![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... mitt i den häftiga överföringsvagnsdebatten, som är mycket intressant, men just nu ligger på is hos mig, så vidareutvecklar jag Tp (och parallellt T23) för att få dom så bra jag förmår. Ekan kommer att ta över T23 alltefter vi får till den som vi vill ha den. Men Tp försöker jag bygga på och utveckla allteftersom tips och förslag inkommer! Senast justerat boggin så att motvevar och annat stämmer. Skuggan från gångbordet är vidareutvecklad och loket har justerats en hel del, mycket tack vare relys engagemang och goda påpek ! Men mycket texturfixande återstår ännu !
Några bilder på det nämnda:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Mycket snyggt Lennart! Det ser riktigt bra ut (för själv har jag aldrig sett något sådant lok i verkligheten
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Mycket fint Lan och Bengan.
1. Vart hittar jag överföringsvagnarna? 2. Bengan jag gillar faktiskt din överförings ramp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....0&postcount=30 Punkt 2. Tack, men tyvärr så är det inte min. Du finner den, tillsammans med dom andra grejerna på DLS.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... finns här en riktig guldgruva till bilder av Krister Persson:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=118626 Sist i posten finns länkar till alla Kristers bilder (de äro legio!)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... ger mig lov att ladda upp två av hans bilder på Tp-hytten. Och nu behöver jag hjälp av ER som vet något om reglagen, instrumenten, knapparna och vad det står på skyltarna!
Det är två bilder med röda siffror på: 1. Tp Reglage (referera till TPR) 2. TP Instrument (referera till TPI) Jag skall lägga upp detta på JHF också, så kanske jag kan bygga en riktig Tp-hytt, men det beror på vad jag kan få reda på !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Nr1: Dibroventilen, måste hållas nedtryckt för att fungera, förs framåt för att få loket att köra. Förs dibroventilen tillbaka så fungerar den som lokbroms. Nr3: Tyfon Nr4:Hydralväxel, måste läggas i för att loket ska gå att köra, man slänger ur hydralväxeln när loket står stilla. Nr5:Körriktningsväljare Nr6: vill minnas att det är ett Motorstopp, motorn går även att stoppa via ett stopdon som hänger vid svänghjulet. Bild Nr 2: Nr1-4: Kranar för manövrering av vindrutetorkare. Nr 5: Vill minnas att det ska vara instrument för batterispänningen. Nr6: mätare för huvudbehållare. Nr7: Huvudledningstryck Nr8: Kan vara smörjoljetryck? Osäker dock. Nr10: knapp för taklampa Nr11: tror den är för belysning inne i motorrummen i A och B huv, kan var fel dock. Nr12: Knapp för kompressor, används för att ladda startluft till lufttankarna i B huven när dessa är öppna. Nr13: tror det ska vara bränslepumpen. Nr16: Hastighetsmätare. Nr19-22: Knappar för att kontrollera ljusbilden på loket (Kommer inte ihåg i exakt vilken ordning men har snart bilder på det för egen del) Värt att tänka på är att A och B panel skiljer sig, har olika mätare och på B panelen finns en strömställare som måste slås om före loket ska startas för att batteriet ska ge spänning. Har tagit med det på bilderna som jag kommer ihåg som man oftast kollar på vid bruk av T23:an, om du undrar något om uppstart eller olika system i loken så hör av dig via PM, har arbetat en hel del med T23 så har rätt bra koll på hur loken fungerar. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2013-04-04 klockan 00:55. |
|
![]() |
![]() |