![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Förvisso ett fult tryne som Lan skriver, men faktiskt ett ganska bra tryne eftersom det är en bit nordisk järnvägshistoria - nämligen danska IC 3. Grejen var ytterst den att DSB hade problem med linjen Köpenhamn – Esbjerg eftersom det fanns flera anslutningslinjer med tåg och passagerarebyte på varje ställe. Därmed föddes idén till dieseldrivna IC 3.
Från Köpenhamn gick ett långt tåg i vilket varje vagn hade sin bestämda destination. Ovanför varje säte satt en tydlig destinationsskylt liksom på vagnarnas utsidor. Tack vare den vändbara förarhytten kunde det långa tågsättet knoppas av. Komforten var av högsta klass – jag vet, jag var med på invigningsturen. Det här fick i sin tur effekt på svenska sidan. Blekinge kustbana var i sådant eländet skick att man övervägde busstrafik i stället för den eländiga tågtrafiken. I själva verket var nog banan nedläggningshotad. I det läget tog Blekinge Länstrafik ett modigt och ekonomiskt tungt beslut. Spåret rustades upp och IC 3-tåg inköptes. Genom tillmötesgående av Skånetrafiken fick Blekinge trafikeringsrätt genom Skåne. Satsningen blev succé. Första året rapporterades 800 procents resandeökning och ledde så småningom till den totala upprustningen av kustbanan. Och ledde i sin tur till Skånetrafikens stora satsning på fula trynen. I dag rullar de lite här och var i södra Sverige, bl a Malmö-Halland-Göteborg, inne i Småland och i hela Skåne. Fler linjer är på gång. Trynerna är en vardagssyn. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
En fråga från mig då som inte är nån vidare på denna tåg typ som jag bara ser de få gångerna jag pillat med rälsen vid Göteborgs central. Men är det samma kaross på dessa el versionerna typ öresundstågen etc och de dieseldrivna på kustpilen? Eller skiljer det i längd höjd bredd osv? Eller är det bara att den ena går på el och andra på diesel och i övrigt är identiska?
Sen min Göteborgska humor... Det e inte alla tåg som har krockkuddar i ändarna ![]() Senast redigerad av rac_hammer den 2012-09-28 klockan 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 878
|
![]()
Annars finns ju Y2-hytten, den är väl rätt snarlik? Går ju att använda den istället för Aurans hytter. Annars önskar jag dig lycka till Lennart, även om jag förstår att det inte är ditt favoritfordon!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
![]()
Trevligt vid varje modern uppdatering som görs, jag tackar ödmjukas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Jag använder y2 hytten till den versionen som finns idag men hytten kommer för högt upp och elledningarna syns in i hytten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det går nog att justera genom att placera a.cabfront så att det passar Y2-hytten. Skall titta på detta senare.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo då jag jobbar lite med X31K då och då när ev. inspiration sätter in!
Lite bilder så länge: Bild 1 och 2: Detta händer när man kopplar två tågset till varandra, hytter och front skruvas åt sidan (utnyttjat Svenolovs skript och gjort hytt och front som animerade övergångsbryggor). De nya boggierna med sina blankslitna bromsskivor syns även. Häpp! Bild 3 och 4: Hytten är omgjord och anpassad till X31K. Tyvärr hade Uwe Nagel gjort så att man såg Y2s utsida på de två sista tryckningarna på Å. Jag fick klona hytten och rätta till detta (Sorry Uwe but no problem!). Denna hytt är mycket avancerad och skickligt gjord och fungerar utmärkt i DCC-mode men i CAB-mode fungerar allt utom det viktigaste, att få åbäket att röra sig! NNär jag rör "kombi-levern" fjädrar den obenhörligt tillbaks till neutralläge ??? Kanske något jag glömt att göra ? Om nån vet nåt hör av er !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bild 5 och 6: Dit man tar sig med vidare tryck på Å: Bild 7: Här hamnar man om man hoppar in i Låggolvsvagnen, nämligen i den "spartanska" Tjänstekupe'n. Vidare tryck på Å tar en runt i vagnen. Bild 8: T.ex. till en liten "Allt klart för avgång" - koll av utsidan. Häpp!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |