Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-02, 23:32   #46
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... när man skall försöka få ordning på saker och ting, med det går sakta framåt.
Skulle rekommendera att du UV mappar väggarna för fotstegen med så att dom går att texturera annorlunda jämfört med resten av loket så att man kan göra det mörkare.

Generellt sett så ska allt mappas var för sig så att man kan göra ett så bra arbete med texturerna som möjligt.

Överväger att göra en tutorial och lägga upp där jag visar hur man kan använda Ambient Occlusion i Xnormals för att ha en grund för texturer.
Funderar även på att göra en tutorial för hur man ska UV mappa för att Ambient Occlusion ska fungera.
Kan det låta intressant?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 23:47   #47
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Skulle rekommendera att du UV mappar väggarna för fotstegen med så att dom går att texturera annorlunda jämfört med resten av loket så att man kan göra det mörkare.

Generellt sett så ska allt mappas var för sig så att man kan göra ett så bra arbete med texturerna som möjligt.

Överväger att göra en tutorial och lägga upp där jag visar hur man kan använda Ambient Occlusion i Xnormals för att ha en grund för texturer.
Funderar även på att göra en tutorial för hur man ska UV mappa för att Ambient Occlusion ska fungera.
Kan det låta intressant?
Allt kring UV mappning är av intresse enligt min mening. Nu har jag dock inte stöd för dessa funktioner i mitt 3D program men det låter intressant iaf.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 13:01   #48
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Animeringar återstår ...

... med det ser bra ut:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg T4_3.jpg (62.1 KB, 149 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 13:32   #49
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAN

Jag tycker det ser superbt ut jag.

Jag är nyfiken på de öppna hålen för motorluckor.

Skall de vara öppningsbara på något sätt?
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 14:17   #50
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... med det ser bra ut:
Kan bara instämma, att det ser fruktansvärt bra ut.

Vet i katten, vad du ska ha ritningarna till. Dom verkar ju inte behövas, men dom är nu skickade till dig.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 14:20   #51
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Grymt snyggt, Lennart & Marcus.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 14:44   #52
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tänker du ha två olika motorljud med på loket?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 15:14   #53
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Tänker du ha två olika motorljud med på loket?
Jag antar att du menar ett ljud till huvuddieseln och ett annat till "aktersnurran". Vet du nåt om den, vad det var för typ och till vad den användes ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 15:29   #54
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag antar att du menar ett ljud till huvuddieseln och ett annat till "aktersnurran". Vet du nåt om den, vad det var för typ och till vad den användes ???
Huvuddieslen var en GM 12-567C, precis som T43.
Dieselmotorn i B huven är en GM 6-71 Twin-turbo och användes för tågvärme.
Det fanns en panel i hytten för att kontrollera motorpakete som bestod av två st 6cylindriga motorer från GM som drev en generator för att alstra ström åt vagnarna.

Samma typ sitter i ett fåtal Sv-1 vagnar, bland annat den vi har i Landeryd, vi har även ett extra motorpaket stående, kan försöka fota det lite närmre åt dig på Lördag.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 16:04   #55
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Huvuddieslen var en GM 12-567C, precis som T43.
Dieselmotorn i B huven är en GM 6-71 Twin-turbo och användes för tågvärme.
Det fanns en panel i hytten för att kontrollera motorpakete som bestod av två st 6cylindriga motorer från GM som drev en generator för att alstra ström åt vagnarna.

Samma typ sitter i ett fåtal Sv-1 vagnar, bland annat den vi har i Landeryd, vi har även ett extra motorpaket stående, kan försöka fota det lite närmre åt dig på Lördag.
Men T41 loket hade rakarör. Som T43 hade ljuddämpare.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 21:00   #56
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Finslipningen har börjat ...

... motorljudet skall göras, dörr- och lucköppning justeras (hade tänkt mig principen som på passagerarvagnar, vi får se). men loket uppför sig bra, toppar på 100 kph, ljusväxling och hyttbyte fungerar, vindrutetorkarna också.

Några bilder på "state of the art" så länge, och stort tack till Marcus och Bengan:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20121103_0000.jpg (126.6 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg lan_20121103_0001.jpg (137.6 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg lan_20121103_0003.jpg (170.8 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg lan_20121103_0002.jpg (254.7 KB, 131 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 22:43   #57
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

När kommer T4 utt till download. Bra gjort Lan och Marcus.

Senast redigerad av gp3119 den 2012-11-04 klockan 08:18.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 23:16   #58
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Ser ju helt enkelt jätteläckert ut! Fantastiskt arbete Lan, som vanligt!
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 00:13   #59
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Talking

Ricktigt snyggt lan och marcus . Och riktigt stort tack att ni byggaer den . Om du behöver så kan jag skicka handboken till dig!!
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 10:34   #60
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

När det gäller T4:an. att man hade inte igång tågvärmedelen i gång. där för tycker jag att man kan göra en Sv1 vagn som gick med t4 i persontågen.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009