Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-15, 15:09   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tjusigt! Jag tycker att stöden som jag antar är av betong skall ha en mer slätstruken textur, dock i samma färg som nu. Kör bara på en grå grundfärg med en liten lätt en monochrome noise på. Eventuell kan du först köra noise, gaussian blur med ett par pixlars radie för att göra grudfärgen skiftande och sedan ett noise filter igen.

Fackverksbroar hade dock oftast inte stöttor i kryss, utan enbart enkla stående på tvären, lutande bort från mitten vad det verkar, ungefär:
/|\|\|/|/|\ Men det kanske är svårt att skapa med splines?

Skulle också mycket gärna vilja ha den i enkelspårig variant. Skulle också vilja se en enkelspårig variant som inte är anpassad för elektrifierade linjer, så att höjden är precis anpassad efter normalsektionen från 1893 som används på alla oelektrifierade linjer. Det är samma som jag har som tracksideobject och är bifogat med mitt semaforpaket. Höjden är enda skillnaden, så det skulle inte ta mer än 5 minuter extra att pilla till en sådan.
Sedan kanske du skulle fundera på att göra betongklumparna som lösa scenery-object istället så att man skulle kunna ha andra stöd, som sådana av granitblock som man hade under första halvan av 1900-talet. Dessutom så kommer inte betongklumparna att följa med brons krökning om man bygger en sådan bro som svänger (vilket bör ha varit väldigt ovanligt).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 16:33   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Järlebron...

... som fanns en byggbeskrivning och ritning till i AoH från 70-talet(?). Hittar inte den, men när Bengan överöser mig med bilder så menar han antagligen att jag bör bygga det på bilderna ? Idag har varit så varmt att jag suttit och byggt under ett parasoll vid broräcket och kunnat dyka i från räcket, då och då, och svalka mig

Kommer strax i Download:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120815_0000.jpg (169.0 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120815_0001.jpg (90.4 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120815_0002.jpg (216.0 KB, 141 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 16:42   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Mycket snyggt, om möjligt snyggare än de första bron tycker jag.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 17:02   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack bjornl,
du lider nog av "donjs syndrom" som tycker enkelspåriga (och helst smalspåriga broar) är snyggast
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 20:26   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack bjornl,
du lider nog av "donjs syndrom" som tycker enkelspåriga (och helst smalspåriga broar) är snyggast
Även jag lider av donjs syndrom med en svår bieffekt - dls....
Kommer möjligen det fler broar i serien? En som är vänd åt andra hållet än Järlebron (dvs den runda delen över bron) skulle vi behöva över Testeboån...
Järlebron har du verkligen fått till snyggt för övrigt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 20:39   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Även jag lider av donjs syndrom med en svår bieffekt - dls....
Kommer möjligen det fler broar i serien? En som är vänd åt andra hållet än Järlebron (dvs den runda delen över bron) skulle vi behöva över Testeboån...
Järlebron har du verkligen fått till snyggt för övrigt!
Tack Spyfrog,
det pågår ett visst arbete med att vända valvet åt "rätt" håll så att vi får en riktig fackverksvalvbro. Om ni donjare vill kan jag nog få till en 891-variant vad det lider, utan plats för luftledning och dubbelspår. Jag har väl tillfredställt "dubbelspårs-luftlednings-fanatikerna" så att vi kan ägna oss åt väsentligheter nu ???

Över hallands åar fanns det på den gamla linjesträckningen sådana valvbroar!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg aha.jpg (218.7 KB, 106 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-15 klockan 20:48. Anledning: VI SKA ÄTA NI SKALL LAGA
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 21:10   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Spyfrog,
det pågår ett visst arbete med att vända valvet åt "rätt" håll så att vi får en riktig fackverksvalvbro. Om ni donjare vill kan jag nog få till en 891-variant vad det lider, utan plats för luftledning och dubbelspår. Jag har väl tillfredställt "dubbelspårs-luftlednings-fanatikerna" så att vi kan ägna oss åt väsentligheter nu ???

Över hallands åar fanns det på den gamla linjesträckningen sådana valvbroar!
Faktum är att det är normalspår vi behöver en sådan bro för - stambanan över Testeboån hade en sådan bro.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 08:52   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... som fanns en byggbeskrivning och ritning till i AoH från 70-talet(?). Hittar inte den, men när Bengan överöser mig med bilder så menar han antagligen att jag bör bygga det på bilderna ? Idag har varit så varmt att jag suttit och byggt under ett parasoll vid broräcket och kunnat dyka i från räcket, då och då, och svalka mig

Kommer strax i Download:
Strålande Lennart.

Kan man komma så mycket närmare, än så här?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Järlebron.jpg (198.3 KB, 86 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 10:16   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hallandbro ...

... Bengan, kul att du lade upp en verklig bild!

Broarna över Hallands åar som jag kommer ihåg dom på den enkelspåriga tiden kommer strax i Download:

(sista bilden visar att man kan ta sig över Mississippi om man vill )
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120816_0000.jpg (146.8 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120816_0001.jpg (239.1 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120816_0002.jpg (255.7 KB, 86 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 12:04   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kul att någon tar sig an an av Svenska Trainz största brister, broar. Liten kort redogörelse om brobyggnad:
Du skall inte ha någon ballast på de spår som går över bron, rälerna ligger på sliprarna, som är kvadratiska med mått om 225x225mm och 2700mm breda. Dessa ligger rakt på brobalkarna och är fastbultade i dessa, så man kan se rakt ned både mellan och bredvid rambalkarna om man kikar ned mellan sliprarna.

Broar med gångbana som på Järlebron så skall gångbanan anbringas på sliprarna, då var tredje sliper är av längre typ, så att den sticker ut (max 2700mm från spårmitt) utanför resterande sliprar och på den läggs gångbanan. Har bron gångbana på båda sidor så blir en sliper vanlig, en utskjutande åt vänster, en åt höger, vanlig, vänster, höger, osv.

Sedan så verkar det som om du fullständigt missuppfattat fackverksprylen. Just nu gör du "korsverksbroar", utan mellanstöttor.
Ta Järle-bron. Se denna bild:
http://www.flickr.com/photos/15523721@N02/2157242549/
Där ser man att öppningen är uppdelad i 8 lika långa öppningar, delade med lodräta stöttor med T-profil. För att vinna stabilitet så har de dessutom tvärstöttor som går in mot mitten på bron, också dessa med T-profil. Notera också att balkplåtarna inte är särskilt tjocka, utan de har en platt ovansida som sliprarna är fastsatta i, samt en platt undersida för att fästa saker i. Alla balkbroar är i princip av denna I-profil, fast utan bågen. Sedan mellan varje fack så går det tunnare stöttor mellan balkplåtarna, men av rätt tunn profil.
Notera dessutom hur det är brospannen som har två utskjutande balkar, som den vilar på mot dels brostödet på rullar för att kunna röra sig i längdriktningen pga värmeutvidgningen och hur den vilar på samma sätt på en urtagning i stenfundamentet på landfästet. Bron ligger egentligen helt löst på dessa om man bortser rälerna som sitter ihop.
Sedan har vi brostödet som är av fackverkskonstruktion med kors, men som du ser så har den en mellanliggande vågrät plåt mellan varje kors, så den delas fortfarande upp i fack.

Bild på annan fackverksbro, med stående valv:
http://www.smj.org/wp/wp-content/upl...er_2011_02.jpg
Zick-Zack-varianten:
http://www.hansbroman.se/bilder/H030704.jpg
http://www.hansbroman.se/bilder/H030706.jpg

I banläran finns flera ritningar, sektioner m.m, på broar, både fasta och öppningsbara, hojta till om du vill ha något avfotograferat, så slipper du att bygga fel och ändra hela tiden!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 13:08   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Egentligen var min målsättning inte att bygga exakt efter ritningar utan att snabbt få fram ett antal svenskliknande broar, men nån gång kanske jag tar tag i dom igen och gör om dom efter ritning.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 13:30   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kul att någon tar sig an an av Svenska Trainz största brister, broar. Liten kort redogörelse om brobyggnad:
Du skall inte ha någon ballast på de spår som går över bron, rälerna ligger på sliprarna, som är kvadratiska med mått om 225x225mm och 2700mm breda. Dessa ligger rakt på brobalkarna och är fastbultade i dessa, så man kan se rakt ned både mellan och bredvid rambalkarna om man kikar ned mellan sliprarna.

Broar med gångbana som på Järlebron så skall gångbanan anbringas på sliprarna, då var tredje sliper är av längre typ, så att den sticker ut (max 2700mm från spårmitt) utanför resterande sliprar och på den läggs gångbanan. Har bron gångbana på båda sidor så blir en sliper vanlig, en utskjutande åt vänster, en åt höger, vanlig, vänster, höger, osv.

Sedan så verkar det som om du fullständigt missuppfattat fackverksprylen. Just nu gör du "korsverksbroar", utan mellanstöttor.
Ta Järle-bron. Se denna bild:
http://www.flickr.com/photos/15523721@N02/2157242549/
Där ser man att öppningen är uppdelad i 8 lika långa öppningar, delade med lodräta stöttor med T-profil. För att vinna stabilitet så har de dessutom tvärstöttor som går in mot mitten på bron, också dessa med T-profil. Notera också att balkplåtarna inte är särskilt tjocka, utan de har en platt ovansida som sliprarna är fastsatta i, samt en platt undersida för att fästa saker i. Alla balkbroar är i princip av denna I-profil, fast utan bågen. Sedan mellan varje fack så går det tunnare stöttor mellan balkplåtarna, men av rätt tunn profil.
Notera dessutom hur det är brospannen som har två utskjutande balkar, som den vilar på mot dels brostödet på rullar för att kunna röra sig i längdriktningen pga värmeutvidgningen och hur den vilar på samma sätt på en urtagning i stenfundamentet på landfästet. Bron ligger egentligen helt löst på dessa om man bortser rälerna som sitter ihop.
Sedan har vi brostödet som är av fackverkskonstruktion med kors, men som du ser så har den en mellanliggande vågrät plåt mellan varje kors, så den delas fortfarande upp i fack.

Bild på annan fackverksbro, med stående valv:
http://www.smj.org/wp/wp-content/upl...er_2011_02.jpg
Zick-Zack-varianten:
http://www.hansbroman.se/bilder/H030704.jpg
http://www.hansbroman.se/bilder/H030706.jpg

I banläran finns flera ritningar, sektioner m.m, på broar, både fasta och öppningsbara, hojta till om du vill ha något avfotograferat, så slipper du att bygga fel och ändra hela tiden!
Dum off-topic fråga men från vilket år är banläran? Om den är äldre än 90 år så skulle du ju kunna skanna hela skiten och lägga ut den på en sajt pga copyrighten isf upphört... (90 år för organisationer, 70 år efter personens död - antar att SJ räknas som organisation).

(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...)

Senast redigerad av spyfrog den 2012-08-16 klockan 15:13.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 15:15   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nitmaskinen igång ...

och gjort 2 varianter med mer svensk fackkonstruktion, ingen plankgång (=livsfarligt!) samt förlängda slipers. Med detta får sig korvtiger nöja tills vidare ! Kommer i Download:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120816_0001.jpg (285.4 KB, 74 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 17:07   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tjusigt! Jag tycker att stöden som jag antar är av betong skall ha en mer slätstruken textur, dock i samma färg som nu. Kör bara på en grå grundfärg med en liten lätt en monochrome noise på. Eventuell kan du först köra noise, gaussian blur med ett par pixlars radie för att göra grudfärgen skiftande och sedan ett noise filter igen.

Fackverksbroar hade dock oftast inte stöttor i kryss, utan enbart enkla stående på tvären, lutande bort från mitten vad det verkar, ungefär:
/|\|\|/|/|\ Men det kanske är svårt att skapa med splines?

Skulle också mycket gärna vilja ha den i enkelspårig variant. Skulle också vilja se en enkelspårig variant som inte är anpassad för elektrifierade linjer, så att höjden är precis anpassad efter normalsektionen från 1893 som används på alla oelektrifierade linjer. Det är samma som jag har som tracksideobject och är bifogat med mitt semaforpaket. Höjden är enda skillnaden, så det skulle inte ta mer än 5 minuter extra att pilla till en sådan.
Sedan kanske du skulle fundera på att göra betongklumparna som lösa scenery-object istället så att man skulle kunna ha andra stöd, som sådana av granitblock som man hade under första halvan av 1900-talet. Dessutom så kommer inte betongklumparna att följa med brons krökning om man bygger en sådan bro som svänger (vilket bör ha varit väldigt ovanligt).
Möjligen blir det en rundad valvbro (grönmålad), enkelspårig och ej med kontaktledningshöjd, vi får se? Skall skrapa fram din normalsektion tills dess!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 17:12   #15
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Helt rätt LAn

normalspår är en styggelse enl. mig....
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009