Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-07, 19:06   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard Bengans blandat från SketchUp

Öppnar upp en ny tråd, för eventuella frågor angående SketchUp-modellerna. Så slipper vi fylla upp dom i Downloads-trådarna med en massa onödiga inlägg.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-07, 20:07   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Fortsätter med några tester. Denna gång med en Chevrolet Bel Air 1956. Testerna består bland annat utav. Hur mycket jag vågar krympa ner texturerna, utan att objekten påverkas allt för mycket. Nästan 2MB för en bil och då har jag halverat texturerna. Undra om man vågar sig på en halvering till, utan att förstöra bilen.

Vad tycker ni?
Det där tror jag nog att du ser själv, alltså hur långt du kan gå utan att "fördärva" objekten.

Sen säger jag som jag alltid har sagt, så länge man inte ska göra en "skog" av objekten, utan bara placera ut dom i ental (eller kanske några stycken), så är det nog inga större problem med dagens datorer att hantera objekten.

Jag har till och med installerat TS2012 på min gammla reservdator (bara för att testa), och mina rutter med alla dessa mängder med objekt på, flyter på utan problem, så några bilar extra på ett par MB här å där, gör nog ingen större skillnad på prestandan .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-07, 21:56   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jaha ...

... så kom "Ketchupen" på tapeten igen ! Det är inte texturerna som är problemet med det "Ruby TMX" producerar !!! Det mesta av dessa bilar har ingen textur (s.k. m.notex). De texturer som finns kan krympas ner ordentligt för dom är på små detaljer som strålkastare och emblem m.m. Men vad hjälper det när själva meshen är på över 20 000 polygoner!!!

Men visst är det snygga bilar och, som Ekan säger, en och annan kan man kosta på sig.

Det finns metoder att krympa mesherna och måla om bilarna, men det är otroligt mycket jobb! I ett byggprogram kan man göra mycket men att exportera allt till Trainz är inte lika lätt

Heinz då!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pack1.jpg (53.4 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg pack2.jpg (46.7 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg pack3.jpg (48.2 KB, 183 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-03-07 klockan 22:29.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 16:18   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... så kom "Ketchupen" på tapeten igen ! Det är inte texturerna som är problemet med det "Ruby TMX" producerar !!! Det mesta av dessa bilar har ingen textur (s.k. m.notex). De texturer som finns kan krympas ner ordentligt för dom är på små detaljer som strålkastare och emblem m.m. Men vad hjälper det när själva meshen är på över 20 000 polygoner!!!

Men visst är det snygga bilar och, som Ekan säger, en och annan kan man kosta på sig.

Det finns metoder att krympa mesherna och måla om bilarna, men det är otroligt mycket jobb! I ett byggprogram kan man göra mycket men att exportera allt till Trainz är inte lika lätt

Heinz då!
Du har helt rätt, Lennart.

Som jag skrev, så är man lite ringrostig angående SketchUp. Gick så fint i början och det enda man tänkte på, var just storleken på texturerna. Sen sprang jag på pumpen, med några riktiga värstingbilar, där varningen kom för mer än 25 000 poly. Dom kärrorna var det bara att lägga åt sidan och strunta helt i, men dom föregående klarade väl precis gränsen, så att ingen varning kom. Dom ligger nog runt 20-25 000 poly, lite väl häftigt för en ynka liten bil.

Kunde inte låta bli, att föra över Saab J32 Lansen till Trainz iallafall. Hon ligger över 25 000 poly och stämmer inte heller i skalan (alldeles för liten). Slänger upp henne här i tråden, med en stor VARNING för henne, om någon skulle vara intresserad iallafall.

Får väl ta och inrikta mig på diverse byggnader istället, där polyantalet inte drar iväg allt för mycket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg thumbnail.jpg (97.2 KB, 170 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Saab J32 Lansen.cdp (979.0 KB, 53 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 16:34   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ja du Bengan ...

"polygonerna i taket" kan man säga. Det retliga är att det går att krympa mesherna väldigt mycket i ett byggprogram, Packarden du ser på mina bilder är "krympt" till ca. 10000 polys och de går säkert att krympa mycket mer! Ett annat problem är m.notex materialen som jag inte kan exportera till Trainz. Men det kanske är lika bra det för "ommålningar" går endast att göra i ett byggprogram, så det skulle inte ge dig nåt.

Vid tillfälle skall jag kolla vad man kan krympa Packarden till, och hur man exporterar material.m.notex till Trainz.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 19:05   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Bengan ...

... hade du inte börjat "skvätta Ketchup" igen hade jag aldrig kommit på hur man "målar" med material.m.notex!!!

Det är helt otroligt vad man kan åstadkomma utan en enda textur, och slippa UWV-akrobatik! Det går på NOLL-tid att måla om en modell och snyggt blir det också.

Denna teknik fungerar i max och med stor säkerhet i gmax. I Blender lär det också fungera!!! Hurra!

Kolla bilden på Bengans Packard I TRAINZ ! Blev väl ganska läckert, eller hur?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130308_0001.jpg (138.0 KB, 161 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 19:40   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard ca. 5 min senare ...

är Packarden ommålad! Underbart!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130308_0000.jpg (135.0 KB, 159 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:12   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... hade du inte börjat "skvätta Ketchup" igen hade jag aldrig kommit på hur man "målar" med material.m.notex!!!

Det är helt otroligt vad man kan åstadkomma utan en enda textur, och slippa UWV-akrobatik! Det går på NOLL-tid att måla om en modell och snyggt blir det också.

Denna teknik fungerar i max och med stor säkerhet i gmax. I Blender lär det också fungera!!! Hurra!

Kolla bilden på Bengans Packard I TRAINZ ! Blev väl ganska läckert, eller hur?
Jaha du, Lennart.

För dig, så går allt på noll-tid. En annan har noll-koll och fattar ingenting av, vad notex är för någonting och hur du bär dig åt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:38   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Bengan ...

... jag förstår fuller väl att du inget fattar (knappt jag gör det själv) ...
men vi är så vana vid texturer på allting att vi har vägrat fatta att Auran här har uppfunnit ett underbart sätt att enkelt måla mesherna direkt i byggprogrammen, utan texturer och eländig UVW-mappning. Detta är en ny teknik som nog väldigt få fattat.

Ett försök till förklaring:

Normalt bygger man en mesh i byggprogrammen och sen lägger man på en textur och UVW-mappar den. Det nya sättet är att man bygger en mesh men gör den uppdelad i undermesher med olika färg som man färgsätter direkt i byggprogrammen och exporterar utan textur (=m.notex).

Det blev säkert inte mycket begripligare för dig som inte bygger i ett byggprogram, men det verkar fungera bra för enfärgade meshdelar.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:45   #10
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag tackar för alla bilar och hus! Mycket fina objekt som med all säkerhet kommer att hitta sig till olika platser längs min bana.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 01:59   #11
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Tackar och bugar för alla fina objekt. Dom kommer komma väl till användning.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 16:44   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard Ett litet tillägg angående texturerna.

Gäller samtliga objekt.

Ett litet tillägg angående texturerna. Alla texturer som har varit större än 512x512 pixel t.ex. 2048x1024 har jag krymt ner till 512x256. Så dom största texturerna ligger på högst 512x512 pixel. Många av dessa texturer, går att krympa ner både en och säkert två gånger. Men i nuläget så struntar jag i att krympa ner dom mer, då det tar för lång tid för mig att kolla om det blev bra eller inte och eventuellt göra om allting. Så om ni tycker att storleken på texturerna är allt för stora, så får ni själva krympa ner dom mer. Likaså med att förbättra texturerna, då jag själv tycker att många av taktexturerna skulle kunna förbättras. Själv tänker jag göra detta i ett senare skede och är i nuläget bara intresserad av att få in grejerna i Trainz.

Gäller samtliga objekt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 13:57   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

En ny cdp-fil för kvarnen i Strängnäs är nu uppladdad. Lennart har bantat ner kvarnen och tagit bort onödiga texturer.

Direktlänk till nedladdning av kvarnen.

http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...2&d=1363006328

Sidan med bild på kvarnen.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....8&postcount=18
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-03-11 klockan 13:59.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 16:12   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Tack för allt kul som du tar dej tid att leta upp, Bengan .
Önskar att man hade mer tid å tålamod själv att snoka efter sketchup-modeller, finns onekligen en hel del guldkorn att hämta där.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 16:57   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Om att banta "Ketchup"-modeller

Efter att ha experimenterat med Kaknästornet fick jag idén att ge mig på 30000-polygonaren Saab J32 Lansen. Modellen hade ett vingspann på 4 m - alltså ett modellplan. Texturerna var suddiga och oprecisa. Vad jag gjort är att förstora Lansen till sina rätta mått, komplettera och skärpa texturerna, göra landningställ och sänka modellen till marknivå, öppna cockpithuven, sätta motorn på tomgång m.m. Resultat ca. 7000 polys (problemet är alla runda former som flygplan har!)

Alltså en Lansen i högsta beredskap, endast piloten fattas. Sen är det bara att ge sig av upp i det blå och "skrämma skiten" ur den "lede fi".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009