|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2012-09-28, 05:37 | #1 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Jag syftade på att jag inte vet om detta projekt lever eller är dött. När jag bygger trivs jag med att utveckla en modell men mitt intresse för just detta tåg är väldigt lågt. Att jag överhuvudtaget gav mig in på detta beror på att en yngre, nära anhörig som ofta åker med detta tåg tyckte det skulle vara kul med en modell som fungerar ungefär som originalet. Nån hytt kommer jag inte att göra och inga andra varianter heller. Det är inte alls säkert att det jag håller på med blir färdigt och släppt. Så hoppas inte för mycket. 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2012-09-28, 11:20 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   
			
			Förvisso ett fult tryne som Lan skriver, men faktiskt ett ganska bra tryne eftersom det är en bit nordisk järnvägshistoria - nämligen danska IC 3. Grejen var ytterst den att DSB hade problem med linjen Köpenhamn – Esbjerg eftersom det fanns flera anslutningslinjer med tåg och passagerarebyte på varje ställe. Därmed föddes idén till dieseldrivna IC 3. Från Köpenhamn gick ett långt tåg i vilket varje vagn hade sin bestämda destination. Ovanför varje säte satt en tydlig destinationsskylt liksom på vagnarnas utsidor. Tack vare den vändbara förarhytten kunde det långa tågsättet knoppas av. Komforten var av högsta klass – jag vet, jag var med på invigningsturen. Det här fick i sin tur effekt på svenska sidan. Blekinge kustbana var i sådant eländet skick att man övervägde busstrafik i stället för den eländiga tågtrafiken. I själva verket var nog banan nedläggningshotad. I det läget tog Blekinge Länstrafik ett modigt och ekonomiskt tungt beslut. Spåret rustades upp och IC 3-tåg inköptes. Genom tillmötesgående av Skånetrafiken fick Blekinge trafikeringsrätt genom Skåne. Satsningen blev succé. Första året rapporterades 800 procents resandeökning och ledde så småningom till den totala upprustningen av kustbanan. Och ledde i sin tur till Skånetrafikens stora satsning på fula trynen. I dag rullar de lite här och var i södra Sverige, bl a Malmö-Halland-Göteborg, inne i Småland och i hela Skåne. Fler linjer är på gång. Trynerna är en vardagssyn. Nisse | 
|   |   | 
|  2012-09-28, 11:52 | #3 | 
| Medlem |   
			
			En fråga från mig då som inte är nån vidare på denna tåg typ som jag bara ser de få gångerna jag pillat med rälsen vid Göteborgs central. Men är det samma kaross på dessa el versionerna typ öresundstågen etc och de dieseldrivna på kustpilen? Eller skiljer det i längd höjd bredd osv? Eller är det bara att den ena går på el och andra på diesel och i övrigt är identiska?  Sen min Göteborgska humor... Det e inte alla tåg som har krockkuddar i ändarna   Senast redigerad av rac_hammer den 2012-09-28 klockan 11:54. | 
|   |   | 
|  2012-09-29, 01:01 | #4 | |
| Medlem Reg.datum: Jun 2012 Ort: Kristianstad 
					Inlägg: 763
				 |   Citat: 
 | |
|   |   | 
|  2012-09-28, 11:53 | #5 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2009 Ort: Västerås 
					Inlägg: 1 899
				 |   
			
			Annars finns ju Y2-hytten, den är väl rätt snarlik? Går ju att använda den istället för Aurans hytter. Annars önskar jag dig lycka till Lennart, även om jag förstår att det inte är ditt favoritfordon!   Andra färgsättningar, kan vi ju göra själva. 
				__________________ //Joakim Wahlberg | 
|   |   | 
|  2012-09-28, 12:12 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Apr 2005 Ort: Borås 
					Inlägg: 139
				 |   
			
			Trevligt vid varje modern uppdatering som görs, jag tackar ödmjukas.
		 | 
|   |   | 
|  2012-09-28, 15:53 | #7 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2012 Ort: Kristianstad 
					Inlägg: 763
				 |   
			
			Jag använder y2 hytten till den versionen som finns idag men hytten kommer för högt upp och elledningarna syns in i hytten.
		 | 
|   |   | 
|  2012-09-28, 20:52 | #8 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Det går nog att justera genom att placera a.cabfront så att det passar Y2-hytten. Skall titta på detta senare.
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2012-09-29, 01:07 | #9 | |
| Medlem Reg.datum: Jun 2012 Ort: Kristianstad 
					Inlägg: 763
				 |   Citat: 
    ut även om sj-loggan är lite suddig på vissa bilder- men man ska ju inte klaga för mycket av det som man kanske får, eller hur  . Hopps som sagt på att detta blir klart.      | |
|   |   |