Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-03, 23:39   #16
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ang. cloning:
Gäller det BARA UPPDATERING av objekten till s.k. modern Auran/N3V standard, så läs mitt svar här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....91&postcount=6.
Det dyker upp sådana objekt (uppdaterade) hela tiden på DLS, och har inte hört talas om att det har varit några problem med det.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 21:09   #17
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det börjar att klarna nu. Vovven 47 rapporterar att även hans lutningssignaler har drabbats av obsolete. Han åtgärdade genom kloning (privat bana). Hela banan äråterställd.

Jag tog bort alla 26 lutningssignalen ur Content i min win 7-bana och återinstallerade. Endast några få installerades. Resultat blev det förväntade; inget fungerade.

Däremot prövade jag Vovven 47:s recept i min XP-datorns Cabbana (”privatbanan”). Banan fungerar nu med infoskyltar och allt.

Vad som sker är att andra objekt också påverkas – inte bara Orienteringsskylt V 2 utan även ljudsignal- och hastighetssignalerna. Dessa fungerar inte längre i Win 7-datorn. Som tur är påverkas inte kilometerstolparna.

För en cabförare ger Orienteringsskylt V 2 värdefull info – exempelvis hastighetsnedsättning till 40 km/tim om 600 meter. Bromssträcka behövs.

Jag tror att vi får ge upp Chakz0r:s fina lutningstavlor liksom hans värdefulla Orienteringstavla V 2. Detta är ett steg bakåt.

Tre datorer, var för sig, straffas med obsolete. Gemensamt för dessa är att alla är direktanslutna till N3v. Det finns anledning att hysa oro.

Bifogar några bilder som Ekan efterlyste – lite sent beroende på yttre omständigheter. I två av dem kan ni studera obsolete, i den tredje konsekvenserna; signalerna går inte att installera.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1 kopiera.jpg (149.8 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Bilod 2 kopiera.jpg (187.3 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg Nilsblid_20120904_0000.jpg (219.4 KB, 106 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 21:51   #18
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det börjar att klarna nu. Vovven 47 rapporterar att även hans lutningssignaler har drabbats av obsolete. Han åtgärdade genom kloning (privat bana). Hela banan äråterställd.

Jag tog bort alla 26 lutningssignalen ur Content i min win 7-bana och återinstallerade. Endast några få installerades. Resultat blev det förväntade; inget fungerade.

Däremot prövade jag Vovven 47:s recept i min XP-datorns Cabbana (”privatbanan”). Banan fungerar nu med infoskyltar och allt.

Vad som sker är att andra objekt också påverkas – inte bara Orienteringsskylt V 2 utan även ljudsignal- och hastighetssignalerna. Dessa fungerar inte längre i Win 7-datorn. Som tur är påverkas inte kilometerstolparna.

För en cabförare ger Orienteringsskylt V 2 värdefull info – exempelvis hastighetsnedsättning till 40 km/tim om 600 meter. Bromssträcka behövs.

Jag tror att vi får ge upp Chakz0r:s fina lutningstavlor liksom hans värdefulla Orienteringstavla V 2. Detta är ett steg bakåt.

Tre datorer, var för sig, straffas med obsolete. Gemensamt för dessa är att alla är direktanslutna till N3v. Det finns anledning att hysa oro.

Bifogar några bilder som Ekan efterlyste – lite sent beroende på yttre omständigheter. I två av dem kan ni studera obsolete, i den tredje konsekvenserna; signalerna går inte att installera.

Nisse
Har du uppdaterat lutningstavlan från DLS eller något eftersom den blivit obsolete? Såvitt jag fattat kan bara något bli obsolete ifall någon gör en ny version av det - och isf skall den läggas upp på DLS.
Men om man inte laddar ner en ny version så borde den gamla inte beröras?
Så här ser t.ex. min lutningstavla ut i TS2010:
Content Manager v3.jpg

Som du ser är den inte obsolete men å andra sidan värdelös iaf genom att den är röd....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 23:11   #19
lhn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Denmark
Inlägg: 62
Standard

Har inte dom problem i TS2012
Mit OS är Win 7, 32 bit
Många saker har skulle rättas till för att fungera i Ts12, men inte lutningstavlan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lutningstavlar.jpg (134.0 KB, 99 visningar)
lhn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 23:31   #20
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har inte gått via DLS utan direkt från Svenska Tåg. Då borde inte filerna beröras, du har helt rätt i det. Hur kan du mina lutningar bli obsolete? Det begriper jag inte. Kan anledningen vara uppkopplingens till N3v.

Jag har inte hittat Chakz0r;s lutningsstolpar i DLS - inte heller Lever Manual L/R vilket är oroande.

Spyfrog och Ihn: Det gläder mig. Håll bara utkik, kolla Content då och då.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 23:04   #21
lhn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Denmark
Inlägg: 62
Exclamation

I TS12 är ochså lutningstavlan obsolt.
Men jag får ochså fram ett script class fell.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lutningstavlar fell.jpg (164.5 KB, 81 visningar)
lhn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 23:31   #22
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lhn Visa inlägg
I TS12 är ochså lutningstavlan obsolt.
Men jag får ochså fram ett script class fell.
Hos mig är lutningsstavlan INTE obsolete. Däremot är den trasig liksom hos ihn - den har skriptfel även i 2010.... samt varning för 3 texturer som saknas.

Nu är det så här: för att lutningstavlan skall kunna bli obsolete så måste det finnas en nyare version.
Lutningstavlan jag har innehar kuid2:41462:30100:1

För att denna skall bli obsolete så måste det komma en kuid2:41462:30100:2 eller kuid2:41462:30100:3 eller något annat högre på slutet.
Så har iaf jag fattat det.

Sen tycks inte ens kuid2:41462:30100:1 finnas på DLS. Det finns ingen lutningstavla heller. Om den inte finns på DLS så kan den inte heller bli uppdaterad av någon annan, vilket är det enda skälet jag kan se att den skulle bli obsolete av. Men då skulle det som sagt finnas en kuid2:41462:30100:2 eller liknande. Vilket det inte gör.

Era obsoleta saker begriper jag inte hur de uppstår.
Kör ni båda Ts2012 och kan det isf finnas någon skum bugg där som gör saker obsolete på måfå??
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 16:18   #23
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Om inte jag ser helt fel (eller missat något annat tidigare) har du samma lutningstavla i 3:e raden nerifrån som heter "lutningstavla äldre" med kuid2:41462:30100:3.
Den ersätter ju den obsolete
kuid2:41462:30100:1.
Kolla vad som felar med den, om det är samma scriptfel där med.
__________________
Jörgen

Senast redigerad av mazter den 2012-09-07 klockan 16:22.
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 17:26   #24
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Om inte jag ser helt fel (eller missat något annat tidigare) har du samma lutningstavla i 3:e raden nerifrån som heter "lutningstavla äldre" med kuid2:41462:30100:3.
Den ersätter ju den obsolete
kuid2:41462:30100:1.
Kolla vad som felar med den, om det är samma scriptfel där med.
Nej Mazter, det handlar om olika skyltar. t v modern lutningsstolpe, t h äldre. Jag brukar dra den äldres stolpe in i den modernas, så att cabföraren upptäcker den lättare.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Lutningstavlor.jpg (142.9 KB, 62 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 17:35   #25
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Nisse, hur har du lyckats ta en bild på något som du säger inte fungerar, hehe ???
Eller håller du på att lura skjortan av oss allihopa, för nu fattar jag ännu mindre vad som händer hos dej .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 18:15   #26
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nej Mazter, det handlar om olika skyltar. t v modern lutningsstolpe, t h äldre. Jag brukar dra den äldres stolpe in i den modernas, så att cabföraren upptäcker den lättare.

Nisse
Om det är olika skyltar, så måste det vara general-knas. Objekten har samma kuidnr. men med skillnad på slutet. En trea istället för en etta. Den med en etta, är föråldrad och ersatt av trean.

Min gissning utav det, som framkommer på bilden.

Är att ettan är nedladdad från den första skivan av svenska tåg och att trean kommer från skiva 2. Har för mig, att dom släppte nytt och även uppdaterat material på skiva 2.

Hur som helst, så ska det inte gå. Att ha två olika objekt, med samma kuidnr. Dom två olika skyltarna, som du visar. Om du kollar närmare, så har dom säkert två olika kuidnr.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lutningstavlar%20fell.jpg (178.5 KB, 55 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 18:30   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nu börjar detta bli förvillande. Som Bengan säger är sista siffran ett versionsnummer som gör alla assets med samma kuid men lägre version obsoleta (=Överspelade). Om man vill använda en äldre version får man nog snällt klona den, vilket verkar som du gjort Nils ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-09-07 klockan 18:31.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 18:39   #28
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Eftersom Lennart och jag har fått fria händer att rota i STW's grejor, så gjorde jag om en "Lutningstavla modern" till ett trackside objekt.
Tyvärr så har jag bara TS2009, så jag kan inte kolla själv hur den funkar i 2010-2012.
Om någon vill, så kan ni ju provinstallera den i dom vers. och återkomma med ett svar här om den fortfarande har "rött ljus" för skriptfel.
Bifogade filer
Filtyp: cdp Lutningstavla modern trackside.cdp (44.0 KB, 54 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-09-07 klockan 18:42.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 20:54   #29
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nu tar vi steg för steg:

A: Lutningsstolparna plus flera andra objekt (orientering, hastighet ljudsignal etc) ligger i en ochg samma cdp-fil som i sin tur återfinns i Svenska Tåg 2005, Spårnära 1.

B/ Jag har klonast lutningssignalerna i min B-dator (XP) för att kunna köra cabbanan privat.

C/ A-datorn (Win 07) befinner sig som vanligt för garantireparation. I den ligger lutningssignalerna som obsolete, Övriga objekt enligt A fungerar inte.

D/ När man klonar lutningssignalerna så fungerar övriga inblandade objekt. Därav kunde jag visa bild på modern och äldre stolpe.

E/ Jag tog bort alla objekten kopplade till lutningsstolpar jämte de obsolele lutningsstolparna ur A-datorn. Installerade Spårnära 1. Endast fyra av lutningsstolparnas 25 objekt syntes i Content. Efter en liten stund - utan att göra nåt - blev lutningsstolpen obsolete igen.

F/ Vad man måste avföra ur den här diskussoonen är att nedladdning är inblandad. Så är inte fallet.

G/ Jag ämnar nu installera Ekans fil. Tror inte att det kommer att hända nåt. Det blir intrssantare när Win 7:an kommer tillbaka.

Jag upplever det här som ett kriminaldrama. Verm är skurken?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 21:03   #30
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Punkt B) Du har klonat lutningstavlorna, alltså förklaringen!

Vem skurken är vet vi ju alla, det är väl N3V, Auran, Nils eller möjligen Ekan, jag är, som vanligt, helt oskyldig
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009