![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Tjusigt! Jag tycker att stöden som jag antar är av betong skall ha en mer slätstruken textur, dock i samma färg som nu. Kör bara på en grå grundfärg med en liten lätt en monochrome noise på. Eventuell kan du först köra noise, gaussian blur med ett par pixlars radie för att göra grudfärgen skiftande och sedan ett noise filter igen.
Fackverksbroar hade dock oftast inte stöttor i kryss, utan enbart enkla stående på tvären, lutande bort från mitten vad det verkar, ungefär: /|\|\|/|/|\ Men det kanske är svårt att skapa med splines? Skulle också mycket gärna vilja ha den i enkelspårig variant. Skulle också vilja se en enkelspårig variant som inte är anpassad för elektrifierade linjer, så att höjden är precis anpassad efter normalsektionen från 1893 som används på alla oelektrifierade linjer. Det är samma som jag har som tracksideobject och är bifogat med mitt semaforpaket. Höjden är enda skillnaden, så det skulle inte ta mer än 5 minuter extra att pilla till en sådan. Sedan kanske du skulle fundera på att göra betongklumparna som lösa scenery-object istället så att man skulle kunna ha andra stöd, som sådana av granitblock som man hade under första halvan av 1900-talet. Dessutom så kommer inte betongklumparna att följa med brons krökning om man bygger en sådan bro som svänger (vilket bör ha varit väldigt ovanligt).
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... som fanns en byggbeskrivning och ritning till i AoH från 70-talet(?). Hittar inte den, men när Bengan överöser mig med bilder så menar han antagligen att jag bör bygga det på bilderna ? Idag har varit så varmt att jag suttit och byggt under ett parasoll vid broräcket och kunnat dyka i från räcket, då och då, och svalka mig
![]() Kommer strax i Download:
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Mycket snyggt, om möjligt snyggare än de första bron tycker jag.
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Tack bjornl,
du lider nog av "donjs syndrom" som tycker enkelspåriga (och helst smalspåriga broar) är snyggast ![]()
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() Kommer möjligen det fler broar i serien? En som är vänd åt andra hållet än Järlebron (dvs den runda delen över bron) skulle vi behöva över Testeboån... Järlebron har du verkligen fått till snyggt för övrigt! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
|
![]() Citat:
det pågår ett visst arbete med att vända valvet åt "rätt" håll så att vi får en riktig fackverksvalvbro. Om ni donjare vill kan jag nog få till en 891-variant vad det lider, utan plats för luftledning och dubbelspår. Jag har väl tillfredställt "dubbelspårs-luftlednings-fanatikerna" så att vi kan ägna oss åt väsentligheter nu ??? ![]() Över hallands åar fanns det på den gamla linjesträckningen sådana valvbroar!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-08-15 klockan 20:48. Anledning: VI SKA ÄTA NI SKALL LAGA |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() Kan man komma så mycket närmare, än så här? ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
... Bengan, kul att du lade upp en verklig bild!
Broarna över Hallands åar som jag kommer ihåg dom på den enkelspåriga tiden kommer strax i Download: (sista bilden visar att man kan ta sig över Mississippi om man vill ![]()
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Kul att någon tar sig an an av Svenska Trainz största brister, broar. Liten kort redogörelse om brobyggnad:
Du skall inte ha någon ballast på de spår som går över bron, rälerna ligger på sliprarna, som är kvadratiska med mått om 225x225mm och 2700mm breda. Dessa ligger rakt på brobalkarna och är fastbultade i dessa, så man kan se rakt ned både mellan och bredvid rambalkarna om man kikar ned mellan sliprarna. Broar med gångbana som på Järlebron så skall gångbanan anbringas på sliprarna, då var tredje sliper är av längre typ, så att den sticker ut (max 2700mm från spårmitt) utanför resterande sliprar och på den läggs gångbanan. Har bron gångbana på båda sidor så blir en sliper vanlig, en utskjutande åt vänster, en åt höger, vanlig, vänster, höger, osv. Sedan så verkar det som om du fullständigt missuppfattat fackverksprylen. Just nu gör du "korsverksbroar", utan mellanstöttor. Ta Järle-bron. Se denna bild: http://www.flickr.com/photos/15523721@N02/2157242549/ Där ser man att öppningen är uppdelad i 8 lika långa öppningar, delade med lodräta stöttor med T-profil. För att vinna stabilitet så har de dessutom tvärstöttor som går in mot mitten på bron, också dessa med T-profil. Notera också att balkplåtarna inte är särskilt tjocka, utan de har en platt ovansida som sliprarna är fastsatta i, samt en platt undersida för att fästa saker i. Alla balkbroar är i princip av denna I-profil, fast utan bågen. Sedan mellan varje fack så går det tunnare stöttor mellan balkplåtarna, men av rätt tunn profil. Notera dessutom hur det är brospannen som har två utskjutande balkar, som den vilar på mot dels brostödet på rullar för att kunna röra sig i längdriktningen pga värmeutvidgningen och hur den vilar på samma sätt på en urtagning i stenfundamentet på landfästet. Bron ligger egentligen helt löst på dessa om man bortser rälerna som sitter ihop. Sedan har vi brostödet som är av fackverkskonstruktion med kors, men som du ser så har den en mellanliggande vågrät plåt mellan varje kors, så den delas fortfarande upp i fack. Bild på annan fackverksbro, med stående valv: http://www.smj.org/wp/wp-content/upl...er_2011_02.jpg Zick-Zack-varianten: http://www.hansbroman.se/bilder/H030704.jpg http://www.hansbroman.se/bilder/H030706.jpg I banläran finns flera ritningar, sektioner m.m, på broar, både fasta och öppningsbara, hojta till om du vill ha något avfotograferat, så slipper du att bygga fel och ändra hela tiden! ![]()
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Egentligen var min målsättning inte att bygga exakt efter ritningar utan att snabbt få fram ett antal svenskliknande broar, men nån gång kanske jag tar tag i dom igen och gör om dom efter ritning.
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...) Senast redigerad av spyfrog den 2012-08-16 klockan 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
och gjort 2 varianter med mer svensk fackkonstruktion, ingen plankgång (=livsfarligt!) samt förlängda slipers. Med detta får sig korvtiger nöja tills vidare ! Kommer i Download:
![]() |
#14 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|