Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-19, 22:27   #1
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Är det samma på alla Y1or?
Föraren åker i fel ände på alla så vitt jag kunde se. Vad gäller pådragsreglaget så funkar det bra för de flesta av Y1-orna. Det som krånglar tex på Inlandsbanan(och några till) har att göra med Regulator kontrollen för expert läget är definerad. Det ska troligtvis inte vara en "notched control" och/eller inte ha egenskapen "rest in notched poition" som gör att den antingen är 1 eller 0 och inte kan ha något av värdena mellan.
Kod:
<cControlContainerBlueprint-cControlValue d:id="48330464">
		<ControlName d:type="cDeltaString">Regulator</ControlName>
		<DefaultValue d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000000000" d:precision="string">0</DefaultValue>
		<MinimumValue d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000000000" d:precision="string">0</MinimumValue>
		<MaximumValue d:type="sFloat32" d:alt_encoding="000000000000F03F" d:precision="string">1</MaximumValue>
		<BriefDescription d:type="cDeltaString">Throttle</BriefDescription>
		<DetailedDescription d:type="cDeltaString">Throttle</DetailedDescription>
		<ApplyToConsist d:type="cDeltaString">eTrue</ApplyToConsist>
		<HUDControlID d:type="sUInt32">0</HUDControlID>
		<InterfaceElements>
			<cControlContainerBlueprint-cInteriorNotchedLever d:id="48332896">
			        <ElementName d:type="cDeltaString">Regulator</ElementName>
				<DifficultyType d:type="cDeltaString">Intermediate</DifficultyType>
				<PickTransformName d:type="cDeltaString">throttle</PickTransformName>
				<MovementType d:type="cDeltaString">MoveUpDown</MovementType>
				<AnalogInputSensitivity d:type="sFloat32" d:alt_encoding="000000000000F03F" d:precision="string">1</AnalogInputSensitivity>
				<DigitalInputSensitivity d:type="sFloat32" d:alt_encoding="000000000000F03F" d:precision="string">1</DigitalInputSensitivity>
				<AnimationName d:type="cDeltaString">AndreasHoff\Y1_V2\RailVehicles\Diesel\Y1_1285\CabView\throttle</AnimationName>
				<OutputInterface d:type="cDeltaString">eCab</OutputInterface>
			    <RestInNotchedPosition d:type="cDeltaString">eTrue</RestInNotchedPosition>
				<NumberOfNotches d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000000040" d:precision="string">2</NumberOfNotches>
			</cControlContainerBlueprint-cInteriorNotchedLever>
		</InterfaceElements>
	</cControlContainerBlueprint-cControlValue>
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.

Senast redigerad av Mawkish den 2013-03-19 klockan 22:28.
Mawkish besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 23:38   #2
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Tackar Mawkish!
Ska fixa det.

Föraren får jag se hur det blir med, har ingen aning om vilken rad i blueprinten som roterar föraren.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 00:18   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Tackar Mawkish!
Ska fixa det.

Föraren får jag se hur det blir med, har ingen aning om vilken rad i blueprinten som roterar föraren.
Det löser sig nog med föraren, huvudsaken är ju att lamporna lyser åt rätt håll.

Jo, jag tänkte fråga dig om du möjligen kunde göra i alla fall Länstågens textur lite större, så att texten på motorvagnen inte blir så suddig på nära håll.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 00:30   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Tackar Mawkish!
Ska fixa det.

Föraren får jag se hur det blir med, har ingen aning om vilken rad i blueprinten som roterar föraren.
Inga problem Tyvärr har dom ju inte lagt till något i blueprinteditorn för att ändra vinklar på saker och ting så om du vill fixa det så får du manuellt(notepad++ är en utmärkt texteditor) ändra i dina blueprint xml-filer, spara och exportera igen. Vad som ska ändras för att rotera föraren 180 grader är markerat med fet text nedan.

Kod:
<cEntityContainerBlueprint-sChild d:id="48122848">
	<ChildName d:type="cDeltaString">Driver</ChildName>
	<BlueprintID>
		<iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
			<BlueprintSetID>
				<iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
					<Provider d:type="cDeltaString">Kuju</Provider>
					<Product d:type="cDeltaString">RailSimulator</Product>
				</iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
			</BlueprintSetID>
			<BlueprintID d:type="cDeltaString">Scenery\Characters\TrainDriver00_01.xml</BlueprintID>
		</iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
	</BlueprintID>
	<Matrix>
		<cHcRMatrix4x4>
			<Element>
				<e d:type="sFloat32">-1.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">1.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">-1.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.000000</e>
				<e d:type="sFloat32">0.800000</e>
				<e d:type="sFloat32">1.450500</e>
				<e d:type="sFloat32">-11.300000</e>
				<e d:type="sFloat32">1.000000</e>
			</Element>
		</cHcRMatrix4x4>
	</Matrix>
	<ParentNodeName d:type="cDeltaString"></ParentNodeName>
</cEntityContainerBlueprint-sChild>
dvs från 1 till -1 på de två platserna. Du kommer väl även att behöva flytta föraren i x y z led när du väl roterat 180 eftersom han blir spegelvänd så att säga men kan du ju enkelt ändra med blueprinteditorn sedan.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 00:12   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hallå
Detta verkar ju bli bra.
Frågan man ställer sig. Kan man gå in i "någon fil" till andra "besvärliga lok" och få dom lite mer medgörliga att starta.
Eller är det bara 3D-byggaren som kan göra detta?

I första hand så funderar jag på om man kan "låna" den filen det gäller från något annat lok och byta ut den krångliga filen.
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2013-03-20 klockan 00:15.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009