![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
SJ drog igång en stor ombyggnadskampanj där loken förbereddes för det nya centralkopplet (det syns en öppning mitt på buffertbalken, ofta med några ribbor över). Hur det gick vet vi idag men rätt mycket pengar lades vid tiden på att förbereda för kopplet. ERTMS finns idag på Bottniabanan och även den nya delen av Haparandabanan har väl också systemet. Men kostnaden för att utrusta fordon är stor och det finns väldigt många mil järnväg att införa systemet på. Att ERTMS ska bli allmänt förekommande lär dröja, att få ett gemensamt signalsystem över hela Europa är ju inte så viktigt då det redan finns lok som klarar skillnaderna. Och operatörer som enbart kör inom ett lands gränser har ju ingen anledning att skynda på utvecklingen. 10 år tills det blir allmänt i Sverige, jag sticker ut hakan och påstår det kommer dröja klart längre än så. 20-30 år om det nu inte läggs ner pga. höga kostnader utan massiva fördelar jämfört med befintligt system. /æ |
|
![]() |
![]() |