Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-11, 17:30   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Bra Nisse ...

det går att fixa! Större och ljusare text, fetare typsnitt, mörkare blå färg.

Noterat!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 18:14   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ta det lugnt LAn, det kommer dessvärre mer här under.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 18:16   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har tittat lite närmare på äldre lutningsstolpar - men blir inte glad, tyvärr.

Först och främst: det här handlar om komplicerade signal - Thomas N:s ursprungliga signaler (moderna och äldre) bostad av 28 cdp-filer. Det ger en bild av vad Svenolov och LAn gett sig i kast med.

Problemet, som jag ser det, är hanteringen av upp- och ner-pilar - inte bara av scriptets hantering utan även den egna. Det är lätt att gå vilse, det är lätt att det blir fel. Det tar tid, med åtföljande huvudvärk, att lägga ut en stolpe.

Problemet ligger i hanteringen av pilar och så kallade dolda texter. Thomas/Ekan går rakt på; skriv in promilletal och meter. Pilar upp och ned är ett tillval.

Detta kräver, gissar jag, komplicerad script vilket är väl mycket begärt.. Kanske en tänkbar åtgärd tills vidare är att ta bort pilarna. Om en vinge visar 15 grader uppåt behöver man väl inte ha pilar som visar upp.

Trots min dåliga syn - ögonoperation om 14 dagar, hurra! - ser jag lätt skillnaden mellan 0 och 15 grader.

Så mitt förslag: Ta bort pilarna så kommer den äldre lutningsstolpen inte se ut som i de bifogade bilderna av fram- och baksida.

Svenolov: Har jag gått vilse i konfigrutan så är det inte mitt fel.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baksida.jpg (129.3 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg Framsida.jpg (142.0 KB, 123 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 20:48   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej! titta på den här bilden så ser ni några fel.

1. elspärrstavlan (Alla tavlor) måste kunna höjas till bryggans höjd.

2. det måste också finnas stolpar för bryggor, inte bara för maken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg namnlös.jpg (232.5 KB, 124 visningar)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-12, 06:57   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! titta på den här bilden så ser ni några fel.

1. elspärrstavlan (Alla tavlor) måste kunna höjas till bryggans höjd.

2. det måste också finnas stolpar för bryggor, inte bara för maken.
Det är riktigt Robert. Målet för oss har varit att man ska behöva justera så lite som möjligt. Hellst ingenting alls.

1. När man placerar ut ett objekt så roterar man det (vid behov) och skjuter det på plats (med hjälp av MM) på vanligt vis.
2. Sen öppnar man propertyrutan och väljer monteringstyp. Då ska objektet hamna på den standardhöjden som utgångsläge och till vänster om spåret. Förhoppningsvis så ska det räcka. Sen går det att göra extra justeringar, höger sida om spåret, avstånd från spårmitt, justering i höjdled och justering i djupled om objektet med precition ska ansluta till ett annat objekt. OBS att justering i djupled (utefter spåret) ska i första hand göras på vanligt vis.

Ovanstående är grundtanken. Men det är lätt att missa alla detaljer för dom enskilda objekten (många är dom). Men det fixar vi tillsammans bara ni inte tröttnar, utan rapporterar allt ni ser är fel.

Åter igen så tackar vi för att ni hittar fel.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-12, 09:49   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nisse ?

Nils,
jag försökte skicka ett mejl till den mejladress jag har på dig, men den fanns inte kvar !?

Kan du skicka mig din nya adress om du har någon !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-12, 06:04   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har tittat lite närmare på äldre lutningsstolpar - men blir inte glad, tyvärr.

......

Problemet ligger i hanteringen av pilar och så kallade dolda texter. Thomas/Ekan går rakt på; skriv in promilletal och meter. Pilar upp och ned är ett tillval.

Detta kräver, gissar jag, komplicerad script vilket är väl mycket begärt.. Kanske en tänkbar åtgärd tills vidare är att ta bort pilarna. Om en vinge visar 15 grader uppåt behöver man väl inte ha pilar som visar upp.

Trots min dåliga syn - ögonoperation om 14 dagar, hurra! - ser jag lätt skillnaden mellan 0 och 15 grader.

Så mitt förslag: Ta bort pilarna så kommer den äldre lutningsstolpen inte se ut som i de bifogade bilderna av fram- och baksida.

Svenolov: Har jag gått vilse i konfigrutan så är det inte mitt fel.

Nisse
Nisse, tack för påpekandet. Det är lätt att gå vilse när det rör sig om så många objekt, även för oss. Det finns fortfarande en del kvar att fixa på vissa enskilda objekt. Och att hitta dom felen är själva syftet med denna beta test. Tack alla som rapporterar in fel.

En gammal textur grupp för den äldre lutningstavlan har bifogats av misstag. Du kan ladda hem den riktiga textur gruppen här! Lutningstavla äldre texure group. Och du har helt rätt, H, pilar upp/ner ska bara kunna visas på horisontell vinge (vilket ordnas med rätt textur grupp).

Så här använder du lutningstavlan (dom två första kolumnerna i propertyrutan). På första raden ställer du vinkeln (upp/ner) på vingarna. Sen är det bara att fylla i lutning i promille och distans i meter. Om vänstra vingen är horisontell kan du inte skriva in promille utan bara välja H eller pilar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-04-12 klockan 06:18.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-12, 11:18   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Nisse, tack för påpekandet. Det är lätt att gå vilse när det rör sig om så många objekt, även för oss. Det finns fortfarande en del kvar att fixa på vissa enskilda objekt. Och att hitta dom felen är själva syftet med denna beta test. Tack alla som rapporterar in fel.

En gammal textur grupp för den äldre lutningstavlan har bifogats av misstag. Du kan ladda hem den riktiga textur gruppen här! Lutningstavla äldre texure group. Och du har helt rätt, H, pilar upp/ner ska bara kunna visas på horisontell vinge (vilket ordnas med rätt textur grupp).

Så här använder du lutningstavlan (dom två första kolumnerna i propertyrutan). På första raden ställer du vinkeln (upp/ner) på vingarna. Sen är det bara att fylla i lutning i promille och distans i meter. Om vänstra vingen är horisontell kan du inte skriva in promille utan bara välja H eller pilar.
Ingen liten skillnad - stor skillnad! Och nu; 0 = H

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009