställ i orienteringsstolpen på 2 meter: Ställ in tavla 1 (Infotavla 510 X 481) till höjd 1,4 meter. Ställ in tavla 2 till 1,1 meter. Skriv in, dra sedan tavlorna på plats. Sammanfattning: en enkel och snabb operation. Bjuder på den. En möjlig förbättring kan vara att lägga in texten ovan i stolpens konfig-ruta. Nisse P S Lans tumstock behövs inte. D S |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nä då, den är bara till för dom som inte kör "trial-and-error"-metoden!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Nu är jag här igen...
![]() tavlornas placering är lite störande, för förut var det bara att dra dem till en stolpe så passade dem perfekt, nu måste man gå in och ändra dem med Fram/bak. Tycker även att vissa tavlor har fått andra färger (tror det var tilläggstavla 510mmx510mm) än var orienteringstavlan hade. Det går inte att flytta en siganlpilstavla lika långt i sidled som en U-tavla. Gula U-tavlor finns inte när jag kollar på JTF'en som finns på tydal.nu ![]() Annars kan jag inte komma på något mer från mitt test igår! (Kör just nu "Updating Trainz asset database", får se om den bara behövs göras en gång, tidigare har jag inte kunnat starta Trainz med snabbknappen, har behövt starta via Content Manager då UTAD bara körts om och om och om igen...)
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jag har satt standardhöjd på alla I-tavlor till 3.1 m vilket nog är för högt!? En tavla får väl aldrig skymma en bakomvarande signal (som har standardhöjd 3.1 m). Nisses 2.0 m tror jag är något för lågt? Jag har en idé om att sätta standardhöjd för alla fristående tavlor till 2.4 m och för tilläggstavlorna till 1.8 m för att slippa justeringar i insättningsläget. Ytterligare tillägsstavlor får ju sänkas i steg för att ansluta rätt! Kan någon bekräfta om detta skulle vara OK eller om andra standardhöjder skall sättas ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av svenolov den 2013-04-24 klockan 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Två meter är för lågt. Tänkte föreslå 2,4 meter och tilläggstavla 1,8 meter plus möjlighet till fritt val för tavla 2.
Vi är överens LAn!!! Nisse |
![]() |
![]() |