Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-14, 02:59   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Lyckades ladda hem sm42 diselloket med script filen och däri finns lite intressanta saker i form av följande metoder för att reglera motorn och rök:

EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

Jag har inte testat dieselloket, eftersom det fattas en del Kuid-er och jag har en Internet förbindelse
som inte är den bästa. Tar LÅNG tid att ladda ned filer.

Dock testade jag ovan metoder på favorit HC bussen Yo1s:
Vid uppstart satte jag EnablePhysics() till FALSE och inget ljud hördes. Lustigt nog fick jag DCC reglaget fast jag
definierat CAB mode. Nåväl, DCC fungerade inte.

Ändrade sedan EnablePhysics() till TRUE och ljudet kom liksom CAB mode reglagen och jag kunde köra.

Ville sen stänga motorn igen:
Ljudet stängdes ej av!
DCC reglagen fanns kvar men kunde inte användas.

Rekin:
Har du samma symptom på din Polen bana som jag på HC bussen?

Jag funderar nu på att börja med en generell lösning och då använda HC Yo1s som test föremål.
Hinder??:
Är det OK att modifiera config filen och lägga till en script fil till HC-n?
Ser att följande personer står bakom utvecklingen av HC-n
- 3d model and texture by Anders Eriksson anders@NKlJ.se
- imported to trainz by Per Björn bear@ludd.ltu.se"

Sen om det fungerar OK sänder jag script filen till Sven-Olov.
=>
1. DCC/CAB mode på/av
2. Förare på/av
3. Rök på/av
4. Ljud???? Sven-Olov: Vet du om det finns nåt sätt??

Utestånde frågor:
1. Hur ALLTID kunna STÄNGA AV ljudet?
Verkligen störande att höra brummandet trots att man stängt av motorn

2. Har inte Yo1 nåt avgasrör och var sitter det i så fall?
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 09:28   #2
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

Vovven47, Jag får precis samma symptom.

Fungerar iofs finfint om man är ute efter lite "statister"


Mvh/Rekin
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 09:46   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Om ni är intresserade, så finns det ett lok som man kan starta och stanna motorn på i spelet och i serveyour. Om man vill motorn skall vara avstängd när man börjar i driver. Använder man "?" i serveyour.

Väl i driver kan man starta eller stanna motorn med hjälp "Ctrl och högerklick med Musen".
Det fungerar bra.

Det är förvisso ett USA lok. Men om det är funktionen ni vill ta en närmare koll på så kan det kanske vara intressant för er.

Ni hittar det hos www.jointedrail.com
titta under freeware/RBMN packs/locomotives.

Dock måste man vara registrerad för att kunna hämta hem deras freeware objekt
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 19:05   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rekin Visa inlägg
Vovven47, Jag får precis samma symptom.

Fungerar iofs finfint om man är ute efter lite "statister"


Mvh/Rekin
EnablePhysics(false) stänger av allt, även hytten så den metoden är inte att rekommendera om man vill starta upp inifrån hytten. Precis som Rekin säger, bra för "statister". Jag har emellertid använt den funktionen i STL's hyttskript, och det fungerar fint om man är medveten om vad som händer och att man parerar för det. Men det är väldigt omständigt att implementera det.

Jag har en annan lösning på gång när det gäller ljudet. Den blir mera generell och kan användas till alla lok, även om inte STL's hyttskript används. Fuktionen kommer att ligga i STL Trainz Monitor. Där skulle jag också vilja lägga "rök på/av". Det skulle vara perfekt.

vovven47, om du utreder punkt 1 tom 3, så ska jag försöka sticka emellan i mina övriga projekt och ta mig an punkt 4 på allvar.

Det ska bli intressant och se vilken lösning du har på punkt 3. Min lösning, just nu, kräver mera av användaren (lite skriptande).

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Lyckades ladda hem sm42 diselloket med script filen och däri finns lite intressanta saker i form av följande metoder för att reglera motorn och rök:

EnablePhysics(bool);

PostMessage(me,"pfx","+0",0.0);
PostMessage(me,"pfx","-0",0.5);

.....

Sen om det fungerar OK sänder jag script filen till Sven-Olov.
=>
1. DCC/CAB mode på/av
2. Förare på/av
3. Rök på/av
4. Ljud???? Sven-Olov: Vet du om det finns nåt sätt??

Utestånde frågor:
1. Hur ALLTID kunna STÄNGA AV ljudet?
Verkligen störande att höra brummandet trots att man stängt av motorn

.....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-14 klockan 19:18.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 02:43   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg engineSoundHC.jpg (259.2 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg enginesoundUP40.jpg (253.7 KB, 101 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 04:36   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bra research! Detta ger mig en vink om hur dom gjort. Jag ser att dom har samma grund ide' som jag har, den enda vettiga. Jag går vidare och utvecklar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Jag laddade ned det amerikanska dieselloket, men var tvungen att besöka ett Internet cafe på grund av filstorleken: 141 MB!!!
Fick igång loket och ljudet vid avstängning/start av motorn fungerade perfekt. Så vill man ju ha det.
Tyvärr var script koden lagrad i ett bibliotek, så jag kunde inte studera den.

Kollade då deras fil för ljud:
Se första bilden och det röd inrutade

Gjorde en jämförelse med HC-ns Auran ljud fil:
Se andra bild och röd inrutade.

Så den stora frågan är:
Hur aktivera dessa Wav filer vid start/stopp av motor?


Jag tar mig an punkterna 1-3 och skickar dem sedan till Sven-Olov

Min önskan med ljudet vore att vi kunde göra på samma sätt som den amerikanska lösningen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 03:12   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Lite bilder från det pågående arbetet:
1. HC-n nedsläckt
2. Ybo6 nedsläckt, men tyvärr med passagerare och förare kvar. Undersöker......
3. Ybo6 startar med rökplym under 7 sekunder. Fungerar men kanske justera röken lite??
Sen som grädde på moset vore ju ett trevligt start ljud till detta scenario. Jämför med amerikanska dieselloket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild21.jpg (112.6 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg bild23.jpg (196.7 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg bild24.jpg (161.7 KB, 80 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009