Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-31, 09:32   #1
lhn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Denmark
Inlägg: 62
Standard TS12 problem

Jag behövar litte hjälp här.
Jag har köpt TS12, och har sedan jobbat på at få alla gamla saker från TRS2006 og fram, att fungera.
Men vissa svenska saker går det inte med.
Dom flesta har kunnat fixas gennom att ändra litte i config. Men inta alla.
Regina tågen har problem med boogien, og går derför inte att ladda in.
X9, x10 och x11 inte heller.
Jag hoppas att ägeran vill fixa till dessa problem...

Problemen ses i bifogada bilder.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Regina fell.jpg (217.8 KB, 227 visningar)
Filtyp: jpg pågatåg fell.jpg (193.2 KB, 225 visningar)
lhn besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 10:10   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

TS2012 är ett (o)lustigt spel, ena gången så är en progressiv mesh felande (som boggien i detta fall), nästa gång så får den bara en varning (som X10/11.... i detta fall).
Konstigt att N3V inte har bestämt sej för att hantera ALLA dessa filer likadant, KLANTIGT må jag säga.

Hur som helst, installera programet "PM2IM" från http://www.members.optusnet.com.au/villaump/pevsoft.htm, och konvertera .pm-filerna till .im-filer istället (och vid behov lägg till ett mesh-table i configfilen), sen funkar grejorna.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 10:35   #3
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Hur som helst, installera programet "PM2IM" från http://www.members.optusnet.com.au/villaump/pevsoft.htm, och konvertera .pm-filerna till .im-filer istället (och vid behov lägg till ett mesh-table i configfilen), sen funkar grejorna.
Är detta ett sätt att få saker som inte fungerar i tolvan att fungera?

Du vill inte skriva en liten beskrivning hur man skall göra för oss som inte är så duktiga på den här biten.
Eller det kanske redan finns beskrivning.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 11:30   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Är detta ett sätt att få saker som inte fungerar i tolvan att fungera?

Du vill inte skriva en liten beskrivning hur man skall göra för oss som inte är så duktiga på den här biten.
Eller det kanske redan finns beskrivning.
Ja, det är ETT sätt att lösa TS2012 "problem" med att kunna hantera äldre material.
Det finns en utförlig beskrivning i programets "help"-avdelning hur man använder det.
Det går att lösa andra problem med programet oxå, t.ex rensa felande/saknade texturer som vissa mesher refererar till, mm, mm.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 00:56   #5
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Thumbs up

Jisses detta låter spännande då det är MASSOR som inte funkar i 2012. Jag håller i hatten och provar....
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 04:32   #6
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Thumbs up

Jag har hållit på i x-antal timmar med PM2IM nu, och har väl rensat ca 100 röda, men det återstår ca 300, och vissa verkar stört omöjligt att fixa, ex X1x. Någon som fått dem att fungera i 12:an?
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 10:28   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
och vissa verkar stört omöjligt att fixa, ex X1x. Någon som fått dem att fungera i 12:an?
Vad får du för felmeddelande på dom?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 10:48   #8
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Jag provar att bifoga en fil med meddelande.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg X14 Error i CM.jpg (233.7 KB, 170 visningar)
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 10:54   #9
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Angry

Ett tillägg, alla tabbar (original och de jag skapat själv) försvann i CM, när jag installerade PM2IM, skumt....
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 13:36   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
Jag provar att bifoga en fil med meddelande.
Installera programet "Images2tga" från samma sida (PevSoft), och konvertera texturefilerna till vanliga tga filer i stället.
Nu har jag inte 2012 själv, men jag kan nästan slå vad om att flera av dom lite äldre inbyggda objekten fortfarande använder dessa "felande" texturer, för tyvärr så verkar inte N3V ställa samma krav på sej själv, som man gör på andra som tillverkar/tillverkade saker till spelet (Auran/N3V policy kallas det visst ).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 15:09   #11
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Har provat på flera olika content men tyvärr så ser jag ingen skillnad
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 17:53   #12
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
Har provat på flera olika content men tyvärr så ser jag ingen skillnad
Hmm, jag provade att installera ett av Bengans X12, och där fanns ingen av dom error markerade texturerna som finns i ditt felmeddelande.
Däremot dök dom upp i ett felmeddelande (samma som ditt) efter att jag hade konverterat pm-filen.
Normalt sett så brukar det funka att köra pm-filen i PM2IM en gång till, och ha "Strip textures" ikryssat, men inte den här gången (första gången jag är med om det faktiskt).

Men det är bara att skapa dom texturerna som saknas i meddelandet.
Men eftersom jag är snäll (hehe), så har jag redan gjort det (och kollat så att det funkar), så jag bifogar dom filerna här, så är det bara att kopiera in dom i bodymappen, då ska det se ut som på min bild 1.

Däremot såg configfilen konstig ut i Bengans tåg, ser det likadant ut i din som på min bild 2, så ta bort det jag har markerat på bilden.

Har du lagt till ett mesh-table i din configfil??
Det ska se ut som på min bild 2 i så fall.

EDIT: Kom på att X10/11/12/14 B har ett kuid som spökar, <kuid:36713:50024>, det är bara att ta bort i kuid-table i configen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (90.3 KB, 164 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (119.1 KB, 163 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar texturer x12.rar (1.3 KB, 71 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-08-03 klockan 18:00.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 18:14   #13
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Thumbs up

Tack, har ju varit uppe i massa timmar nu, så jag kollar
detta senare
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 11:04   #14
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Känner mig korkad nu.... Hur skapar man egna texture (du skriver "det är bara att skapa......)?
Jag har inte lagt till någon mechtable, bara ändrat till ...im

Edit Får det inte att funka, samma fel.

Senast redigerad av crille40 den 2012-08-04 klockan 12:21.
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 12:57   #15
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
Känner mig korkad nu.... Hur skapar man egna texture (du skriver "det är bara att skapa......)?
Jag har inte lagt till någon mechtable, bara ändrat till ...im

Edit Får det inte att funka, samma fel.
Då måste du nog fixa bilder på hur det ser ut i tågets body mapp hos dej, likadant en bild på config-filen, annars blir det svårt att svara på, om du har gjort som jag har visat (men tydligen så måste du ha missat något, eftersom det inte funkar).
Oxå behöver du inte öppna Content Creator när du mixtrar med tåget, det går fortare att högerklicka på det i Content, och välja "edit in explorer", där kan man göra alla ändringar och modifieringar som behövs.

Jag tycker mej skymta namnet "X14 3241A Västtrafik" på tåget på bilden du visade, har du laddat ner det här på forumet??
I sådana fall skulle jag kunna ladda ner det själv och kolla.
Jag har tyvärr inget av alla dessa tåg installerade för tillfället.
X12 an som jag visade på mina bilder (och som jag fick bort alla fel på), gjorde jag bara en snabbinstallation på, för att se hur det såg ut, men jag har redan deletat det igen.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009