![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det är kanske inte många som observerat, men i det här lokert bjuder Vovven47 på en mycket stor - och efterlängdad - nyhet; att köra loket som en lokförare - från fönstret. Detta möjliggör en realistisk körning med en avsevärd förbättrad siktbarhet. Exempelvis kan informationsskyltar, lutningstavlor m m (med mera) läsas på det dubbla avståndet. Jag misstänker också att han minskat ner antalet kamerapositioner till ovan redovisade fyra. Detta innebär i så fall att man med ett enkelt knapptryck kan gå direkt från fönsterutsikt in i hytten för att exempelvis påbörja bromsning.
Jag har vid ett enda tillfälle råkat hamna i Vovvens nya kameraposition - förmodligen till följd av att det omöjliga i TRS kan vara möjligt. Den tremilaturen i ångloket var en körupplevelse utöver det vanliga. En stor fördel är också att man slipper den tidvis besvärliga röken. Normalt kör man ånglok i DCC-mode - d v s från HUD-rutan. I framtiden är det cab-läge som gäller. Det är det stora i Vovven47:s arbete i att göra ångloken verkliga. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Har experimenterat med blandat resultat:
Lägga in ljud vid aktiverande av diverse spakar fungerar. MEN: Generera RÖK går INTE i CABIN mode. Synd!!!! Har fått veta att RÖK generering endast går i "LOKBODY" mode. Om ni skulle vilja starta i "Lützen dimma" under Cabin mode så får ni gå via Browsern och bocka för "Cylinder utblåsning"innan ni startar loket....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Har nu lagt in hastighetsvisare liksom visare för pannans ångtryck i hytten för vardera förare resp. eldare.
Hastighetsvisaren är jag väldigt nöjd med, men ångtrycksvisaren får jag finjustera lite mer. Just nu har jag satt visaren till strax under 12 kp då mina ånglok vid uppstart är på gränsen till att "blåsa". Är OK. MEN:Aurans mjukvara uppdaterar ångtrycket varje 10-dels sekund => Går åt MYCKET PC kraft. Därför har jag som mål att minska detta till 1 gång/sek eller 1 gång varannan sek. Får se.......vilket jag väljer?? Är det nån som vet vad manickeln på tredje bilden har för funktion. Vore kul att kunna simulera denna funktion nån gång framöver! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Fantastiskt jobb, Vovven!
"Manicken" gissar jag är en snabbstängning av ventilstället. Drar man i spaken, så stängs ångan av till de olika ventiler som leder till vissla, värme osv. Behöver kunna ske snabbt om det blir ett brott så det börjar spruta ut ånga i hytten. Linan som är fäst i spaken leder till utsidan så att man kan aktivera stängningen även utifrån (då behöver i och för sig linan dras uppåt via en rulle i taket innan den går ut, för att få rätt vinkel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
A5 1545 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans.
Är verkligen gracila lok. Kolla bild 1 där måttet till pann centrum från marken är hela 299 cm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Super snyggt! Ser fram emot leveransen av detta lok!
![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |