![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
Den riggen ska nog kunna klara sig länge precis som den är.... Inte för att mitt inlägg tillförde så mycket, men jag blev häpen faktiskt... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Oj!
![]() Det var väldigt frestande! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Kan den kanske mäta sig med denna som jag är påväg att köpa? http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10618
Vore onekligen trevligt att spara några tusen! Hur bra är grafikkortet? Och hur länge gäller priset?
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
THOR Asator v2 borde spöa Komplett-datorn p.g.a. sina dubbla 580-kort och möjligheten att klocka processorn. Vet inte hur länge erbjudandet gäller, men det är ruskigt prisvärt!
10999kr för: Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE Fractal Design Arc Midi Tower Corsair HX 850W - 80+ Intel® Core™ i7-3770K (8M Cache, up to 3.90 GHz) Corsair 16GB DDR3 1600MHz MSI Z77A-G45 Z77 2x NVIDIA GeForce GTX 580OC 1.5GB GDDR5 800Mhz Corsair 120GB SSD - Force 3 Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB Windows 7 Home Premium 64-bit Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries Skulle velat haft en själv, men min lön (har jobbat förra månaden), kommer inte förrän i slutet av augusti. Nån som kan låna ut 11-tusen?
![]() |
#6 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jävla skit... Om man får uttrycka sig så.. Nu har datorn på cdn gått upp till 14.000kr........ Är väl bara att hoppas att den kanske sjunker igen. Men jäklar vad sur man blir.
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Tror inte den kommer sjunka i pris igen, då den inte gått upp i ordinarie pris. Känns mer som dom kom på att dom satte för bra rabatt och justera rabatten (till det sämre för oss). Av nån anledningen känns den inte lika prisvärd nu, även om den håller en hygglig rabatt... Kollade på denna dator och den ger bra rabatt (om man inte behöver värre dator!?): http://cdon.se/hemelektronik/thor__l..._w7hp-19225894 Lite synd att dom inte skickar med gtx670 istället, då det är samma pris som gtx580!
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Osökt kan man undra om det hann bli så många burkar sålda för 10.990 i går... jag tror inte man kom på att rabatten var för stor, det var nog medvetet. Se bara vilken PR dom fått bara här... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hur bra är denna dator då? Endast ett 580grafikkort och i5-processor, men den verkar hyffsad ändå?
Hur stor skillnad är det mellan i5 och i7 egentligen? http://cdon.se/hemelektronik/thor__l..._w7hp-19225894 Hur bra tror ni ts12 flyter på denna? Och slår den denna? http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10618
![]() |
#10 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hur svårt är det att bygga ihop datorn själv och hur mycket sparar man på det om man jämför med komplett?
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Kan vara svårt med installationer av drivrutiner till olika enheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Inte heller drivrutiner är svårt att få på plats, trots vad Totte säger... ![]() Det svåra är om grejjerna inte hoppar igång med en gång som förväntat. Felsöka och isolera felet kan vara trickigt. Drivrutiner kan du ändå behöva uppdatera även om du köper färdig burk. Men visst, sen finns det saker som man behöver tänka på som man som van byggare inte tänker på att man gör... T.ex. att tänka efter hur sitter de olika komponenterna som är i behov av kylning och hur blir luftflödet genom burken... Aktivt luftflöde är A och O vad gäller kylning, stillastående luft kyler minimalt. Så sånt behöver man tänka på. Har man inte byggt förr är det nog bra att ha nån van byggare nära till hands. Ska man sätta ihop en burk och skaffa alla delarna, så är jag dessutom inte så övertygad att det blir så mycket billigare heller. Fördelen mest med att bygga själv är väl om man uppgraderar en befintlig burk eller man har "grejjer på lager" hemma... En utmärkt övning är att ta en färdig dator som man kanske kan tänka sig att köpa, plocka ihop motsvarande samtliga delar i löskomponenter och se vart man hamnar. Då får man även lite kläm på vad man behöver i en dator. Så summering, ja det går att bygga själv, men det finns lite att tänka på. Ekonomiskt är det ingen självklarhet heller. Dessutom har du en garantiaspekt, köper du färdigt och klart har du nån leverantör att jaga om sakerna inte fungerar som dom ska. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Hur mycket man tjänar på att sätta ihop en dator själv varierar. Det varierar på var man köper delarna, om det är extra pris (på delarna eller den färdiga) m.m. Det kan faktiskt vara så att man många gånger tjänar på att köpa en färdig. Tror dom flesta bygger en dator just för att få dom delarna dom vill ha, inte dom som den färdiga datorn har. På t.ex. Inet kan du själv välja delarna till datorn och låta Inet bygga den åt dig för 795:- Och då ser man direkt att man tjänar nästan åtta hundra på att bygga den själv. Prova att ta och plussa ihop delarna från den färdiga datorn, så ser du mycket mycket diff det blir mellan att bygga själv eller köpa klart. OBS! Välj nu inte delarna från Komplett, då dom är ganska dyra. Välj delar från CDON eller Inet istället! EDIT: Kan bara hålla med Marcus om att 670 korten är att föredra, men nu var det ju så bra pris på denna dator med dubbla 580 kort, så därför tipsa jag om den. När det gäller I5 eller I7, så är det väl så att det gör ingen skillnad i spel, utan det är bara i tunga program (typ videoredigering) som sjuan vinner över femman!? Sen kommer Intel med ny plattform nästa år och då blir väl dom nuvarande gammal skåpmat...kanske...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2012-08-12 klockan 23:00. |
|
![]() |
![]() |